Pagina 1 van 1
Beginners vraag
Geplaatst: 25/02/25, 16:40
door edwin1001
Sinds ongeveer een week de Elegoo printer in huis.
Op het geheugenstickje staan wat voorbeelden om te printen.
Het bootje ging vrij snel goet.
De buddha ging niet andere topic PETG probleem.
Nadien met wat tape en lijm ging het goed.
Nu heb ik een bestand binnengehaald van een 3d site om te printen.
Deze met Cura gesliced ( hopelijk goed getypt ). Bestand staat op de stick en vervolgens willen printen.
Printer gaat wel, en filament wordt gevoed, maar hoopt op in de printkop. Het is net of er te weing materiaal wordt gevoed.
Instellingen staan precies hetzelfde als bij de bestanden die al op de stick staan. Bootje en Buddha
PLA en PETG geprobeerd. Ook al andere bestanden geprobeerd, maar alleen de bestanden die al op de stick standaard staan werken.
Het zal ongetwijfeld beginnersfouten zijn, maar weet niet wat ik verkeerd doe.
Ik hoor het graag van jullie.
Re: Beginners vraag
Geplaatst: 25/02/25, 17:21
door Frits
Dat is lastig vast te stellen. Maar ik vermoed dat je instellingen in Cura niet goed staan. Je printer werkt wel met kant en klare G-code, echter de code die je zelf genereert wil niet printen. Probeer eens de extruder te kalibreren. Heb je wel de juiste filament dikte ingesteld?
Geplaatst: 25/02/25, 18:09
door edwin1001
Is inderdaad heel lastig vast te stellen.
Eigenlijk zou ik eens wat visuele uitleg moeten hebben over dit geheel.
Het prgramma Cura is nieuw voor mij. Weet nog niet alles te vinden in het programma.
Het slicen is ook een dingetje. Mischien simpel, en steeds copieeren op een stick en vervolgens weer in de printer stoppen.
Beetje omslachtig.
Ben zelf best handig met software, en heb al in het systeem gekeken van de printer.
Dit is Linux, en draai onder Armbian 22.05.0-trunk. Alle 6 pc's hier draaien op Linux.
Maar eerst eens kijken of er iets of wat geprint kan worden.
Of iemand hier in de buurt voor uitleg. Roosendaal
Geplaatst: 25/02/25, 19:14
door PrintEngineer
Kijk even in het printer profiel of de juiste filament diameter is geselecteerd. Standaard staat die op 2.85mm en voor zover ik weet moet die voor de Elgoo op 1.75mm staan
Geplaatst: 25/02/25, 19:19
door edwin1001
Zal morgen eens kijken. Printer net uitgezet.
Was het een beetje beu na een halve dag tobben.
Wel de laatste Cura software geinstalleerd. Hier staat de Elegoo wel in voor setup.
En anders toch iemand zoeken die wat visuele uitleg kan geven, anders blijf ik maar aan modderen.
Geplaatst: 25/02/25, 19:51
door Rob52
edwin1001 schreef: ↑25/02/25, 18:09
Het slicen is ook een dingetje. Mischien simpel, en steeds copieeren op een stick en vervolgens weer in de printer stoppen.
Beetje omslachtig.
Ik lees dat wel vaker, maar wat is het probleem? Heb je haast? Als dat zo is zou ik met 3d-printen maar meteen stoppen. Alleen het opwarmen van de nozzle en het printbed kost al 20 keer zo lang als dat kopiëren en het sticky of de sd-kaart in je printer stoppen. Mensen kunnen echt overal een probleem in zien of van maken.
En zoals met alles moet je je ook de tijd gunnen om je bepaalde dingen eigen te maken en je in te lezen. Dat kost tijd, maar hoort nu eenmaal bij de hobby. Cura is niet moeilijk, je moet er alleen even de tijd voor nemen en je moet driedimensionaal kunnen denken.
En handig zijn met software is geen garantie. Er zijn zoveel verschillende versies met zoveel verschillende structuren dat je soms toch echt gewoon opnieuw moet beginnen. En ja, ik weet er echt "alles" van.
Geplaatst: 26/02/25, 10:39
door edwin1001
Ik heb geen haast. Het is maar hobby, alleen ik had niet verwacht dat het best ingewikkeld is met de hoeveelheid instellingen. Mijn gedachte was, 3d bestandje binnen halen en printen. Maar er zit iets meer achter.
En misschien eens bij iemand langs gaan die ook 3d print.
Dan zie en begrijp ik het beter.
Oja, waar kan ik het printer profiel veranderen. Is dat bij de 3d printer of bij het programma Cura ??
Geplaatst: 26/02/25, 11:31
door Hardy
edwin1001 schreef: ↑26/02/25, 10:39
Oja, waar kan ik het printer profiel veranderen. Is dat bij de 3d printer of bij het programma Cura ??
Dit doe normaal gesproken in slicer.
Geplaatst: 26/02/25, 11:45
door Rob52
edwin1001 schreef: ↑26/02/25, 10:39
En misschien eens bij iemand langs gaan die ook 3d print.
Dan zie en begrijp ik het beter.
Daarvoor hoef je tegenwoordig niet echt meer bij iemand fysiek langs te gaan. Er staat voor (bijna) elke vraag die je hebt wel ergens een (Youtube) filmpje van op internet. Meestal in het Engels, maar je kunt het dan vaak stap voor stap bekijken. En van veel voorkomende vragen staan er vaak heel veel die het je willen uitleggen. Tegenwoordig is dat een van de gemakkelijkste manieren van zelfstudie.
Geplaatst: 26/02/25, 11:57
door edwin1001
Klopt, er zijn ontelbaar filmpjes. Heb er al behoorlijk wat bekeken. Lijkt zo simpel.
Ben al weer een ochtentje bezig met 0% resultaat.
Morgen weer een dag.
Geplaatst: 26/02/25, 12:00
door henryschippers2023
We zijn er om elkaar te helpen, dus stel gerust alle vragen die je hebt
Geplaatst: 26/02/25, 12:18
door Rob52
edwin1001 schreef: ↑26/02/25, 11:57
Ben al weer een ochtentje bezig met 0% resultaat.
Het ligt er ook aan wat je wilt en wat je zoekt. Het klinkt erg voor de hand liggend, maar het kost ook veel mensen moeite om zich er aan te houden. Maar je moet gewoon simpel beginnen. Dus bijvoorbeeld eerst beginnen met printen van PLA en niet als tweede print meteen al met PetG en/of ABS willen beginnen.
Begin met Cura in de eenvoudige modus en stap pas later over naar de gevorderden modus. Er zijn erg veel instellingen, maar in beginsel heb je er maar een paar nodig. Al die anderen zijn voor fine tuning. En ga je dingen aanpassen? Doe het dan met 1 ding tegelijk, want doe je er meerdere dan weet je vaak niet welke je probleem heeft opgelost of er mogelijk eentje bij heeft gecreëerd.
Wil je snel resultaat zien bij je prints test het dan met kleine onderwerpen en niet met een print van een paar uur. Je kunt ook, maar dan ga ik misschien alweer een stapje te snel, als je iets op een bepaalde hoogte wilt testen, de print in Cura tot vlak voor dat punt door het printbed laten zakken. Alles wat namelijk onder het printbed zit wordt niet geprint. Zo kun je dan dat stukje testen zonder de hele print te moeten afwachten en als je een paar lagen verder bent zet je print uit. Want het dan alleen om dat teststukje op die hoogte. Maar hier kun je uiteraard ook gewoon vragen stellen. Zijn ze al eens gesteld dan krijg je gewoon een verwijzing naar dat topic.
En voor de rest; al doende leert men.
Geplaatst: 26/02/25, 12:41
door edwin1001
Ik zal eerst een PLA bestellen. Wist niet dat het veel uitmaakte PLA of PETG.
De voorbeelden op de stick werken gelijk. Ga eens een vierkant blokje maken en printen.
Was toch al niet gelijk met grote objecten begonnen.
Een bestandje van 15 min printen vondt ik al lang zat om te proberen.
Ga eens kijken of het lukt.
Geplaatst: 26/02/25, 12:47
door PrintEngineer
Zonder oordelend te zijn over je intentie om een 3D printer te kopen, zie ik het best vaak dat men zich onvoldoende heeft ingelezen in de onderliggende materie. De printer is vaak al gekocht voordat bijvoorbeeld de voor- en nadelen van een bepaalde printtechniek bekend zijn. Want als ik je nu zou vragen wat kan er bijvoorbeeld allemaal misgaan als het heatbed niet goed level staat? Of Wat is het verschil tussen FFF en FDM? Als je over dit soort vragen nog moet nadenken of het op internet moet gaan opzoeken ben je eigenlijk te vroeg geweest met het aanschaffen van een printer.
Dit zeg ik natuurlijk niet om je te ontmoedigen, want het een prachtige hobby die je veel plezier kan bezorgen. Wat ik er mee wil aangeven is, lees in het begin vooral over de techniek (mechanisch), de effecten van de omgeving (invloeden van b.v. vocht, temperatuur etc.), wat bereik je met het instellen van de meest gebruikte parameters (dus waar zijn ze voor) en begrijp de eigenschappen van het gebruikte filament. Het bespaard je uiteindelijk een hoop frustratie als je beter beslagen ten ijs komt
Geplaatst: 26/02/25, 13:08
door edwin1001
Inderdaad. Misschien te makkelijk over gedacht. Had wel het een en ander bekeken, maar kom er nu achter dat het nog niet zo simpel is als dat ik dacht.
