The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 10 months en 3 days old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Rob52 schreef: ↑30/05/24, 16:51
Een staaroperatie hoeft je printwerk niet in de weg te staan. Na een dag kun je weer prima, beter dan voorheen, zien.
Onzin.
Ik heb het ook gehad en in de tussentijd heb je één goed oog en een slecht oog. daar zie je echt weinig goed mee.
verder kreeg ik de vraag welke sterkte in wilde, dichtbij of ver af goed. Ik heb nu alleen een leesbril nodig. En dat is ook gewoon ouderdom waar niks tegen helpt, wat de reclame ook belooft. Tenzij je elke x jaar je ooglens laat aanpassen.
Voor ver af normaal kijken dus zit ik nu op meer dan 100% (ja ik weet ook niet hoe ze rekenen maar dat schijnt te kunnen)
Het is geen onzin. Het is alleen persoonsafhankelijk. Het zal inderdaad niet voor iedereen hetzelfde zijn. Zo ligt het aan de sterkte die je had en die je krijgt. De verschilsterkte tussen beide ogen en of je sterker bijziend of verziend bent en wat dat na de operatie gaat worden. Keuze wordt ook met je overlegd. Maar de verschillen tussen 2 ogen mogen ook weer niet te groot zijn. Daarom heb ik nog steeds een bril.
Ik ga niet mijn hele medische geschiedenis hier neerleggen. Maar ik heb 2 ogen met netvliesloslating gehad. Alle twee de ogen een vitrectomie, oftewel verwijdering van het glasachtig lichaam gehad. Plus de bijbehorende laserbehandeling. Na het eerste oog na een half jaar staar en nieuwe lens, bij het tweede oog direct na de operatie al staar.
Na een netvliesloslating en de bijbehorende operatie moet je wel een aantal weken rekenen voordat je überhaupt met het oog weer kunt zien.
Maar na een gewone staaroperatie is dat echt maar een dag. Met de eerder genoemde persoonlijke afwijkingen wel te verstaan. Na beide staaroperaties ook nog nastaar gehad en ook voor gelaserd.
Al met al heeft het totale proces voor beide ogen ca. 4 jaar geduurd. Maar ik zie nu, weliswaar met bril, veel beter dan voor 7 jaar geleden. Ik had ook zware last van glasvochttroebeling. Door de vitrectomie is dat gelijk ook totaal verdwenen. Ik kan nu zonder veel moeite verkeersborden op de snelweg lezen op een afstand van 500 meter. Ook voor het doorsnee zicht heb ik een waarde van boven de 100%. Dat is voor mijn leeftijd uitzonderlijk goed. Ik ben dan ook erg blij met de resultaten. Dat is 1 van de voordelen van het leven in deze tijd. 50 jaar geleden was ik gewoon 80% blind geweest.
Eén ding is natuurlijk wel van invloed en dat is wanneer je nog niet de juiste bril hebt. Mocht je die nodig blijven houden tenminste, er zijn ook mensen die geen bril meer hoeven dragen. Afgezien van een leesbril, maar die koop je voor een paar euro bij het Kruidvat. Maar ik kocht daarvoor tijdelijke een goedkoop ding van Charlie Temple. Voor de overbrugging werkte dat prima.
Jammer dat je voor jouw ogen veel hebt moeten doorstaan.
Maar het is nog steeds onzin dat je als je aan twee ogen geopereerd moet worden, dus die zijn niet in orde, je na de operatie van één (1) oog prima kan zien. Ja met dat ene oog wel maar dat valt niet onder prima zien (bij mij).
Als je dan ook nog eens brildragend bent dan is één oog ineens prima maar het andere oog nog niet. Omdat het beeld samengevoegd wordt in je hersenpan krijg je alsnog een fout beeld. Tenzij je allen blijft kijken met je nieuwe oog.
Ik dacht slim te zijn om het glas uit de bril te halen bij het nwe oog maar daar trappen je hersenen niet in. Simpelweg om dat wederom je beeld samengevoegd wordt en de correctie van dat ene glas geen relatie meer heeft met het 2e glas.
