Een Creality filamentdroger gekocht.
Een Creality filamentdroger gekocht.
Ik had al wel de aangepaste food dryer, maar die gaf wat problemen en was eigenlijk erg groot om slechts 1 rol in te kunnen drogen. Dus tijd voor iets nieuws. Maar dan compacter en een goede capaciteit en een prettige bediening. En die vond ik bij Ali voor 56 Euro gratis thuisbezorgd. Uiteindelijk blijkt hij voor iets meer plus verzendkosten 58 euro en 4,99 bij 123-3D ook te koop te zijn. Hij is net binnen en even uitgeprobeerd. Ziet er allemaal goed uit en is lekker compact. Sowieso een heel stuk kleiner dan de food dryer. Aangezien ik niet met meerdere rollen tegelijk uit een droger print en de droger ook niet zo heel veel gebruik, heb ik aan de enkele uitvoering voldoende. Voor 26 euro meer heb je ook een dubbele uitvoering. En er zijn tegenwoordig natuurlijk ook al AMS uitvoeringen met een droger, maar dat heb ik ook niet nodig voor die enkele keer dat ik een rol droog. Ik heb er dus nog geen duurproef mee kunnen doen, maar hij lijkt me het geld wel waard.
Er zijn diverse andere types, die soms ook een stuk(je) goedkoper zijn. Maar als je niet goed oplet dan kan het zijn dat je temperatuurbereik niet voldoende is. Deze is tussen 45 en 70 graden instelbaar. Je kunt ook meteen een filamentsoort kiezen, dan staat de temperatuur al ingevuld. Ander minpuntje van goedkopere versies kan de verwarming zijn die niet toereikend is, of te wel te laag vermogen. Wat meestal ook de lager instelbare temperatuur betekent. Het zal misschien wel werken, maar het is dan vaak werken op de grens van het vermogen. Deze heeft ook een touch screen, goedkopere hebben vaak alleen een draaiknop. Werkt uiteraard ook, maar dit is toch mooier met een menu.
Er zijn diverse andere types, die soms ook een stuk(je) goedkoper zijn. Maar als je niet goed oplet dan kan het zijn dat je temperatuurbereik niet voldoende is. Deze is tussen 45 en 70 graden instelbaar. Je kunt ook meteen een filamentsoort kiezen, dan staat de temperatuur al ingevuld. Ander minpuntje van goedkopere versies kan de verwarming zijn die niet toereikend is, of te wel te laag vermogen. Wat meestal ook de lager instelbare temperatuur betekent. Het zal misschien wel werken, maar het is dan vaak werken op de grens van het vermogen. Deze heeft ook een touch screen, goedkopere hebben vaak alleen een draaiknop. Werkt uiteraard ook, maar dit is toch mooier met een menu.
Bambu Lab P1S Combo - TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Hoe bedoel je dat? Ik zie geen problemen. Klep open rol erin, klep dicht en gaan. En eventueel direct gebruiken gaat door een gaatje in de bovenzijde .
-
PrintEngineer

Het drogen van filament is echt een geslaagde hype geworden. Meer dan 65% droogt tegenwoordig zelfs PLA voordat het de printer in gaat. Hoe harder de commercie roept dat het toch echt nodig is, des temeer gaat men erin geloven. En ja, er zijn filamenten zoals bijvoorbeeld ABS of Nylon die zonder droger echt niet te printen zijn. Dus volledige onzin is het niet, maar lang niet al het filament heeft een droger nodig
Tja ik weet niet waarom, maar ik heb iets met Orcabot printers
Daarom schrijf ik ook dat ik het niet zo vaak gebruik. Ik gebruik het niet omdat het een hype is, maar alleen als het nodig is. Kan uiteraard ook in de keuken heteluchtoven, maar dat wordt een probleem als de droogtijd lang wordt en het etenstijd is. Dus dan maar zo'n compact drogertje op m'n hobbykamer.
-
Ch3vr0n
- Site Admin
- Contacteer:

Meer qua gebruik. Dat ontwerp slaat nergens op. Dat zwarte doorzichtige venster heeft geen enkel echt fysiek nut. Ze konden makkelijk gemaakt hebben dat je langs voren de spoel laad, de controls zitten ook niet achteraan. Maar uiteindelijk gaat het niet om hoe het ding eruit ziet. Als het maar doet wat het moet doenRob52 schreef:Hoe bedoel je dat? Ik zie geen problemen. Klep open rol erin, klep dicht en gaan. En eventueel direct gebruiken gaat door een gaatje in de bovenzijde .
Sent from my Pixel 10 Pro XL using Tapatalk
Een filament droger is geen overbodige luxe , Ik print regelmatig met TPU filament en daar kan ik goed zien of het filament gedroogd is of niet gedroogd is .
Hebt zelf een Sunlu S2 en hebt er een externe thermometer in gemaakt om het beter te monitoren , en de klep op een kierstand gemaakt dan kan het vocht er beter eruit .
https://www.printables.com/model/498898 ... able-wedge
Voor mij werkt het zoals ik het wil hebben , dus goed .Als ik merk dat bepaalde filament soorten gaan roken en of knetteren weet ik wat ik moet doen .
https://www.printables.com/model/498898 ... able-wedge
Voor mij werkt het zoals ik het wil hebben , dus goed .Als ik merk dat bepaalde filament soorten gaan roken en of knetteren weet ik wat ik moet doen .
Met vriendelijke groet
Wim
Prusa Core One + .
Wim
Prusa Core One + .
Ik weet niet welk TPU je gebruikt, maar ik gebruik ook regelmatig met succes TPU (AzureFilm) dat ik al een paar jaar in huis heb zonder te drogen, maar nog nooit geknetter of rook gezien/gehoord en ook niet zo'n slechte print, bij mij op zolder is de luchtvochtigheid gemiddeld zo tussen de 55% tot 70%.
Groeten Hardy
Zelfbouw Ultifaker 20x20 Ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 KLIPPER, MKS-ROBIN-nano via CanBus
Zelfbouw Ultifaker 20x20 Ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 KLIPPER, MKS-ROBIN-nano via CanBus
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen