Pagina 1 van 1

Ender3 v2 print raar

Geplaatst: 26/05/24, 19:22
door Outliner
Sinds een tijd print mijn ender ineens alles fout.
vooral rechts boven in
Zie foto's
Temp is 215 x 50, wat hij al 1 maand goed deed met esun pla. En z staat op -1.18 waar ik begon op 1.15
Ook merk ik dat de printlijn heel dun is

Re: Ender3 v2 print raar

Geplaatst: 26/05/24, 19:43
door Frits
Die temperatuur zal wel 215 x 50 moeten zijn :?
Nog eens goed het bed levelen kan misschien helpen.

Geplaatst: 26/05/24, 19:58
door Outliner
Ja idd 215 bedoelde ik, ik heb een bltouch sensor dus ik neem aan at het automatisch gebeurd, wanneer ik hem naloop met een papiertje merk ik dat er totaal geen wrijving is tilussen de nozzel en het bed

Geplaatst: 26/05/24, 20:11
door Hardy
Gedeeltelijk verstopte nozzle en/of niet goed gekalibreerde extruder ?

Geplaatst: 26/05/24, 20:20
door Outliner
Nozzel al 2x vernieuwd en alles schoon gemaakt
Extruder opnieuw calibreren? Graag maar hoe?

Toegevoegd in 5 minuten 9 secondes:
Het mislukken begon allemaal tijdens deze failed print

Geplaatst: 26/05/24, 20:52
door PrintEngineer
Dit zijn punten die je kunt controleren.

- zit de drive gear van de extruder nog wel goed vast?
- geeft de veer van de drive gear nog voldoende spanning?
- is de diameter van het filament wel constant?
- zit de stekker van de Nema 17 motor wel goed in de socket?
- level het bed eens handmatig, dan weet je hoe scheef de boel echt staat
- check de bowden tube op de extruder. Komt die niet los uit de zitting?

Zomaar wat bekende problemen die de oorzaak kunnen zijn

Geplaatst: 26/05/24, 21:05
door Outliner
Ik ga eerst al die benamingen uitzoeken wat wat is. En dan ga ik ermee aan de slag, thx alvast

Geplaatst: 27/05/24, 11:00
door PrintEngineer
Het is altijd handig om de terminologie van het 3D printen te begrijpen. Op internet vind je die vaak wel bij de gerenommeerde 3D websites. Hier een paar voorbeelden

All3DP
Raise3D
Antonmansson

Geplaatst: 27/05/24, 13:00
door Banditoz
Als op de ender 3v2 een plastic extruder zit (het deel dat je filament door je bowdentube (slangetje) duwt, bestel hier een metalenversie voor. Op mijn ender 3 pro was die al na 2 weken ingesleten.

Geplaatst: 27/05/24, 18:04
door Outliner
Thx maar deze was al van metaal

Toegevoegd in 6 minuten 57 secondes:
Bedlevel handmatig gedaan en hij print al een stukbeter, nu alvast onwijs bedankt voor jullie hulp.

Geplaatst: 27/05/24, 18:19
door Rob52
Tja, een automatische bedleveling werkt ook alleen maar goed als de basis goed is. En die basis moet je nog steeds handmatig instellen. Helaas is dat alleen niet het plaatje zoals dat in de advertenties wordt voorgeschoteld. Daarin doet men voorkomen alsof je zelf niks meer hoeft te doen en alles automatisch gaat.

Geplaatst: 27/05/24, 19:22
door PrintEngineer
Automatische bed leveling heeft zo zijn grenzen. Het moet niet meer dan 0.4 mm hoeven op te lossen, want bij grotere verschillen krijgt de machine het echt niet meer opgelost. En Rob zegt het al, de basis moet wel kloppen

Geplaatst: 28/05/24, 00:02
door Outliner
Nu merk ik dat het beter gaat, nog niet perfect, bijvoorbeeld deze draden ( strings ?) En pukkeltjes ( glocks ?)

Geplaatst: 28/05/24, 07:56
door PrintEngineer
Mocht je foto's hebben toegevoegd, die kunnen wij dan helaas niet zien. Draden worden "stringing" of ook wel "oozing" genoemd. Dit heeft veelal te maken met de retraction instellingen. Je kunt die beïnvloeden door de "retraction distance" ietsjes te verhogen (b.v. met 1 mm per keer). De tweede waarde waarmee je kunt spelen is de "retraction speed". De laatste instelling heeft minder effect als de nozzel grotere afstanden door de lucht moet afleggen.

De pukkeltjes, 'blobs" zijn vaker het gevolg van een te hoog vochtpercentage in het filament (water gaat koken en zorgt voor plaatselijke uitzetting). Maar ook hierbij geldt dat een aanpassing in de retraction instellingen iets kan oplossen. Teveel vocht in het filament kan je oplossen door de rol filament in een heteluchtoven te leggen en die op 50°C in te stellen. Laat de rol er een uurtje of 3 in liggen en probeer het dan opnieuw met dezelfde rol

Geplaatst: 28/05/24, 08:29
door Outliner
Nu merk ik dat het beter gaat, nog niet perfect, bijvoorbeeld deze draden ( strings ?) En pukkeltjes ( glocks ?)
[/quote]

hierbij de foto

Toegevoegd in 1 minuut 52 secondes:
PrintEngineer schreef: 28/05/24, 07:56 Mocht je foto's hebben toegevoegd, die kunnen wij dan helaas niet zien. Draden worden "stringing" of ook wel "oozing" genoemd. Dit heeft veelal te maken met de retraction instellingen. Je kunt die beïnvloeden door de "retraction distance" ietsjes te verhogen (b.v. met 1 mm per keer). De tweede waarde waarmee je kunt spelen is de "retraction speed". De laatste instelling heeft minder effect als de nozzel grotere afstanden door de lucht moet afleggen.

De pukkeltjes, 'blobs" zijn vaker het gevolg van een te hoog vochtpercentage in het filament (water gaat koken en zorgt voor plaatselijke uitzetting). Maar ook hierbij geldt dat een aanpassing in de retraction instellingen iets kan oplossen. Teveel vocht in het filament kan je oplossen door de rol filament in een heteluchtoven te leggen en die op 50°C in te stellen. Laat de rol er een uurtje of 3 in liggen en probeer het dan opnieuw met dezelfde rol
okay dat is goed om te weten, hier ga ik zeker mee aan de slag

Geplaatst: 30/05/24, 21:45
door Outliner
PrintEngineer schreef: 28/05/24, 07:56 Mocht je foto's hebben toegevoegd, die kunnen wij dan helaas niet zien. Draden worden "stringing" of ook wel "oozing" genoemd. Dit heeft veelal te maken met de retraction instellingen. Je kunt die beïnvloeden door de "retraction distance" ietsjes te verhogen (b.v. met 1 mm per keer). De tweede waarde waarmee je kunt spelen is de "retraction speed". De laatste instelling heeft minder effect als de nozzel grotere afstanden door de lucht moet afleggen.

Toegevoegd in 2 minuten 56 secondes:

Geplaatst: 31/05/24, 09:03
door 3DWim
Stringing is een instelling en blobs zou kunnen komen door vocht maar vocht hoor je ook als je extruder boven de 100graden komt.
Blobs kunnen ook de naad zijn waar de kop van richting veranderd voor de volgende laag. Ook dat is een instelling.

Zoek even het topic op over quoten dat gaat niet goed bij jouw topics.

Geplaatst: 31/05/24, 09:13
door Rob52
3DWim schreef: 31/05/24, 09:03 Zoek even het topic op over quoten dat gaat niet goed bij jouw topics.
Dat vind je hier.

En zoals Wim al aangeeft is vocht maar 1 van de vele oorzaken van blobs. Tegenwoordig is vocht bij PLA+ niet meer zo vaak aan de orde. Ik denk dan ook dat het andere oorzaken betreft dan vocht. Het is gemakkelijk met een zoekopdracht op internet te vinden. Ik heb er hier alvast eentje die je veel opties geeft om het te voorkomen.

Geplaatst: 31/05/24, 11:57
door Outliner
3DWim schreef: 31/05/24, 09:03 Stringing is een instelling en blobs zou kunnen komen door vocht maar vocht hoor je ook als je extruder boven de 100graden komt.
Blobs kunnen ook de naad zijn waar de kop van richting veranderd voor de volgende laag. Ook dat is een instelling.

Zoek even het topic op over quoten dat gaat niet goed bij jouw topics.
Zonder quoten kon ik geen foto's bijvoegen

Geplaatst: 31/05/24, 13:07
door Rob52
Dat kan wel, maar dan moet je niet direct antwoorden in het "Snelle reactie" vak onderaan, maar eerst klikken op de knop "Volledige bewerker & voorbeeld". Je kunt daar ook pas op klikken als je al tekst hebt ingevoerd en daarna foto's wilt toevoegen.

Geplaatst: 31/05/24, 16:52
door Outliner
Duidelijk