Hoogteprint

Heb je een geslaagde print die je wil delen? Mooi, we bekijken het graag hier.
Rob52
Netherlands

Hoogteprint

Bericht door Rob52 »

Het principe is ongeveer gelijk aan dat van een lithophane. Alleen wordt het beeld bij een lithophane verkregen door een backlight en bepalen de laagdiktes hoe het plaatje eruit gaat zien. Bij een hoogteprint (ik weet er even geen ander woord voor) bestaat het onderwerp ook uit laagdiktes, maar wordt het beeld niet bepaald door een backlight maar deels door de lichtdoorlaatbaarheid en deels door de schaduwwerking en het verschil in 2 (of meer) kleuren. Het meest gebruikt zijn de onderwerpen met 2 kleuren, vaak zwarte achtergrond en wit voor het beeld.

Je moet wel een goed afgestelde printer hebben want de startlaag is meestal 0,16 mm en de vervolglagen 0,08 mm. Een fine tuning bij dunne lagen kan noodzakelijk zijn. Bij de voorbeelden die je op de diverse websites vindt staat er vaak een kreet in de geest van;

Filaments Used:
PLA Black Transmission Distance: 0.3
PLA White Transmission Distance: 9.2
PLA Red Transmission Distance: 5.3

Ik heb eerst even moeten uitzoeken wat daar mee bedoeld werd. Maar dat is dus de lichtdoorlaatbaarheidsfactor. Die bepaalt voor een deel het resultaat, maar meer in de zin van of een plaatje scherp en zacht wordt. Laat je dus niet weerhouden als je niet over die informatie beschikt of gewoon een ander filament wilt toepassen.

Je kunt, zoals ik op het moment doe, gebruik maken van de creativiteit van anderen. Maar je kunt het zelf ook maken. Ik moet me daar nog verder in verdiepen. Er is een, kennelijk heel goed, programma, maar dat is betaald. Namelijk HueForge. Na wat zoekwerk kwam ik er achter dat het ook gratis kan door eerst een ontwerp te maken in itslitho en vervolgens in Prusa slicer bewerken.

PrusaSlicer met “Monochrome” + Height‑mapping. PrusaSlicer kan dit met: Height‑based color changes, Modifier meshes, Monochrome lithophane mode.

Je kunt hiermee een afbeelding omzetten naar een hoogtekaart en vervolgens verschillende filamentkleuren toewijzen aan hoogtezones.

Ik heb dit nog niet zelf uitgeprobeerd, maar dat komt nog. Het zijn leuke dingen, die als je uitgaat van ongeveer een diameter van 10 cm, ook nog een redelijke printtijd hebben van ca. 1,5 tot 2 uur. En de resultaten zijn best mooi. Bijvoorbeeld leuk voor de feestdagen om weg te geven.

Tijdens het printen denk je bij de eerste lagen dat het niks wordt, maar naarmate het richting de laatste lagen gaat wordt het resultaat steeds duidelijker en mooier. Het is in ieder geval weer eens wat anders.

Onderstaande print duurde 1,5 uur en is geprint met ATA PLA zwart en eSun wit ePLA-SS dat is een koud wit met weinig lichtdoorlaatbaarheid. De print bestaat dus uit 19 lagen en is uiteindelijk toch maar 1,6 mm dik !!! Kijk eens op Makerworld bij Sebo3D voor wat ideeën, daar komt onderstaande print ook vandaan. Maar er zijn op Makerworld nog veel meer makers van dit soort prints te vinden.

hoogteprint1.jpg
En deze onderstaande had ik al eerder geprint, komt ook van dezelfde maker. Maar is 12,5 cm groot, duurt ook iets langer.

hoogteprint2.jpg
Bambu Lab P1S Combo - TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Frits
Netherlands

Bericht door Frits »

Dat ontwerp is heel creatief. Die toegepaste techniek opent mogelijkheden om meer uit je printer te halen. Afbeelding
Typisch werk voor een 'toolchanger' natuurlijk. :mrgreen:
Groeten uit Hoogeveen.

3 Printers: Artillery Genius, Anycubic Kobra 3 combo en een Elegoo Neptune 4 plus
Software: ik ontwerp met Design Spark Mechanical Creator 6.0.3 en Cura 5.6.0
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in