Bambu A1 van NTC meltdown naar actief huisbrand gevaar.

Algemeen forum
Ch3vr0n
Site Admin
Contacteer:
Belgium

Bambu A1 van NTC meltdown naar actief huisbrand gevaar.

Bericht door Ch3vr0n »

/* niet van toepassing op dit topic. Oorspronkelijk in m'n X1C zoekertje. *\ Zoals ik aangaf. De machine's die ze maken zijn goed. Ik ben tevreden over de printer op zicht, maar hun gedrag staat me niet meer aan. Ik tag ze al maanden, ik support gaat achteruit, en ze doe niks. Qua filament kan ik niet klagen. Btw, ik heb in de OP aangegeven dat de A1 een smelt risico had met de NTC wel na 8 maanden call-outs richting bambu hier rond en bambu die niks doet is het eindelijk zover en wat ik van kilometers ver zag aankomen.

/* Einde reactie in oorspronkelijke zoekertje *\

Een afgebrande A1 waarvan de vlammen startten aan de kant van de PSU waar het AC board zit met de NTC erop bij oudere toestellen. Benieuwd wat bambu dit keer gaat zeggen. (maar da's off-topic)
Bambulab X1C + 4 AMS | TE KOOP

PrusaXL 5 Toolhead Edition
Wim62
Netherlands

Bericht door Wim62 »

Dus ze hebben niets geleerd van Anet ? of bambu heeft een samenwerking met Anet .
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa Core One + .
Ch3vr0n
Site Admin
Contacteer:
Belgium

Bericht door Ch3vr0n »

Geen kloten. Maar da's een discussie voor een apart topic. Ik ga die berichten FF splitsen naar hun eigen topic

Sent from my Pixel 10 Pro XL using Tapatalk

PrintEngineer
Netherlands

Bericht door PrintEngineer »

In de community is hier ook al een lang topic over verschenen
Tja ik weet niet waarom, maar ik heb iets met Orcabot printers
Ch3vr0n
Site Admin
Contacteer:
Belgium

Bericht door Ch3vr0n »

Dat topic gaat maar vanaf december, het probleem is al minstens 8-9 maanden aan de gang. Ik kan het weten, ik tag 3d musketeers bij iedere melding die ik zie op Reddit. Dit gaat op z'n minst terug tot september vorig jaar

Sent from my Pixel 10 Pro XL using Tapatalk

PrintEngineer
Netherlands

De video toont de tot nu toe ergste (bekende) brand. En het is natuurlijk ook niet zo dat er dagelijks nieuwe gevallen bij komen. Niet dat ik de ernst van het probleem heel klein wil maken, maar je hebt vaak een groot aantal gevallen nodig voordat een producent start met iets als een terugroepactie. Daarbij komt ook de sfeer die er hangt rond de afhankelijkheid die Bambu lab creëert
Ch3vr0n
Site Admin
Contacteer:
Belgium

Bericht door Ch3vr0n »

De video toont voorlopig de enige gedocumenteerde brand. Der zijn volgens 3D muskteers nu pakweg zo'n 200 gedocumenteerde gevallen van een gesmolten A1 NTC. Bambu? Die reageert niet. Waar ze wel tijd voor hebben was om een "A1 wins parents award 2026" blog post te maken. De klojo's.

Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Ik heb een flink stuk van die discussie (het lange topic waar PrintEngineer naar verwees) doorgespit en ik zie vooral een hoop verkeerde aannames en voorbeelden die totaal niet overeenkomen met hoe de A1‑elektronica werkelijk werkt.

Het begint al bij die video waarin wordt uitgelegd dat de NTC zou werken als een inrush‑limiter met een relais. Vanaf dat moment gaat iedereen daar blind in mee. Alleen… in de A1 zit de NTC helemaal niet in die functie. Er zit niet eens een relais in dat zo’n rol zou kunnen vervullen. Maar dat verhaal wordt vervolgens eindeloos herhaald alsof het een feit is.

Daarna komen allerlei vergelijkingen voorbij tussen 110V en 230V systemen die technisch gezien nergens op slaan, of verkeerd worden geïnterpreteerd. Daardoor ontstaat een compleet scheef beeld van wat er nu werkelijk gebeurt.

Wat die NTC op de print *wel* doet: hij bewaakt de temperatuur van de PCB zelf. Dus niet het bed, maar de printplaat waar de stroom doorheen loopt. Dat is een beveiliging tegen thermische runaway. Wordt de PCB te heet, dan grijpt de firmware in. Simpel: de PCB‑NTC meet de printtemperatuur, de firmware leest die waarde uit, en als de PCB boven een grens komt (rond 120–150°C) wordt het bed direct uitgeschakeld en krijg je een foutmelding. Klaar.

Het is een fail‑safe:
– Komt de NTC los -> weerstand wordt oneindig -> firmware ziet “te heet” -> bed uit.
– Kortsluit de NTC -> firmware ziet “te koud” -> bed blijft uit.

Misvatting: men denkt dat de NTC zelf “doorknalt”. Dat gebeurt niet. Een NTC die te heet wordt, wordt hoogohmig of barst open, maar veroorzaakt geen brand. Wat wél brand veroorzaakt: slechte soldering, overgangsweerstand, een hotspot, pad dat wegbrandt, en dan een kortsluiting. Dat zie je ook terug in de foto’s: het zijn mechanische of soldeerproblemen, geen NTC‑problemen.

De hele discussie is dus gebouwd op een verkeerde basis. Ik zeg niet dat ik overal verstand van heb, maar er wordt daar echt een hoop onzin verkondigd. Als er werkelijk een structureel probleem zou zijn, had Bambu allang een revisie of terugroepactie aangekondigd.

Daarnaast: als dit echt een ontwerpfout was, dan had de community allang een workaround bedacht. Denk aan hoe bij de Anet‑printers massaal externe MOSFET‑modules werden gebruikt om de bedstroom te ontlasten. Hier zie je dat totaal niet gebeuren, wat al veel zegt.

Er zouden zo’n 200 gedocumenteerde gevallen van brand zijn. Maar hoeveel printers zijn er verkocht met deze printplaat? Ook in de P‑serie. Dat zijn er miljoenen. Statistisch gezien vat een willekeurig huishoudapparaat vaker vlam door een defect.

Kortom: het lijkt me vooral een storm in een glas water.
Bambu Lab P1S Combo - TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
PrintEngineer
Netherlands

Ook ik heb zo 'n 50% van dit topic gelezen en heb meer aannames en onzin gelezen dan reacties die hout snijden. Dit lezen de mensen die bij Bambulab werken natuurlijk ook en zien ook hoe dit soort discussies worden gevoerd. Als 30% van de mensen die in het topic reageren voldoende achtergrond hebben om een inhoudelijk goede discussie te kunnen voeren, zijn dat er al veel. En 200 gevallen waar brand is ontstaan is natuurlijk een heel serieus signaal, maar de genoemde NTC zal zelf niet in brand vliegen. Zo 'n NTC is slechts 2 mm groot en heeft geen brandbaar omhulsel. Want glas heb ik nog nooit zien branden
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in