Lelijke plekkken bij het printen
Lelijke plekkken bij het printen
Het printen gaat al dagen goed, deze print bestaat uit zaken die volgens mij neit heel spannend zijn. Wat akjes voor een gridfinity/clickfinity refined base.
De filaments heb ik ook al vekr gebruikt en het filament in kwestie is er door de printerfabrikant notabene bijgeleverd. De eerste 30 laagjes gingen eigenlijk prima, maar toen opeens zag ik dit. Weet iemand wat dit is, hoe dat komt - en vooral hoe je dit voorkomt?
Gebruikte filament en settings:
Snapmaker PLA Yellow - layer height : 0.2 mm, 15% infill, 2 wall loops, 3 bottom en 3 top shell layers (allemaal veel te luxe voor wat Gridfinity bakjes - maar ik ben juist aan het vergelijken wat het in de praktijk voor verschil maakt qua stevigheid etc). En als je toch veel verschillende bakjes moet printen - is dat ideaal om te testen - zonder filament te verspillen was de gedachte.
Ironing staat aan (hier vermoed ik het issue) - all top surfaces, rectilinear, 10% flow, 0.15 line spacing.
Iemand die het weet of ideëen?
De filaments heb ik ook al vekr gebruikt en het filament in kwestie is er door de printerfabrikant notabene bijgeleverd. De eerste 30 laagjes gingen eigenlijk prima, maar toen opeens zag ik dit. Weet iemand wat dit is, hoe dat komt - en vooral hoe je dit voorkomt?
Gebruikte filament en settings:
Snapmaker PLA Yellow - layer height : 0.2 mm, 15% infill, 2 wall loops, 3 bottom en 3 top shell layers (allemaal veel te luxe voor wat Gridfinity bakjes - maar ik ben juist aan het vergelijken wat het in de praktijk voor verschil maakt qua stevigheid etc). En als je toch veel verschillende bakjes moet printen - is dat ideaal om te testen - zonder filament te verspillen was de gedachte.
Ironing staat aan (hier vermoed ik het issue) - all top surfaces, rectilinear, 10% flow, 0.15 line spacing.
Iemand die het weet of ideëen?
3d print enthousiasteling - Prusa Core One L - Snapmaker U1
-
Ch3vr0n
- Site Admin
- Contacteer:

Ironing zou inderdaad wel eens het probleem kunnen zijn. Net zoals de andere variabelen moet je dat kalibreren per filament kleur/materiaal/merk. Instellingen die vb werken bij dat zwart van je, kunnen niet werken bij een andere filament. En kleine oppervlakken hebben soms andere instellingen nodig dan grote oppervlakken.
Je zwart heeft er ook last van, ikzelf gebruik het amper tot nooit omdat het veelal meer problemen meebrengt en je printtijd aanzienlijk vergroot voor het minimale kwaliteitsverschil dar er maar is. Je meldt niet echt temperatuurinstellingen ofzo, maar zijn je filamenten gekalibreerd?
Je zwart heeft er ook last van, ikzelf gebruik het amper tot nooit omdat het veelal meer problemen meebrengt en je printtijd aanzienlijk vergroot voor het minimale kwaliteitsverschil dar er maar is. Je meldt niet echt temperatuurinstellingen ofzo, maar zijn je filamenten gekalibreerd?
Bambulab X1C + 4 AMS
PrusaXL 5 Toolhead Edition
PrusaXL 5 Toolhead Edition
Ik heb inmiddels iets van 60 rollen filament verzameld - en van allemaal uitgezocht welke temperaturen etc daarbij het beste werken.
Echter gisteravond deed ik deze 2 rollen er weer even op terug omdat daar nog restjes op zaten. En deze filamenten werden bij de printer geleverd. Worden middels NFC gecheckt en dan staan deze zaken ineens al helmaal ingesteld.
Nozzle 220 graden, first and other layers.
Bed: 65 graden, first and other layers.
Max volumetric speed 20 mm3/s
Flow ratio: 0.966
Daar ben ik allemaal van af gebleven - daar het NFC dat instelde. En tijdens mijn eerdere prints (filament test swatch etc) was, of in elk geval, leek daar niets mee aan de hand.
Echter gisteravond deed ik deze 2 rollen er weer even op terug omdat daar nog restjes op zaten. En deze filamenten werden bij de printer geleverd. Worden middels NFC gecheckt en dan staan deze zaken ineens al helmaal ingesteld.
Nozzle 220 graden, first and other layers.
Bed: 65 graden, first and other layers.
Max volumetric speed 20 mm3/s
Flow ratio: 0.966
Daar ben ik allemaal van af gebleven - daar het NFC dat instelde. En tijdens mijn eerdere prints (filament test swatch etc) was, of in elk geval, leek daar niets mee aan de hand.
3d print enthousiasteling - Prusa Core One L - Snapmaker U1
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in