Proberen maar, en mocht het echt niet lukken dan ermee stoppen.
Voorlopig nog doorzetten tot er iets uitkomt.
Heatbed staat goed op level. a4tje raakt net niet de printkop.
Geplaatst: 26/02/25, 14:49
door Rob52
edwin1001 schreef: ↑26/02/25, 13:08
Proberen maar, en mocht het echt niet lukken dan ermee stoppen.
Stoppen lijkt me voorlopig geen optie
Heatbed staat goed op level. a4tje raakt net niet de printkop.
Dat is dan het eerste foutje
Het heatbed staat goed afgesteld als je een A-4tje er met enige weerstand onderuit kunt trekken. Als de nozzle het A-4tje niet raakt is de afstand te groot en gaat je print de mist in.
Wil je in het begin iets meer zekerheid voor die eerste laag dan stel je die in op 0,3 mm en de overige lagen op 0,2 mm. Door die dikkere eerste laag heb je iets meer kans op een betere hechting, ook als de leveling niet helemaal correct is. Sommige slicers zetten de eerste laag standaard op 0,3 mm, Cura doet dat op 0,2 mm. Maar dat kun je zelf natuurlijk aanpassen.
Geplaatst: 26/02/25, 15:50
door PrintEngineer
Persoonlijk gebruik ik een voelermaat om het bed te levelen. Dat werkt nauwkeuriger dan een 80 grams A4tje, wat overigens ook werkt als je weet hoeveel weerstand je moet voelen bij het afstellen. Rob52 zegt het al, je moet wel een beetje weerstand voelen als je het papiertje onder de nozzel door haalt.
Om het levelen goed onder te knie te krijgen kan je een kalibratie print gebruiken. Deze heb ik zelf vaker gebruikt
Kalibratie print . Je kunt de print in je slicer laden en ik zou hem printen met een laagdikte van 0.1 mm. Als de print klaar is kan je de dikte van elk afzonderlijk vlakje meten met een schuifmaat. Het verschil in dikte geeft aan waar je nog iets in de afstelling kunt verbeteren. Probeer het maar eens aantal keren en je krijgt als snel meer gevoel met het bed levelen
Geplaatst: 26/02/25, 16:21
door edwin1001
Het bed strakker gezet en een simpel blokje geprint.
Het laaste stukje ging niet lekker, maar ik denk dat we wat zijn opgeschoten.
Nozzle stond toch te hoog.
Zal eens kijken naar de kalibratieprint of welke maat gebruiken jullie ( voelermaat )
Geplaatst: 26/02/25, 16:42
door Wim62
Bij mij werkt voelermaat 0.08 het beste .
Geplaatst: 26/02/25, 17:08
door Rob52
edwin1001 schreef: ↑26/02/25, 16:21
Het laaste stukje ging niet lekker, maar ik denk dat we wat zijn opgeschoten.
Nozzle stond toch te hoog.
Als je goed kijkt naar de brim (dat vlak rond het blokje), dan zie dat daar nog duidelijk afzonderlijke lijnen te zien zijn. Die horen in elkaar te vloeien waardoor het er meer als een aaneengesloten vlak uitziet. Je nozzle staat dus nog iets te hoog. Wat de oorzaak hoger is kan ik zo niet beoordelen.
Een andere mogelijkheid kan zijn dat je extruder niet goed is gecalibreerd. Dat wil zeggen dat er bij het voeden van 100 mm filament er ook daadwerkelijk 100 mm uit de nozzle komt en niet bijvoorbeeld 80 mm waardoor je lijnen te dun worden. Daarover staan voldoende video's op Youtube om te laten zien hoe je dat controleert en eventueel corrigeert.
Geplaatst: 26/02/25, 17:26
door edwin1001
Zo wordt het al wat duidelijker. Vond het al heel wat dat er uiteindelijk is geprint wordt.
Dan vindt het toch een wonder dat de 1e print ( bootje ) gelijk perfect was.
Wel met PLA. Dit zat erbij.
Als het goed is komt er een rol met PLA binnen.
Ik zal nog eens kijken naar de hoogte van het bed, en de extruder kaliberen.
Ik vindt dat we al een klein beetje op weg zijn.
De reactie's helpen wel vindt ik. Anders was ik niet aan uit gekomen.
Filmpjes zijn leuk, maar daar gaat alles ( meestal ) perfect, en lijkt het simpel.
We gaan gewoon door.
Geplaatst: 26/02/25, 17:53
door PrintEngineer
Zolang je vooruitgang boekt en je niet laat frustreren door mislukkingen ben je op de goede onderweg. Dit is een hobby van geduld en leren doe je met vallen en opstaan