Als het bij jouw allemaal anders geweest is is dat helemaal top maar om zo maar te roepen dat je zicht 100% wordt direct na operatie is kul. Tenzij je andere oog 100% is. Maar daar waren we niet mee begonnen.
Verder: Frits het klinkt allemaal enger dan het uiteindelijk is.
Tip: vraag en zorg er voor dat je oog echt gesloten is na de operatie als het verband er op gaat. Dat ging bij mijn 2e operatie niet 100%. De anesthesist moet dat doen maar de 2e was bij mij wat te gehaast.
En een gaasje wat tegen je oog drukt terwijl de verdoving wegtrekt is no fun. Was een dag later weer opgelost (als verband er af gaat) maar toch, het hoeft niet.
Succes.
3DWim schreef: ↑31/05/24, 09:22
Jammer dat je voor jouw ogen veel hebt moeten doorstaan.
Valt allemaal wel mee hoor, ik heb er niet onder geleden. Je moet alleen veel geduld hebben want het hele proces tot ik geen bijwerkingen zoals diverse ontstekingen meer had heeft dus wel een paar jaar geduurd. Om de haverklap weer terug naar het ziekenhuis en weer een kuurtje met de e.o.a. druppel of zalf. Maar ik ben nog steeds blij met het resultaat.
Het is allemaal maar hoe je het zelf ervaart. Wat ik ook al aangaf is dat het van veel factoren afhangt en dus ook nogal persoonlijk kan verschillen. En je hebt gelijk dat 1 goed en een slecht ook niet fijn samengaan. Maar ik heb inderdaad deels met 1 oog gekeken waar mogelijk. En ik heb het voordeel bijziend te zijn, ook na de operatie(s). Dus voor bureauwerk had ik weinig problemen omdat ik dat zonder bril goed kon zien. Hoe dan ook, de staaroperatie zelf stelt eigenlijk niet zoveel voor en kun je snel van het goede resultaat genieten. Mits je snel bent voorzien van de juiste bril. En dat kan dan soms wel even duren en wat vertraging geven, zeker als je 2 operaties na elkaar krijgt. Maar met een beetje geduld is het snel weer oke.
Inmiddels ben ik aan mijn linkeroog geopereerd en dat verliep zonder problemen. Een kapje op je oog vonden ze niet meer nodig, maar je mag er twee weken niet in wrijven. Uit voorzorg heb ik twee nachten met een plastic veiligheidsbril op geslapen. Dat ging goed, maar nu slaap ik weer zonder iets. Na twee dagen werd het wat hinken op twee benen. Met mijn linker oog kan ik nauwelijks behoorlijk kijken vanwege de bril, maar zonder bril zie ik met rechts weer weinig. Toch was zonder bril voor mijn gevoel aangenamer. Uiteindelijk heb ik het linker glas uit mijn bril gehaald, omdat dat nieuwe oog niet verpest moet worden met een verkeerde bril. Het is wel even wennen, maar na een dag kan ik er aardig mee uit de voeten.
Ach, het is zo 24 juni en dan moet het zonder bril kunnen doen.
Groeten uit Hoogeveen.
3 Printers: Artillery S1, Artillery Genius en een JGmaker duo printer
Software: ik ontwerp met Design Spark Mechanical 6.0.3 en Cura 5.6.0
@Rob Ja.
Met mijn 'halve' bril kon ik gisteravond de ondertitels op de tv goed lezen. Inmiddels zijn mijn 3 nieuwe romans ook gekomen van de boekprinter.
Die kan ik nu al gaan lezen. Dan schiet de tijd tot de tweede operatie mooi op. En misschien af en toe een potje voetbal kijken. Komt goed.
Het 3D printen komt hier daarna wel weer.
Groeten uit Hoogeveen.
3 Printers: Artillery S1, Artillery Genius en een JGmaker duo printer
Software: ik ontwerp met Design Spark Mechanical 6.0.3 en Cura 5.6.0
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut