Creality CR10 S Pro probleem, komt niet in menu-scherm bij opstarten
Geplaatst: 01/02/25, 11:44
door Chris_Creality
Creality CR10 S Pro probleem, komt niet in menu-scherm bij opstarten
Ik heb al jaren, tot volle tevredenheid, een Creality CR10-S Pro. Vorige week nog wat geprint en heb hem vandaag weer nodig, maar bij het aanzetten komt hij niet voorbij het beginscherm (zie foto). Dus het menu met de drie knoppen verschijnt niet.
Verdere info:
- Ik print altijd via de SD kaart, nooit via netwerk. Dus updaten van firmware lijkt mij onzinnig
Fan draait wel maar verder gebeurt er niets
Als ik mijn hand onder de printerkop beweeg gaat het rode afstandslichtje aan en uit en ook reageert er een blauw lampje bij de motoren
Ik heb hem opgestart met de SD kaart erin (waar alleen een .gcode bestandje op staat) of zonder; in beide gevallen hetzelfde resultaat.
Herkent iemand dit probleem? En wat zou er aan te doen zijn?
Bedankt voor meedenken en reageren!
Re: Creality CR10 S Pro probleem, komt niet in menu-scherm bij opstarten
Geplaatst: 01/02/25, 12:27
door Rob52
Ik zie geen foto('s). Ook al print je alleen vanaf sd kaartje dan kan de software nog steeds vastgelopen zijn, er hoeft maar ergens 1 bitje te zijn "omgevallen". In dat geval kan een update van de firmware (zelfs al is het dezelfde versie) nog best zinvol zijn.
Geplaatst: 01/02/25, 13:20
door PrintEngineer
Er kan van alles aan de hand zijn. Van een losse stekker tot een defect mainboard. Het is dus vaak een kwestie van systematisch zaken uitsluiten. Heb je misschien de firmware geupdate? Dan kan je die terug zetten naar de vorige versie. Start je de printer altijd op met de SD card in het card slot? Dan een keer proberen op te starten zonder card in het slot. Dus bedenk waar het mis kan gaan en test het uit. Zo gaan professionals in de techniek ook te werk
Geplaatst: 01/02/25, 14:13
door Jan_S
Heb je de spanning uit je voeding al gecontroleerd?
Geplaatst: 01/02/25, 14:21
door Rob52
PrintEngineer schreef: ↑01/02/25, 13:20
Zo gaan professionals in de techniek ook te werk
@ PrintEngineer, professionals lezen ook eerst het startbericht wat beter
Heb je misschien de firmware geupdate? Dan kan je die terug zetten naar de vorige versie.
- Ik print altijd via de SD kaart, nooit via netwerk. Dus updaten van firmware lijkt mij onzinnig
Dan een keer proberen op te starten zonder card in het slot.
Ik heb hem opgestart met de SD kaart erin (waar alleen een .gcode bestandje op staat) of zonder; in beide gevallen hetzelfde resultaat.
Geplaatst: 01/02/25, 16:01
door Chris_Creality
Bedankt voor alle reacties alvast. Vergeten: het plaatje staat hier:
Ik heb inmiddels gekeken naar de update van de firmware, maar ik ga mijn handen niet branden aan de instructies die ik vind op het internet. Dat is gedoemd te mislukken. Maar misschien kent iemand een reparateur in de buurt die ik gewoon kan betalen om dit te repareren?
Ik woon in Leiden.
Geplaatst: 01/02/25, 16:20
door PrintEngineer
@Rob52 de topic starter lijkt uit te gaan van een deugdelijke SD card. En dat hoeft helemaal niet zo te zijn
Geplaatst: 01/02/25, 16:59
door Rob52
Dat ben ik wel met je eens. Het zou kunnen, maar is vrij onwaarschijnlijk omdat hij zonder sd kaartje hetzelfde probleem heeft. Kan natuurlijk nooit kwaad het met een andere te proberen, maar als hij zonder sd kaartje ook niet verder komt lijkt het me stug dat het iets gaat uitmaken.
Geplaatst: 01/02/25, 17:08
door Chris_Creality
PrintEngineer schreef: ↑01/02/25, 16:20
@Rob52 de topic starter lijkt uit te gaan van een deugdelijke SD card. En dat hoeft helemaal niet zo te zijn
Het maakt niet uit of ik de SD er in steek of niet. In alle gevallen eindigt het als op de foto. Hij loopt gewoon vast.
Geplaatst: 01/02/25, 17:25
door PrintEngineer
Zonder te weten hoe technisch je bent, blijft het toch een kwestie van stapsgewijs zoeken en uitsluiten.
Tip: bij veel kringloopwinkels hebben ze een repair shop. Vaak zitten daar pensionado's (dit is geen waarde oordeel) met een technische achtergrond. Ze vinden het vaak leuk om defecte apparaten na te kijken en te repareren. En het is ook nog eens circulair. Je kunt er meestal zonder afspraak terecht en als je geluk hebt loop je weer met een werkend apparaat naar buiten
Geplaatst: 01/02/25, 18:28
door Chris_Creality
PrintEngineer schreef: ↑01/02/25, 17:25
Zonder te weten hoe technisch je bent, blijft het toch een kwestie van stapsgewijs zoeken en uitsluiten.
Ik ben best wel technisch, kan programmeren en solderen, en snap de uitsluit-filosofie heel goed. Maar als ik de upgrade firmware filmpjes bekijk en me het hompeschomp zoek naar de juiste download(s) dan raak ik toch wat ontmoedigd. Vooral omdat ik niet begrijp waarom dat wat zou oplossen.
Ik heb de printer altijd via SD kaart gebruikt, nooit wat aan de printer gewijzigd, waarom zou dat nu in ene een software probleem zijn? Als ik mijn Commodore 64 van 50 jaar geleden nu aanzet start hij ook gewoon op. Software gaat niet in ene "stuk"; het moet in de hardware zitten.
Maar dat zou dan het moederboard of de display moeten zijn? Heeft iemand hier ervaring mee? Dat elektronica wel in ene stuk gaat?
Geplaatst: 01/02/25, 18:37
door Hardy
Chris_Creality schreef: ↑01/02/25, 18:28
Software gaat niet in ene "stuk"; het moet in de hardware zitten.
Erg kort door de bocht, de firmware kan wel degelijk een probleem opleveren, maar ik zou ik gewoon vooraan beginnen, trek gewoon alle stekkertjes van het mainbord, op de voeding en het display na, en kijk of hij dan wel doorstart met uiteraard allerlei foutmeldingen. (noteer of maak wel even een foto met je mobiel voor waar de stekkers zitten).
Geplaatst: 01/02/25, 18:41
door Chris_Creality
Hoi Hardy,
OK, dat kan ik morgen wel eens proberen; kijken of hij verder komt. Misschien geeft dat nieuwe informatie. Thanks!
Chris
Geplaatst: 01/02/25, 18:55
door Rob52
Chris_Creality schreef: ↑01/02/25, 18:28
Software gaat niet in ene "stuk"; het moet in de hardware zitten.
Dat klopt dus maar gedeeltelijk. Als de software in een ROM zit opgeslagen, zoals bij je Commodore, dan zal er heel wat voor nodig zijn deze te verstoren. Bij een ROM is het dan ook vaak hardware matig dat de storing veroorzaakt. Een ROM kan maar eenmalig geprogrammeerd worden. Bij een 3D-printer zit de software opgeslagen in een Eeprom, die kan doordat hij d.m.v. elektrische ladingen meermaals geprogrammeerd kan worden, ook door oorzaken buitenaf, zoals elektrische (statische) pulsen verstoord worden. Bij een Eeprom kan het dus voorkomen dat die weldegelijk een fout in de software heeft gekregen zonder dat je er zelf (bewust) iets aan hebt gedaan. En dat maakt niet uit of hij wel of niet aan het internet heeft gehangen. De kans is weliswaar niet heel groot, maar het kan zeker voor komen.
Geplaatst: 01/02/25, 19:45
door PrintEngineer
De Ender CR10S Pro heeft toch ook gewoon een USB aansluiting? Heb je die al geprobeerd te gebruiken?
Geplaatst: 01/02/25, 19:49
door Rob52
Het lijkt me dat dat weinig verschil zal maken. Volledig opstarten moet de printer ook doen zonder mediadrager, sd-kaart of usb maakt dan niet uit.
Geplaatst: 01/02/25, 20:14
door PrintEngineer
Je kunt altijd via de USB aansluiting kijken of de printer door b.v. Cura of Pronterface wordt herkend. Is dat niet het geval zit het probleem bijna zeker op het mainboard
Geplaatst: 01/02/25, 22:07
door Rob52
Dan weet je alleen nog niet of de fout hard- of softwarematig is. Want de printer wordt pas herkend als de printer volledig is opgestart. Maar zelfs een printer die helemaal okay is wil weleens niet herkend worden, dus dat zegt ook niet alles.
Geplaatst: 01/02/25, 22:23
door Wim62
Het kan ook zijn als de usb niet herkend wordt dat de goede com poort niet geselecteerd is of niet de juiste driver .
Deze kwam ik ook tegen .
niet geschoten is altijd mis
Geplaatst: 01/02/25, 22:33
door PrintEngineer
Op Reddit staat ook ontzettend veel over het vastlopen van Ender printers zoals de CR10 en Ender 3 serie. De oplossingen lijken zeer divers. Van een losse draad tot het compleet moeten vervangen van het mainboard. Dus ik zeg heel veel succes met het vinden van het probleem. Lees hier vast nog wel wat de oorzaak was
Geplaatst: 03/02/25, 12:36
door Chris_Creality
OK, hier een update uit de Creality Hell.
Printer opgemaakt, alle stekkers op het board hebben een klodder lijm over de connectors gekregen; het lostrekken om te kijken of dat nieuwe info geeft lijkt mij meer schade op te leveren dan info. Dus niet gedaan.
Omdat ik nu geen andere oplossingsrichtingen heb, ben ik begonnen aan het “update firmware” scenario.
Screen firmware geüpload via interne SD card (hoe verzinnen ze dit??). Meldingen op scherm gaven aan dat het geïnstalleerd werd, maar na opnieuw opstarten van printer hetzelfde resultaat.
Dan updaten van moederboard. Dat kun je doen via Cura blijkbaar. Als ik de USB kabel tussen printer en MacBook steek licht het scherm op (terwijl printer uitstaat). Maar Cura zegt:
“Firmware can not be updated because there is no connection with the printer”
Betekent dat zoiets als: je moederbord is naar zijn grootje?
Iemand nog een suggestie? Bedankt voor het meedenken.
Geplaatst: 03/02/25, 13:08
door Rob52
Chris_Creality schreef: ↑03/02/25, 12:36
het lostrekken om te kijken of dat nieuwe info geeft lijkt mij meer schade op te leveren dan info. Dus niet gedaan.
Die redenatie kan ik niet goed volgen. Stekkerverbindingsproblemen zijn echt niet zeldzaam en ik zou niet weten welke schade je ermee kunt aanrichten.
Screen firmware geüpload via interne SD card (hoe verzinnen ze dit??)
Dat is heel gewoon, ik zie het "probleem" niet zo.
Als ik de USB kabel tussen printer en MacBook steek licht het scherm op (terwijl printer uitstaat). Maar Cura zegt:
“Firmware can not be updated because there is no connection with the printer”
Hoezo laat je de printer uitstaan? Beetje vreemd, die moet gewoon aanstaan. Hoe moet Cura een niet aangeschakelde printer dan "zien"?
Geplaatst: 03/02/25, 13:37
door Chris_Creality
Bedankt voor je antwoord
“Dat is heel gewoon, ik zie het "probleem" niet zo.”
Er is al een SD-reader, dat je er twee steekt in je configuratie lijkt mij een redundante oplossing, evenzo dat er op twee plaatsen software geïnstalleerd moet worden in één configuratie. Dat klinkt niet als een heel uitgebalanceerde architectuur.
En waarom dan niet ook een board update via de SD die er al is, maar moet dit weer via Cura? Het klinkt allemaal heel houtje touwtje zo aan de binnenkant. Enfin, daar gaat het nu niet om.
“Hoezo laat je de printer uitstaan?”
Sorry, mijn tekst is hier verwarrend. Ik voegde de “printer uit opmerking toe” om aan te geven dat de USB kabel in orde is. Maar als de printer aan staat ziet Cura hem nog steeds niet.
Geplaatst: 03/02/25, 14:08
door Rob52
Veel 3D-printers hebben de mogelijkheid voor een verscheidenheid aan schermpjes. Die schermpjes hebben hun eigen software. Enige dat in de firmware van de printer wordt aangegeven is welk fabricaat en type er gebruikt wordt. Aanpassingen in het gebruik van het screen kun je dan onafhankelijk van de firmware van de printer doorvoeren. Maar niet elk screen kan aangepast worden.
Het niet gezien worden van de printer kan als oorzaak hebben dat er nog een usb-driver moet worden geïnstalleerd. Dat is een speciale voor Chinese hardware. Dat is in ieder geval voor Windows CH340. Of dat ook voor Mac geldt weet ik niet.Het kan ook zijn dat er andere software draait die de usb poort "claimt". Dat zie je verder nergens, maar het uitschakelen van die software laat de printer weer worden herkend. Dat heb ik zelf met regelmaat meegemaakt. Probeer je bijvoorbeeld met Pronterface je printer te besturen en je hebt gelijktijdig Cura openstaan, dan weet je zeker dat Pronterface het niet doet.
Kijk eens in apparaten beheer (Windows, hoe dat met een Mac werkt weet ik niet). Staat daar een onbekend usb apparaat dan is het ofwel de driver of die andere software. Je kan het controleren door tijdens het kijken naar apparaten beheer de usb stekker er uit- en weer in te steken.
Het probleem kan ook liggen aan het gebruik van een Macbook. Als je de mogelijkheid hebt om de printer op een Windows machine aan te sluiten wordt hij misschien wel herkend.
Je kunt met Cura een firmware update uitvoeren, maar dat hoeft niet. Je kunt het ook via een compiler doen en dan op een sd-kaartje zetten. Het kan ook zijn dat je kant-en-klare firmware download die direct op het sd-kaartje gaat. Meestal is dat een bestand dat zoiets heet als firmware.bin Heb je die op het sd kaartje staan en start je de printer op dan wordt die firmware geflashed en renamed naar firmware.cur Als je via Cura wilt upgraden of updaten is dat meestal een hex bestand.
Als je geen bin bestand kunt vinden dan kun je de source code hier vinden. (tweede bestand van boven) Die moet je dan wel zelf controleren en compileren.
Geplaatst: 03/02/25, 17:45
door Chris_Creality
bedankt voor de uitgebreide input, ik ga morgen weer even wat experimenten doen.
Geplaatst: 03/02/25, 18:23
door Ch3vr0n
Als er gebruik gemaakt wordt van octoprint (via een raspberry pi) dan kan je zelfs via octoprint firmware flashen via een plugin! Heb ik meermaals gedaan op m'n cr10 max
Geplaatst: 03/02/25, 21:16
door Banditoz
Bij mijn ender 3 was firmware uodate altijd via de sd kaart. Cura is niet van creality, dat het via cura kan wil niet zeggen dat dat de makkelijkste methode is. Ik heb mijn ender later na een mainboard upgrade op klipper laten draaien en dan kun je updates vanuit je mainsail of fluidd beheer doen. Dat is wel een verademing t.o.v. marlin.
Geplaatst: 03/02/25, 22:02
door PrintEngineer
In principe is het heel normaal dat een 3D printer met los mainboard en display elk een eigen SD slot hebben. Zo voorkom je fouten bij het flashen van de firmware. Dus dat concept is beter doordacht dan je doet voorkomen. Je mag een 3D printer ook niet met een pc of laptop vergelijken. Technisch zijn ze daar te verschillend voor. Ik zou je daarom ook willen adviseren je wat verder te verdiepen in de techniek van een 3D printer
Geplaatst: 04/02/25, 09:15
door Chris_Creality
Ik ben zelf een Raspberry Pi man, heb meerdere projecten met stappen-motoren gemaakt (o.a. een planetarium, zie https://demoor-orrery.com/). Als de fabrikant van de printer zoiets als een Raspberry Pi gebruikt had als mainboard (20 tientjes voor een kleine Pi en 2 drivers voor 4 stappen motoren voor 40 euro) dan hadden we al dit gedoe niet gehad.
-Je plugt een full size monitor in je printer en bent het pruts-schermpje kwijt
-Upgraden via WiFi
-Gcode bestanden via een LAN als je dat zou willen (in ieder geval beter dan het verkeerd om staande SD readertje wat er nu inzit)
-Je printer is op afstand bedienbaar
-Eenvoudige log-bestanden zodat je kan zien wat er gebeurd als er iets fout gaat
Enfin, dat is niet zo en we zullen er mee moeten leven. Ik verzuip een beetje in alle tech-termen die voorbij komen, ik heb hier duidelijk even een learning-curve te gaan.
Daarom nog een vraag: er wordt hierboven gesproken over het compileren van een bestand. Voor vele van jullie een “appeltje eitje”, maar hoe moet ik compileren (en waarom hoefde dat bij de scherm-firmware-update trouwens niet?). Ik heb een MacBook.
En welke firmware moet ik in hemelsnaam gebruiken? De website/forum van Creality is ook niet altijd even duidelijk voor een newbie zoals ik.
Kan iemand mij helpen hierbij? Ik heb een CR10-S Pro, hij deed het altijd perfect tot afgelopen weekend, ik heb nooit iets speciaals gedaan, altijd geprint via de SD kaart. Firmware van het scherm heb ik ge-update, maar gaf geen verbetering in de situatie. Ik wil gewoon de firmware van het board opnieuw installeren.
Geplaatst: 04/02/25, 10:21
door Rob52
Als, als, als..... Inderdaad, dat is niet zo. Zoals zoveel dingen in het leven en in de ontwikkeling van techniek ontstaan er veel dingen naast elkaar en ieder vanuit z'n eigen filosofie. Maar qua ontwikkelingen doet er zich binnen de 3D-printwereld best een hoop voor. Want voor wie het echt makkelijker wil (ik heb me er nog niet toe gezet) kan natuurlijk alles op Klipper laten draaien. En dan ben je van veel van je problemen af. Maar voorlopig zul je het dus met de huidige technieken moeten doen.
De reden waarom 3D-printers niet op een Raspberry draaien is heel simpel. De eerste Raspberry PI kwam pas in 2012 op de markt. De basis waarop eerdere 3D-printers draaien/draaiden is de Arduino en die kwam al in 2005 op de markt. Dat de meeste mensen pas na 2015 met 3D-printers in aanraking kwamen omdat ze betaalbaar werden wil niet zeggen dat ze niet al veel langer in ontwikkeling waren. De eerste werkende FDM printer stamt al uit 1992 terwijl de resin printer al veel eerder was uitgevonden. In de USA kwam het 3D-printen bij de gewone man vanaf ca. 2005. Pas met printers als die van Velleman werd het bij ons een bekender fenomeen. En toen de Chinezen het ontdekt hadden kwam het pas echt op gang bij ons. Voor zover een beetje geschiedenis. )
Zoals ik uit het eerdere bericht van Banditoz begrijp zijn er dus gewoon bin bestanden beschikbaar die rechtstreeks op de sd-kaart kunnen worden gezet. Mogelijk dat Banditoz je ook een link kan geven waar die te vinden zijn. Dan hoef je helemaal niks te compileren. Pas wanneer je zelf aanpassingen wilt gaan doen die buiten de standaard vallen zul je met een compiler aan de gang moeten. Daar kun je in detail allerhande zaken aanpassen en naar je eigen hand zetten. (In het begin had je hoofdzakelijk met de eerste versies van Marlin te maken en bordjes gebaseerd op een Arduino Mega 2560 die met een eenvoudige op een tekstverwerker gelijkend programma (Arduino IDE) waren te programmeren. Maar die tijden zijn voorbij. Alhoewel je natuurlijk de Arduino's en ESP's nog steeds op die manier kunt programmeren.)
Het aanpassen van de software voor het schermpje is weer wat anders. Er zijn meerdere wegen die er naar Rome leiden en zo ook de manieren waarop software kan worden aangepast. Het is allemaal de keuze van de ontwikkelaars. Bij de schermpjes kan het in eerste instantie een bin bestand zijn. Maar vaak kun je achteraf via een tekstbestand dan weer apart veranderingen aanbrengen.
Er is voor sommige sofware ook online mogelijk om door het invullen van een (lang) formulier een bin bestand te creëren. Dus mogelijkheden zat, de ene wat makkelijker dan de andere.
Wat betreft alle techtermen is dat hetzelfde als bij elke "nieuwe tak van sport", die moet je jezelf gaandeweg vertrouwd mee maken. En gelukkig hebben we Google, die kan bijna elke term voor je verklaren. En anders zijn wij er nog .
Het is misschien wat verwarrend, maar uiteindelijk is het gewoon even wennen. Met je Raspberry en Debian/Linux moet je ook leren omgaan. Voor sommigen is ook dat weer abracadabra. Maar alles went.
Alhoewel je het dus niet nodig hebt zal ik je toch even wat info geven. De op dit moment meest gebruikte compiler is Visual Studio Code met PlatformIO. (Daarnaast zijn er nog zo'n 200 alternatieven) Wil je je daar in gaan verdiepen dan raad ik je aan om daar eerst een aantal Youtube video's over te volgen. Dat maakt veel duidelijk en voorkomt urenlang zoekwerk en vraagtekens.
Geplaatst: 04/02/25, 10:48
door Chris_Creality
Ik kan de printer niet connected aan mijn MacBook. Zowel niet vanuit Cura als Creality_Print
Geen idee of de driver ontbreekt, bij een “normale” printer heb ik dit probleem niet.
Maar als de Firmware corrupt is dan zou dat ook een verklaring kunnen zijn. Ik heb deze weg maar even afgesloten en ga voor de .bin op een SD card
en kijken of hij wil updaten.
Dank voor je uitgebreide historie trouwens, het helpt om het beter te begrijpen in welk bos ik nu weer verdwaald ben. Compileren met Visual Studio lijkt mij voor nu weer een berg te beklimmen; misschien kan iemand dat voor mij doen hier?
Ik heb inmiddels die bestand gevonden (357 Kb groot)
CR-10sPro_Ver_1.60.8_BL.hex
Dat moet dan gecompileerd worden naar .bin en op een SD gezet worden, in de printer, en dan de printer aanzetten?
Geplaatst: 04/02/25, 12:52
door PrintEngineer
Met drivers voor een MAC heb ik relatief weinig ervaring, maar je zult eerst de CH340 driver moeten installeren zoals al eerder in dit draadje is aangegeven. Pagina met CH340 drivers. Maar het kan ook zo zijn dat er een andere USB chip worden toegepast en dan is het handig om te weten welke chip op het mainboard zit. De CP2104 is ook een bekende USB chip die zorgt voor de communicatie
Voordat je een EEPROM van nieuwe firmware voorziet moet je wel zeker zijn dat de juiste versie wordt gebruikt. Met name de printers van Creality krijgen regelmatig nieuwe updates en nieuwe firmware. Zo lukt het bijvoorbeeld niet om de nieuwste versie van de Ender 3 te laten draaien op de firmware van de eerste series. Op de meeste printers zal ook een productie datum of jaar staan. Aan de hand daarvan zoekt het makkelijker naar de juiste firmware
Zelf je firmware compileren met b.v. Marlin en Visual Studio vraagt best wel kennis van de techniek. Zolang je daar nog niet echt in thuis bent is het af te raden om er aan te beginnen. En laat ik zeggen, uit ervaring! Mijn eerste compilaties zaten vol met fouten en ik heb het "the hard way" geleerd. En uiteraard wil ik je niet ontmoedigen, maar zorg wel voor voldoende voorkennis alvorens jezelf in het diepe te gooien
Geplaatst: 04/02/25, 13:30
door Chris_Creality
Dank je voor je reactie,
Maar ik ben bang dat het connecten van mijn MacBook aan de printer een brug te ver is. Of mijn MacBook roept dat de drivers niet te vertrouwen zijn, of ik eindig op website’s die voor 90% in het Chinees zijn en ik helemaal geen idee meer heb wat er moet gebeuren.
En dan is er nog steeds de vraag dat als mijn mainboard van de printer daadwerkelijk “stuk” is, hij misschien sowieso nooit “gezien” wordt door mijn Mac. Dit is een doodlopende weg.
En omdat ik zelf niet kan compileren (en al helemaal geen parameters kan installeren, want ik zou niet weten wat ik moet kiezen) blijft de vraag hier: kan iemand dat voor mij doen?
En anders rest mij niets anders dan een andere printer aan te schaffen. Heeft iemand iets in de aanbieding? Graag iets zo eenvoudig mogelijk en een beetje uit de buurt (ik woon in Leiden)
Advies welke printer anders aan te schaffen hoor ik ook graag.
Geplaatst: 04/02/25, 14:01
door Wim62
Er zal best wel iemand in je vrienden /familie kring zijn die een windows pc/laptop die jou zouden willen helpen .
Ik ben zelf ook geen computer nerd , maar mij lukt het ook .
Geplaatst: 04/02/25, 14:27
door Rob52
Zoek anders eens naar zo'n repair cafe o.i.d. in je buurt. Daar zitten vaak ook gebruikers/vrijwilligers met een 3D-printer om dingen gratis te repareren. Het lijkt me dat die printer gewoon weer aan de praat te krijgen is. Een nieuwe kopen is niet nodig als je iemand met een beetje kennis kunt vinden. Helaas staat er hier op het forum niet direct bij iedereen waar men in de buurt woont, dus moet men zelf reageren. Ander dingetje is, dat actieve leden vaak maar een klein deel uitmaken van het totaal, zodat de kans dat er iemand in de buurt woont klein is.
Geplaatst: 04/02/25, 14:44
door Hardy
Laat maar langskomen hier, elke vrijdag middag ben ik er wel, dat ding hebben we zo weer aan de gang.
Geplaatst: 04/02/25, 15:08
door Hardy
Geplaatst: 04/02/25, 15:08
door Chris_Creality
Ik kan het wel eens proberen bij het repair-cafe maar het lijkt mij toch iets meer voor broodroosters enzo, maar misschien vergis ik mij.
Iemand anders interesse in een klusje? Ik betaal je tijd en onderdelen.
Graag in de buurt van Leiden uiteraard.
Geplaatst: 04/02/25, 15:45
door PrintEngineer
Ik denk nog steeds dat je het probleem zelf kunt oplossen. Om te weten welke firmware je nodig hebt zijn een paar zaken van belang
1: Welke type printer heb je precies staan? Is dat b.v. de CR10 S Pro of de CR10 S Pro V2. Dit gegeven kan je vinden op de apparaat sticker
2: En wat is de productie datum of jaar?
En je kunt natuurlijk op de Creality Wiki gaan kijken hoe het firmware upgrade / downgrade proces werkt
Geplaatst: 04/02/25, 15:54
door Chris_Creality
cr10 s pro
2020 (ongeveer)
Geplaatst: 04/02/25, 16:08
door Rob52
PrintEngineer schreef: ↑04/02/25, 15:45
En je kunt natuurlijk op de Creality Wiki gaan kijken hoe het firmware upgrade / downgrade proces werkt
Eén probleempje loop je dan wel even tegenaan en dat is waar de titel van dit topic over gaat. Want de instructies zeggen dan:
Insert the USB drive into the machine, click on "Upgrade", and wait for the upgrade process to complete. The machine will automatically restart once the upgrade is completed.
En daar zit nu juist het probleem, die stap kan niet genomen worden in deze situatie.
Geplaatst: 04/02/25, 16:29
door PrintEngineer
Ik heb in dit voorbeeld even snel een CR10 gekozen. Je kunt voor nog veel meer modellen een Wiki beschrijving vinden, dus kan de TS aan de hand van de gegevens op de apparaat sticker zoeken in de Creality Wiki
Geplaatst: 04/02/25, 16:31
door Rob52
Dat maakt niet uit, als de display niet werkt komt hij gewoon niet verder.
Geplaatst: 04/02/25, 16:43
door Wim62
Als ts de printer aan zijn mac hangt en de mac herken de usb van de printer niet dan wordt er nog niets opgelost .
Maar de aanhouder wint .
Geplaatst: 04/02/25, 18:07
door PrintEngineer
Als van alle mogelijke oplossingen geen enkele werkt en zelfs die uit de Creality Wiki leiden tot niets haak ik af. Succes verder met dit project
Geplaatst: 04/02/25, 18:25
door Ch3vr0n
Resten dan eigenlijk maar 1 of 2 opties. Scherm en/of bordje vervangen en kijken of dat soelaas biedt
Geplaatst: 04/02/25, 18:36
door Rob52
PrintEngineer schreef: ↑04/02/25, 18:07
Als van alle mogelijke oplossingen geen enkele werkt en zelfs die uit de Creality Wiki leiden tot niets haak ik af
Dat zou werken als het scherm werkt. En misschien werkt het scherm wel maar wordt die fase niet bereikt. Maar feit blijft dan dat je zonder werkend display de gevraagde functie niet kunt uitvoeren.
Het zal dus van een andere kant moeten worden benaderd. En dat is denk ik, eerst de usb poort zichtbaar te krijgen. Zover ik weet is het onbelangrijk of de firmware wel of niet goed functioneert om de usb-poort zichtbaar te maken. Dat is aan de zijde van het printerboard hardware en aan de zijde van de computer grotendeels software. Maar het blijft zoals het er nu uitziet wel een uitdaging.
Geplaatst: 04/02/25, 19:26
door Hardy
Wanneer het in eerste instantie wat moeilijker is om het op een Mac aan de gang te krijgen, dan zou ik even ergens een PC te pakken zien te krijgen om te testen, en hierop krijg je de USB poort ook relatief eenvoudiger aan de praat mocht het daar ook niet direct werken.
Geplaatst: 04/02/25, 19:40
door Rob52
Hetzelfde heb ik al eerder voorgesteld.
Geplaatst: 05/02/25, 11:36
door Wim62
Chris_Creality schreef: ↑04/02/25, 15:08
Ik kan het wel eens proberen bij het repair-cafe maar het lijkt mij toch iets meer voor broodroosters enzo, maar misschien vergis ik mij.
Ik hebt even contact gehad met een repair- cafe in Leiden , en dit schreven ze aan mij .
Beste Wim,
Je bent welkom met de printer. Eerst kan naar een hardware fout gezocht worden. Stekkertjes, bekabeling of soldeer verbindingen. Als het softwarematig is dan kunnen we nog advies geven. Kom je zaterdag a.s. naar het Repair Cafe in de Merenwijk? Laat het me weten.
Met vriendelijke groet, Adri
Geplaatst: 05/02/25, 12:29
door Puffeltje
ik zie dat het onderwerp van dit draadje is gekenmerkt alszijnde opgelost. Ben toch wel benieuwd wat de werkelijke oorzaak van de problemen waren, of lees ik hier overheen?
Geplaatst: 05/02/25, 13:06
door Rob52
Bij mijn weten is er nog niets opgelost. Waarschijnlijk door de TS op het verkeerde knopje gedrukt
Geplaatst: 05/02/25, 15:17
door Chris_Creality
Dank voor ieders aandacht.
Er is nog niets opgelost, ik krijg over 1,5 week iemand met een Windows machine hier. Kijken of dat wat oplevert.
Het is vrij onwaarschijnlijk dat er draadjes los zijn. (ze zijn allemaal geseald met lijm aan het board) Dat wordt een soort van laatste redmiddel omdat ik denk dat je meer stuk maakt dan repareert.
Ik heb ook contact met het repaircafe gehad. Ze zitten daar zaterdagmiddag 2,5 uur en het is er druk, ik heb niet de indruk dat ze meer kunnen dan wat aan de draadjes rommelen (met alle respect voor dit goede initiatief). Maar die gaan geen firmware updates doen aan een printer en ik ga daarvoor niet met de printer lopen zeulen.
Daarom herhaal ik nogmaals mijn oproep. Is er hier iemand op max 50 km van Leiden die hier naar wil en kan kijken? Ik kom hem halen en brengen en ben bereid om een financiële vergoeding te betalen (als het een beetje binnen de perken blijft)
Geplaatst: 05/02/25, 16:11
door Rob52
Je bent zeker niet de enige die dit overkomt. Klik. Niet dat je daar veel aan hebt want het geeft niet echt de concrete oplossing.
En er staan nog legio meer meldingen van dit probleem op internet. Zoals deze hieronder van 2 jaar geleden.
I've long long moved away from FDM to resin.
However, the issue was solved. Unfortunately I had to take it back to the shop and fixed it within a couple of hours. In short, they said that some printers just have faulty firmware/software that you don't know until you plug it in. In my case they somehow erased the entire software and put new one in and from what I remember it worked great right away and had no issues with it at all.
If you can, return it to the store that you bought it from and they'll fix it.
Wat ze over het algemeen hetzelfde hebben is dat de firmware wordt vervangen. En daar ligt jouw probleem op het moment om dit goed voor elkaar te krijgen.
Ik vrees dat, zoals ik al eerder aangaf, je weinig respons (met voldoende kennis) uit de regio hoeft te verwachten. Zoals bij zoveel forums, verenigingen enz. is meestal maar een gering aantal leden werkelijk actief. En dat is hier niet anders. Ik zit helaas een dikke 150 km uit de buurt, dus dat gaat hem niet worden.
Het kost wat moeite om een goed plaatje te vinden van een moederbord en dan is het voor mij nog maar de vraag of het echt het juiste bordje is. Maar uiteindelijk vond ik er eentje die voor de CR 10S Pro zou moeten zijn en waar ook de usb chip leesbaar was. En het blijkt inderdaad een CH340 chip te zijn. Die driver is dus gewoon een must. Ik ga er niet vanuit dat Creality op verschillende borden verschillende usb chips gebruikt. Men gebruikt deze chip vooral omdat hij goedkoper is.
Een ander ding dat ik zat te bedenken, maar die kans is waarschijnlijk erg klein, is het volgende. Als er op de sd-kaart nog het originele firmware bestand staat dan is dat na installatie hernoemd naar firmware.cur Dit bestand zou je eenvoudig weer kunnen hernoemen naar firmware.bin en op die manier de installatie opnieuw uitvoeren. Het kan zijn dat je misschien de originele sd-kaart niet hebt gebruikt en nog ergens in de kast ligt of dat je de originele bestanden ergens hebt geback-upt. Het kan ook zijn dat dat bestand er helemaal nooit op heeft gestaan. Het is maar een idee.
Geplaatst: 05/02/25, 17:27
door Lourens
Ik heb een paar jaar geleden ook een CR10S Pro gehad, en heb eventueel de drivers die daar toen op een SD-kaart stonden voor je. En daar zit ook een mapje "Mac" bij.
Maar een paar pagina's terug geef je aan een Raspberry-man te zijn.
Je zou dan een RaspBerry kunnen voorzien van OctoPrint.
Ik heb daar al een tijdje niets meer mee gedaan, maar ik kan me herinneren dat ook daarmee de firmware van een printer te updaten is.
Zelf heb ik dat toen regelmatig gedaan.
Voorwaarde is natuurlijk wel dat er contact te maken is met de printer (via USB).
Misschien nog een poging waard?
Als je de Apple driver wil hebben, moeten we (via een PB?) even contact hebben.
Geplaatst: 05/02/25, 18:33
door Ch3vr0n
De octoprint methode heb ik hier ook al eens vermeld
Geplaatst: 05/02/25, 18:39
door Lourens
Sorry, die had ik gemist .
Geplaatst: 05/02/25, 19:03
door Ch3vr0n
geen probleem hoor. Kan alleen maar bevestigen dat het een gekende methode is. Gelijkgezinde zielen
Geplaatst: 05/02/25, 19:28
door Wim62
Ik zie het al na 6 pagina's en 61 vragen en antwoorden en 13367 weergave 's trek ik mij terug uit dit onderwerp . Het ie gewoon een bodemloze put
Als je de Apple driver wil hebben, moeten we (via een PB?) even contact hebben.
Hoi Lourens,
Ik zou die driver heel graag willen hebben, ik heb je een PB gestuurd
thx
Chris
Geplaatst: 07/02/25, 09:29
door Rob52
Chris_Creality schreef: ↑05/02/25, 15:17
Er is nog niets opgelost, ik krijg over 1,5 week iemand met een Windows machine hier. Kijken of dat wat oplevert.
Die moet dan ook de CH340 driver installeren anders blijft de usb onzichtbaar.
Geplaatst: 10/02/25, 13:03
door Chris_Creality
OK, tijd voor een nieuwe update vanuit de CreaHell.
Ik heb de drivers van Lourens gehad, waarvoor nogmaals dank, maar ik krijg ze niet geïnstalleerd. Niet op een nieuw Macbook (2024), en niet op een oude (2014). Als het goed is krijg ik nog de windows-varianten (deze week komt iemand met een Windows machine).
En misschien ook een .bin variant zodat ik de update buiten een laptop om kan forceren. Maar dit lijkt een dood spoor.
Zeker nu ik aangetoond heb dat ik met mijn nieuwe MacBook wel via de USB kan conncecten met een andere Creality Printer (een cs10 pro v2) via de Creality Slicer.
Verdere info: inmiddels ook het aanschaf jaar (november 2019) achterhaald van mijn eigen printer.
Hoe nu verder? Alle kabeltjes van het board aftrekken en doormeten op breuk?
Of kan ik met bovenstaande concluderen dat mijn main-board stuk is en dat dat vervangen moet worden?
Wederom dank voor een ieders aandacht!
Geplaatst: 10/02/25, 15:03
door PrintEngineer
Conclusies trek je gemiddeldgenomen nadat je een probleem hebt onderzocht. Maar hoe dan ook, je hebt USB drivers nodig om de communicatie tussen pc/macbook tot stand te kunnen brengen. Op Windows systemen laten die zich meestal probleemloos installeren
Geplaatst: 10/02/25, 15:26
door Rob52
Eerst die Windows machine maar even afwachten lijkt me.
Geplaatst: 13/02/25, 17:01
door Chris_Creality
OK, er is een beetje vooruitgang. Ik zal de situatie even herhalen zodat je niet alle pagina’s hiervoor hoeft door te ploegen.
Ik heb hier nu inmiddels 2 printers staan: een Creality CR 10s pro (die is stuk, ga ik nu printer 1 noemen en daar gaat dit over) en een Creality CR 10s pro V2 (printer 2).
Printer 1 heeft het jaren gedaan en in ene stopt hij er mee en hij komt nu niet verder dan de foto. Dus geen menu voor instellen temperatuur etc.
Printer is altijd netjes behandeld, niet gemodificeerd, geen updates, geen upgrades, niet gevallen, schone omgeving.
De kabeltjes op het mainboard zien er allemaal prima uit, ik wilde pas als laatste redmiddel ze eruit trekken en doormeten (ze zijn namelijk allemaal verzegeld met een klodder lijm).
Ik heb inmiddels de firmware van het scherm ge-update en probeerde toegang te krijgen tot de firmware van het mainboard. Maar dat lukte telkens niet via de USB. Hier nu wel enige vooruitgang te melden.
Ik heb hier een 10 jaar oude MacBook (11.3) liggen en die kreeg ik inmiddels aangesloten met Cura aan printer 2. Diezelfde configuratie werkt niet op printer 1.
Conclusie: het ligt niet aan het MacBook of de software (Cura) of ontbrekende drivers, het probleem zit in het main-board van printer 1.
Ik kan nu alleen nog maar bedenken om de kabels eruit te trekken en door te meten; als dat niets oplevert is het dus einde verhaal voor deze printer en kan ik hem slopen voor de onderdelen of weggooien?
Bedankt voor jullie aandacht weer.
Geplaatst: 13/02/25, 17:09
door Ch3vr0n
Het hoeft niet helemaal niet einde verhaal te zijn voor de printer. Je kan altijd het mainboard vervangen door een origineel, of wat ik aan het doen ben met mijn CR10 Max (bijna klaar daar mee), een modern 32 bit bordje van BigTreeTech SKR Mini E3 V3 erin gooien en er klipper op zetten.
Geplaatst: 13/02/25, 17:59
door Lourens
Jammer dat het allemaal niet gelukt is.
Maar de vraag met eigenlijk alle apparatuur is niet òf het stuk gaat, maar wanneer.
En het lijkt erop dat het 'stuk' bij jou printer toch relatief vroeg gekomen is.
Op de volgende vraag: Hoe nu verder, zijn verschillende antwoorden.
En dat hangt er helemaal vanaf waar je zelf zin in hebt.
Ik zou sowieso eerst een foto maken van de plek waar alles op het moederbord aangesloten zit. En dan alle stekkertjes los halen.
Die lijm waar je het over hebt, is niet echt lijm, maar meer een verzegeling waardoor de stekkertjes blijven zitten tijdens transport.
Dit is relatief makkelijk los te maken met een klein schroevendraaiertje.
Als je alles los hebt (voeding en display aangesloten laten) zet je de printen nog eens aan.
Mogelijk is er èèn van de motoren of thermistors defect, waardoor het moederbordje niet doorstart.
Dat kan je dan nog uitsluiten.
Als dat ook niet werkt, blijven er nog andere opties over.
Je hebt zelf al twee mogelijkheden genoemd. Weggooien is ronduit het makkelijkste, maar ook het minst leuk voor de hobbyist..
Demonteren voor onderdelen is de tweede. En ik denk dat een aantal onderdelen zonder meer op je CR10s Pro V2 zal passen, mocht daar een keer een onderdeel stuk gaan. Maar dat moet dan natuurlijk niet het moederbord zijn........
Ch3vrOn heeft ook al 2 opties genoemd (moederbord vervangen voor origineel, of vervangen en dan voor klipper gaan).
Daar kan ik nog een 3e optie aan toevoegen:
Moederbordje vervangen voor een BTT, en dan zelf met Marlin aan de gang.
Voor zowel Marlin alsook Klipper, is wat kennis van de betreffende materie noodzakelijk.
Echter met behulp van dit forum, google en you-tube is het wel degelijk mogelijk.
Maar de hobbyist in je moet er dan wel de zin in hebben om je daarin te verdiepen.
Uit ervaring weet ik dat het tijd kost, maar ook heel veel voldoening kan geven!
Geplaatst: 13/02/25, 19:21
door PrintEngineer
Elke printer kan je in principe repareren, maar dat is lang niet voor iedereen weggelegd. Je moet als eerste kunnen bepalen wat er defect is en dan is daar nog het vervangen van de defecte hardware. Nu ben ik al mijn hele leven werkzaam in de techniek en krijg het in de meeste gevallen wel opgelost. En ik wordt dan ook regelmatig gevraagd om naar een probleem te kijken omdat anderen geen idee meer hebben wat er mis kan zijn. En dan blijkt best vaak dat het heel simpel te verhelpen is.
De TS weet van zichzelf het beste of hij over voldoende kennis beschikt om de printer te kunnen repareren. Maar ik lees ook "dat het einde verhaal is". Dat impliceert m.i. dat de TS niet de middelen en/of kennis bezit om dit varkentje zomaar te wassen. Al denk ik wel dat het alsnog kan lukken
Geplaatst: 13/02/25, 19:51
door Rob52
Chris_Creality schreef: ↑13/02/25, 17:01
Conclusie: het ligt niet aan het MacBook of de software (Cura) of ontbrekende drivers, het probleem zit in het main-board van printer 1.
Nogal kort door de bocht. Het zou kunnen, maar hoeft niet zo te zijn. Het betreft niet alleen hardware maar ook software, waaronder dus een specifieke driver. Er zijn zoveel parameters en mogelijkheden. Maar ik zie nog steeds de Windows machine niet in beeld, dus tja, ik zie nog steeds mogelijkheden, al zijn ze natuurlijk niet heilig.
Geplaatst: 13/02/25, 19:54
door Wim62
Als je het waard vind zou je er ook een nieuw moederbord in kunnen zetten .
Geplaatst: 13/02/25, 20:52
door Hardy
Het kan nog steeds in de de driver zitten, het kan zijn dat de printers niet precies hetzelfde zijn, Creality heeft nog wel eens gewisseld met de borden, ik zou zoals Rob al steeds aangaf, het toch nog met een Windows machine proberen met de passende driver, en uiteindelijk een ander moederbord is dan volgende optie, maar dan moet die lijm ook van de stekkertjes, dus mogelijkheid zonder kabels (alleen voeding en display) zou ik dan ook nog eerst proberen.
Geplaatst: 13/02/25, 21:44
door Chris_Creality
Ik ben een redelijke nerd, kan programmeren, weet van van elektronica en stappenmotoren en ben ook niet bang voor een soldeerbout. De afgelopen week ben ik elke dag wel een paar uur met die printer in de weer geweest, en zelfs hulp van anderen hier gehad (waarvoor nogmaals dank). Ik loop echt niet weg voor een uitdaging
Maar het lijkt erop dat het het mainboard is en dat vervangen lijkt mij ook niet heel zinvol. Zo’n board kost al snel 100 euro (als je überhaupt al weet welke je moet hebben), terwijl je een hele tweedehands CR10 printer voor 100 euro van Marktplaats haalt.
Maar ik wil geen Creality meer. Ik heb met verbijstering op de fora’s van deze club gezeten. De documentatie, ondersteuning, instructie video’s en klankbeoordelingen zijn zo slecht dat je je afvraagt hoe zij überhaupt nog printers verkopen. Wat een amateuristische prutsers.
Al klikkende kwam ik op Prusa uit. Aanmerkelijk duurder, maar veel betere kwaliteit lijkt het. Hebben jullie daar ervaring mee? Of een ander merk dan Creality? Ik moet gewoon weer een printer hebben. Niets fancy’s maar ik gebruik hem zo vaak, ik mis hem nu al.
Komend weekend zal ik de stekker truuk nog proberen (en er hier verslag van doen), maar ik heb er weinig vertrouwen in.
Geplaatst: 13/02/25, 22:10
door Rob52
Prusa is het neusje van de zalm. Goede kwaliteit, Europees product en ultieme klantenservice (aftersales). Maar het mag ook wat kosten. Lees de reviews maar. Heel veel Chinese printers zijn uiteindelijk Prusa kloons. Vraag maar eens aan Wim62 hoe zijn originele Prusa bevalt.
Geplaatst: 14/02/25, 09:27
door PrintEngineer
Ook de printers van Prusa kunnen net als andere merken problemen krijgen. Dus door veel geld uit te geven koop zeker niet de garantie dat een Prusa printer altijd probleemloos zal werken.
En om nu heel stellig te beweren dat Creality amateuristische prutsers zijn vind ik wel erg ver gaan. Het zit m.i. veel meer bij de gebruikers die onvoldoende kennis van de materie hebben. Want hoe vaak lees ik hier niet dat gebruikers met het kijken van Youtube video's en vele vragen op het forum er nog steeds niet uit komen als er problemen zijn. De stemming slaat dan heel vaak om naar klagen over de kwaliteit van de printer en dat het waarschijnlijk goedkope rommel is. En als je dan topics terug leest is er nooit iemand anders gevraagd om ook eens naar de printer te kijken, maar heeft de gebruiker het in z 'n eentje geprobeerd op te lossen. En dan mag je misschien toch concluderen dat de gebruiker eigenwijs is of toch echt te weinig technisch inzicht heeft om zijn probleem op te lossen. En dat is niet erg, want ieder mens heeft zijn eigen kwaliteiten. Maar erkennen dat je er toch net niet genoeg vanaf weet is en blijft lastig voor de gemiddelde mens
Geplaatst: 14/02/25, 10:11
door Chris_Creality
Ik kan niet voor anderen spreken, maar ik heb toch wel zoveel zelfvertrouwen dat ik zo’n 3d printer zou moeten begrijpen (zie bijvoorbeeld https://demoor-orrery.com/ voor mijn kunnen, het project wat me trouwens bij de 3d printer bracht).
Maar misschien is dit wel illustratief voor de CreaHell:
Als je de printer nieuw uit de doos haalt en je de handleiding gaat volgen moet je op een gegeven moment de SD kaart in de printer steken en hij past er niet in. Het heeft me denk ik een uur gekost om erachter te komen dat je de kaart er verkeerd om moet insteken. Nergens, op geen enkel filmpje, wordt er door CreaHell op gewezen dat hij er zo om in moet.
Het is een club Chinese nerds die het ene probleem met het volgende probleem aan het oplossen is. Het is chaos onder de motorkap.
OK, genoeg gescheld. Dit weekend de kabel-test en daarna door naar de vuilnisbelt.
Of heeft iemand hier interesse? Ik heb er twee, de V2 zou het moeten doen.
Geplaatst: 14/02/25, 10:22
door Wim62
Chris_Creality schreef: ↑13/02/25, 21:44
Al klikkende kwam ik op Prusa uit. Aanmerkelijk duurder, maar veel betere kwaliteit lijkt het. Hebben jullie daar ervaring mee?
Daar kan ik wel een antwoordt op geven . Na een aantal jaren te hebben gesnuffeld aan een chinese Anet A6 printer ben ik ook overstag gegaan naar Prusa . Ik had er ook al heel veel over gelezen en gezien . In eerste instantie zou ik voor de mk3 gaan , maar toen kwamen ze met de mk4 op de markt .
En toen hebt ik toegeslagen en hebt de kit versie besteld .
Zodat ik hem van A t/m Z zelf in mekaar kon zetten want daar leer je de printer meest mee kennen .
Toen eind 2024 de upgrade kwam om de mk4 naar een mk4s hebt ik dezen kit er ook opgezet , en ben er tot nu aan toe zeer tevreden over .
Nu ben ik mij al aan het oriënteren naar de core one kit zodat ik tegen die tijd mijn mk4s kan ombouwen naar de core one .
Maar ik hebt nog geen moment spijt van de Prusa printers gehad , oké ze kosten dan wel wat meer dan andere printers maar dan hebt je ook wel degelijk iets in huis .
Dus ik kan het uit mijn ervaring alleen maar aanbevelen mits je er het geld aan wil uitgeven .
Geplaatst: 14/02/25, 11:09
door PrintEngineer
Chris_Creality schreef: ↑01/02/25, 11:44
Ik heb al jaren, tot volle tevredenheid, een Creality CR10-S Pro.
Je begon dit topic met bovenstaande zin die zegt "tot volle tevredenheid". Dan is de stemming over de CR10-S in korte tijd wel veranderd. Ik begrijp uiteraard dat je gefrustreerd bent over het feit dat de printer nu niet goed meer werkt, maar je was tot het probleem zich voor deed tevreden. En een paar pagina's verder praat je compleet anders over de printers van Creality. En ja, je mag natuurlijk denken wat je wilt, het zijn jou gedachten. Alleen is het m.i. niet helemaal eerlijk om alles wat van Creality is nu met de grond gelijk te maken. En nee, voordat je vraagt of ik aandelen of printers van Creality heb. Dat antwoord is nee en blijft ook nee
Geplaatst: 14/02/25, 11:20
door Wim62
Dat iemand jaren lang tevreden over een merk is en daarna niet meer is een heel normaal verschijnsel .
Ik hebt jaren lang Opel gereden , en hebt een keer mogen proeven aan een VW . De VW is gebleven en bij mij komt nooit meer een Opel .
De een houd van de moeder en de ander van de dochter
Geplaatst: 14/02/25, 11:39
door Hardy
Chris_Creality schreef: ↑13/02/25, 21:44
Ik ben een redelijke nerd, kan programmeren, weet van van elektronica en stappenmotoren en ben ook niet bang voor een soldeerbout
Dan zou ik gewoon de stoute schoenen aan trekken, en er dit in zetten, is een 32bits board met 5 TMC2209 silent steppers drivers, hiermee kun je dan ook eventueel een tweede Z-stepper aandrijven voor een perfect bedleveling, i.p.v. het originele 8bits board met maar 4 steppers, de hardware (printer constructie) is gewoon wel goed en zonde om dit zo maar weg te doen. https://de.aliexpress.com/item/10050024 ... ry_from%3A
Geplaatst: 14/02/25, 12:18
door Ch3vr0n
Het moederbordje vervangen hoeft helemaal geen 100€ te kosten.
https://a.aliexpress.com/_Ex3Qd6c 37€ en gratis verzending. Prusa is een goeie keuze, ik zou dan voor de Core One gaan. Nog iets beter dan de mk4s, corexy, gesloten behuizing en nog iets meer bouwvolume
Sent from my Pixel 7 Pro using Tapatalk
Chris_Creality schreef: ↑01/02/25, 11:44
Ik heb al jaren, tot volle tevredenheid, een Creality CR10-S Pro.
Je begon dit topic met bovenstaande zin die zegt "tot volle tevredenheid". Dan is de stemming over de CR10-S in korte tijd wel veranderd. Ik begrijp uiteraard dat je gefrustreerd bent over het feit dat de printer nu niet goed meer werkt, maar je was tot het probleem zich voor deed tevreden.
Je hebt gelijk, maar mijn Creality printer aan de praat krijgen uit de doos was ook nog even een avontuurtje kan ik mij van 5 jaar geleden herinneren. Los van de omgekeerde SD waren er nog een paar hobbels. Maar als hij het dan eenmaal doet, dan doet hij het ook. Daarom is het ook zo frustrerend dat je na 5 jaar (printer kostte 550 euro) weer overnieuw kan beginnen. En in die 5 jaar zijn ze niet veel beter geworden: 0 support van de fabrikant, onbegrijpelijke documentatie en tot slot instructie-video's in het Chinees.
Kijk maar eens op de review-sites als Trustpilot hoe ze daar afgemaakt worden. Ik ben nog mild. Prusa doet het daar een stuk beter.
Toegevoegd in 5 minuten 27 secondes:
Ch3vr0n schreef: ↑14/02/25, 12:18
Het moederbordje vervangen hoeft helemaal geen 100€ te kosten.
https://a.aliexpress.com/_Ex3Qd6c 37€ en gratis verzending. Prusa is een goeie keuze, ik zou dan voor de Core One gaan. Nog iets beter dan de mk4s, corexy, gesloten behuizing en nog iets meer bouwvolume
Geplaatst: 14/02/25, 15:05
door PrintEngineer
Als je voor goede after sales gaat moet je inderdaad bij Prusa zijn. Geen enkel ander merk is daar beter in.
Bij Creality hebben ze de service anders georganiseerd, en dat doen ze via de offical store. Via service support center kan je middels het serienummer en het productie jaar een request indienen voor levering van een nieuw mainboard. Die vind je dus niet in de offical store zelf en moet je daarom met een service request aanvragen. Toegegeven, heel klantvriendelijk is het niet, maar je kunt zo wel aan het juiste mainboard komen. Het is maar net hoeveel moeite je het waard vind om de printer nog te fiksen.
Persoonlijk vind ik repareren van defecte 3D printers leuker dan er iets mee printen. Ja ik spoor niet helemaal, want 99% van de mensen die een 3D printer kopen willen er juist alleen maar mee printen. Als er dan wel een keer iets mis is slaat de teleurstelling toe en wordt door menigeen de printer vervloekt
Geplaatst: 14/02/25, 15:14
door Wim62
Ik hebt er niet zoveel verstand van , Maar als iemand een product koopt wil hij deze gebruiken waarvoor deze voor gemaakt is .
Anders hadden ze wel een mecano doos gekocht .
En ts heeft ook al aangegeven dat het na 5 jaar een keer iets nieuws wil met moderne techniek en geen antiek .
Geplaatst: 14/02/25, 15:29
door Chris_Creality
PrintEngineer schreef: ↑14/02/25, 15:05
Als je voor goede after sales gaat moet je inderdaad bij Prusa zijn. Geen enkel ander merk is daar beter in.
Bij Creality hebben ze de service anders georganiseerd, en dat doen ze via de offical store. Via service support center kan je middels het serienummer en het productie jaar een request indienen voor levering van een nieuw mainboard. Die vind je dus niet in de offical store zelf en moet je daarom met een service request aanvragen. Toegegeven, heel klantvriendelijk is het niet, maar je kunt zo wel aan het juiste mainboard komen. Het is maar net hoeveel moeite je het waard vind om de printer nog te fiksen.
Persoonlijk vind ik repareren van defecte 3D printers leuker dan er iets mee printen. Ja ik spoor niet helemaal, want 99% van de mensen die een 3D printer kopen willen er juist alleen maar mee printen. Als er dan wel een keer iets mis is slaat de teleurstelling toe en wordt door menigeen de printer vervloekt
Ik ga niet met Creality in de weer voor een nieuw board, daar heb ik in een week tijd alle vertrouwen in verloren. Maar als jij het leuk vind om ze te fixen? Ik heb er hier nu twee staan. Printer 1 met een defect board, en de tweede printer die ik goedkoop even van Marktplaats had gehaald (een V2) heeft een ander bekend Creality probleem, de head wil niet naar beneden en hier moet ik ook met de firmware in de weer.
Maar als jij je er druk over wil maken dan kom ik ze graag brengen als je een beetje in de buurt van Leiden woont. Over een vergoeding valt te praten, maar dat moet dan maar even per DM hier.
Geplaatst: 14/02/25, 15:35
door Rob52
Creality is heel lang een van de meest verkochte printers geweest. Technisch gezien zijn het prima printers. Maar een veel gehoorde klacht is onduidelijke handleidingen en slechte klantondersteuning. Dan heb je weer geluk als je die printer bij 123-3D hebt gekocht want die geven wel goede service. Het sd kaartje op z'n kop erin moeten doen is echter vrij normaal omdat die rechtstreeks in het slot dat op de print gemonteerd gestoken moet worden. En aangezien ze het moederbord niet kunnen omkeren moet je het kaartje omkeren. Er zit niet voor niets een uitsparing zodat hij er maar op 1 manier in kan. Bij mijn Two Trees printer moet dat ook zo. Maar met dit soort dingen is het meestal achteraf dat je zegt; oh was het zo eenvoudig, maar heb je er inmiddels een half uur mee lopen klooien.
Geplaatst: 14/02/25, 15:57
door Chris_Creality
Oh, dat van die 123-3d was nog even een goede opmerking, want daar komt ie toevallig vandaan en binnen 1 minuut had ik iemand aan de lijn die wist waarover hij het had. Antwoord van de deskundige (die mijn originele configuratie zag staan in zijn systeem): als je mainboard stuk is dan is het helaas pindakaas want die worden niet meer gemaakt en zijn niet meer leverbaar (hij zei het een stuk vriendelijker).
OK, dat betekent dat printer 1 nu officieel overleden is. De V2 ga ik nog proberen te resetten; maar ook bij deze begint de frustratie op te lopen.
Geplaatst: 14/02/25, 16:10
door Wim62
Je printer is 5 jaar oud dat is voor een Creality best oud , als je ziet hoeveel verschillende modellen ze van een serie in de loop van de jaren hebben uit gebracht . en dan dat er nog maar weinig onderdelen te verkrijgen zijn .
Neen nu eens een prusa mk3 die is bijna 8 jaar oud , en nog steeds zijn alle onderdelen te verkrijgen .
Nou TS als ik jou was wist ik het wel hou het in de gaten goed koop is duur koop
Als je een origineel bordje wil wel ja . Maar wie zegt dat je een origineel moet gebruiken. Ik heb het mijne ook eruit gehaald om te moderniseren en meer uit de printer te kunnen. Halen
Geplaatst: 14/02/25, 16:30
door PrintEngineer
Printer 1 is best nog te repareren met een b.v. een 32 bit mainboard van BigTreeTech met Marlin firmware. Als je dat netjes vervangt en configureert loopt de printer vaak mooier dan met de originele hardware. Simpelweg omdat deze boards met een andere insteek zijn ontwikkeld. Die moeten een serieus toegevoegde waarde hebben en een echte upgrade zijn voor je printer.
Maar je hebt intussen ook besloten dat je de printer vaarwel zegt, en dat is te respecteren. En je gaat Prusa heel blij maken als nieuwe klant die de concurrent min of meer heeft afgezworen.
En ja, ik zou je printer best als reparatie object willen hebben, maar heb mijn eigen printers al op zolder staan omdat ik er onvoldoende tijd voor heb. En nog een extra printer op zolder zetten ga ik er thuis niet meer door krijgen. Vorige week nam ik nog een spontane aankoop mee, en dat viel al best lastig uit te leggen. Een printer kopen en dan meteen naar zolder brengen om hem bij de rest te zetten. Dus hoe aantrekkelijk het ook klinkt, ik kan er voorlopig niets mee
Geplaatst: 14/02/25, 17:21
door Wim62
Als je hier op dit forum iets minder tijd in steekt dan hebt je meer tijd om je printers te restaureren .
Geplaatst: 14/02/25, 17:27
door Lourens
Ik heb hier al een overschot aan printers. Eigenlijk zou ik er 1 of 2 moeten verkopen......
Anders waren het leuke projecten geweest om beide printers weer werkend te maken.
Geplaatst: 14/02/25, 17:34
door Wim62
Je moet een keer afscheid van je printers nemen , je kunt ze niet mee naar boven nemen .
Geplaatst: 14/02/25, 19:51
door Hardy
Wim62 schreef: ↑14/02/25, 17:34
Je moet een keer afscheid van je printers nemen , je kunt ze niet mee naar boven nemen .
Waarom moet er steeds weer iets nieuws komen terwijl het oude nog goed te gebruiken is, ja wanneer je er professioneel mee moet werken wordt het een ander verhaal, er dan wordt het gewoon afgeschreven om niet in de problemen te komen, en wordt er ook één aangeschaft met gedegen service , maar voor de hobby is het een heel ander verhaal, duurzaamheid gaat dan voor mij ook een rol spelen, dat merk ik wel bij de diverse Repair cafés, waarom direct nieuw kopen wanneer even iets niet meer werkt, kijk een wasmachine of kooplaat kun je niet missen, daar kan ik dan nog inkomen om te vervangen na een bepaalde tijd, maar je kunt best wel even zonder je printer tot die weer gerepareerd is.
Maar wie ben ik, mijn vrouw klaagt wel eens dat we bijna nooit iets nieuws krijgen, alles wordt zoveel mogelijk weer gerepareerd
Geplaatst: 14/02/25, 20:21
door Ch3vr0n
En dan heb je mijn projectje, nieuw leven blazen in de crap Max
Geplaatst: 14/02/25, 20:30
door Wim62
Hardy schreef: ↑14/02/25, 19:51
mijn vrouw klaagt wel eens dat we bijna nooit iets nieuws krijgen, alles wordt zoveel mogelijk weer gerepareerd
Je hebt haar vandaag toch wel een mooi bosje rozen gegeven ? of hebt je die van vorig jaar weer opgeknapt
Geplaatst: 14/02/25, 20:38
door Hardy
Ze is toevallig ook jarig, de kunst rozen van vorig jaar heb ik extra laten glimmen.
Geplaatst: 14/02/25, 21:20
door PrintEngineer
De overheid stimuleert aan alle kanten duurzaamheid, maar de industrie is het daar natuurlijk niet mee eens. Die willen zoveel mogelijk produceren en er veel geld aan verdienen. Kijk bijvoorbeeld maar naar de productie van mobieltjes. Iedere derde dag komt er een nieuw model op de markt, en de economische levensduur van een mobieltje is nog maar 2,5 jaar, terwijl een mobieltje technisch gezien makkelijk 10 jaar mee kan. De maatschappij wil gewoon steeds sneller en sneller nieuwe producten en zit helemaal niet te wachten op die duurzame producten die de wereld moeten gaan redden
Geplaatst: 14/02/25, 21:44
door Wim62
Probeer dan maar eens over 10 jaar met je mobieltje , laptop of pc hier maar eens op dit forum in te loggen , of met je mobieltje te internet bankieren of whats appen dan wordt het een error dit toestel wordt niet meer onder steunt .
Dus je moet wel een keer vernieuwen .
Geplaatst: 14/02/25, 22:07
door PrintEngineer
Precies zo werkt het. Zorg dat je na 2 tot 3 jaar weer een nieuw toestel nodig hebt om door te kunnen gaan met alle apps op je mobieltje. Bij 3D printers is de ontwikkeling op software gebied ook snel gegaan en nu alles naar de cloud wordt gebracht bepalen software updates straks de levensduur van een printer
Geplaatst: 14/02/25, 22:23
door Hardy
Klopt allemaal wel, maar toch kun je het vernieuwen wel beperken, ik gebruik hier nog diverse apparaten die inmiddels al +20 jaar oud zijn nog nog steeds via mijn home netwerk te gebruiken zijn en ook oude oude software werkt nog uitstekend, maar ik kijk wel uit voordat het iets wordt dat in de cloud van één of andere fabrikant terecht komt en ik probeer ook niet met alle trends mee te doen.
Geplaatst: 14/02/25, 22:42
door Wim62
Als ik voor mijn hobby iets met in de cloud moet doen en als je dat niet doet dat dan ook je apparatuur niet meer behoorlijk functioneer, dan is voor mij een no go .
Toegevoegd in 1 uur 28 minuten 2 secondes:
Zullen we nu weer doorgaan waar het allemaal om gaat ,
TS heeft aangegeven dat hij niet meer verder wil met zijn huidige printer .
Daar kan ik mee inkomen dat hij dit besluit genomen heeft .
Ik denk niet dat hij nog zit te wachten op nog meer mogelijkheden om de printer aan de praat te krijgen
Dus laten we hem niet gek maken met allerlij oplossingen die hij niet wil .
Geplaatst: 15/02/25, 09:09
door PrintEngineer
Dat de discussie hier een wending heeft genomen heeft m.i. ook een reden. We zien steeds vaker dat er hier vragen worden gesteld, en waar soms veel tijd in wordt gestoken door b.v. Rob52 om uitgebreid te antwoorden. De intensie is ik wil je graag helpen met mijn kennis en kunde. En als het dan alsnog niet lukt om het op te lossen gooit de vraagsteller er regelmatig het bijltje bij neer. En dat werkt in een bepaalde mate frustrerend voor degene die zijn tijd in goede uitleg heeft gestoken.
Maar toch goed dat je hier even op de rem trapt. Persoonlijk zal ik eerder stoppen met reageren als er signalen worden uitgezonden door de TS dat die het bijltje erbij neer dreigt te gooien
Geplaatst: 15/02/25, 09:56
door Hardy
Geplaatst: 16/02/25, 11:40
door Chris_Creality
Beste Iedereen hier op het forum.
Ik zou mezelf niet zien als iemand die “het bijltje er snel bij neergooit”. Maar deze printer is niet meer te repareren (bevestigt aan de telefoon door de deskundige van 123-3d waar ik hem gekocht heb). De enige oplossing is een nieuw (niet origineel) bord erin hangen en dat er dan een hoop geprogrammeerd/gepriegeld moet worden. De vraag is dan wat voor een printer ik nog heb.
Ik programmeerde 40 jaar geleden al in Assembler (hexadecimale machinetaal), heb op PC’s gewerkt zonder harddisk, ben gepubliceerd, en had tot voor kort een eigen software-bedrijf met 12 man in dienst. Dus ja, ik krijg dat nieuwe board waarschijnlijk wel aan de praat, maar de vraag is wat het oplevert. Hoeveel energie steek je in wat, is de vraag hier. Dit gaat niet over bijltjes, dit gaat over gezond verstand.
Hij staat nu, als defect, te koop op Marktplaats en anders sloop ik hem voor onderdelen voor andere projecten.
Inmiddels heb ik een V2 van Marktplaats gehaald. Deze heeft een ander probleem blijkt nu, zucht. De Z-home gaat altijd 10 cm in de lucht. Bizar.
Nu heb ik wel Pronterface (dankzij de drivers van Lourens alhier) aan de praat gekregen op de V2 en die geeft nu meldingen dat er een probleem is met de BL/touch. Internet staat vol met dit probleem en ik zal er nog even een poging aan wagen omdat het mijn eer te na is.
Pronterface geeft in ieder geval af en toe een melding over wat er aan de hand is. Dat maakt de zoektocht iets minder op de tast.
En wie weet kom ik terug op dit forum met een nieuwe Thread.
Mag ik iedereen bedanken voor zijn aandacht en inspanningen om mij te helpen? Het heeft mij echt geholpen, ook al leidde het niet tot een werkende printer.
Geplaatst: 16/02/25, 16:05
door Rob52
Ik ben ook uit de tijd van assembler programmeren en mijn eerste computer was een TRS-80 model I in 1979 (zie mijn avatar met de Dancing Demon). En ik heb mezelf op computer gebied redelijk up-to-date weten te houden al is dat niet persé met programmeren. En ben op m'n werk ook jarenlang systeembeheerder van het mainframe en de pc collectie van die tijd geweest naast m'n gewone werk. Toch heeft het me echt niet al te veel moeite gekost om andere bordjes op de 3D-printers te zetten en die van de juiste software te voorzien. Zo'n bordje kost denk ik rond de 35 euro maar er zal best hier nog wel iemand zijn die er eentje heeft liggen voor weinig. Dus het lijkt me dat je die printer daarmee best weer aan de praat kunt krijgen. Op voorwaarde dat je er nog zin in hebt en er nog tijd in wilt steken. Ik zie het ook als een onderdeel van de hobby, maar dat zal niet voor iedereen gelden.
Dat van die z-home is inderdaad iets waar veel over is geschreven. Het blijft natuurlijk allemaal techniek die een keertje kan haperen of kapot gaan, maar vaak is het best nog goed te repareren, maar dat kost tijd en zeker als je je er deels nog voor moet inlezen. Wat je ook beslist, succes ermee.
Geplaatst: 25/02/25, 21:04
door Chris_Creality
TOT SLOT het einde van dit verhaal
De V2 ging niet meer naar beneden (de Z-as); omdat er een los contact zat op het board met de BLtouch…..
Ik heb uiteindelijk toch gekozen voor Prusa en iemand gevonden die mij een MK2.5 voor een schappelijk bedragje wilde verkopen tezamen met mijn twee defecte Creality’s die hij gaat gebruiken om er iets nieuws van te maken.
De Prusa haperde in het begin ook even, maar wat een verademing is dit. De community, de documentatie, de user interface op de printer, überhaupt hoe de printer gemaakt is, wat een verschil. Het voelt als de hemel.
En ja, een Prusa is duurder dan de Creality, maar mijn tip voor een beginner (zoals ik ook ben): je kunt beter een tweedehands Prusa kopen dan een nieuwe Creality.
OK, dat was het even. Ik heb weer een werkende printer en ben happy. Mag ik iedereen hier bedanken voor de support, tips en ideeën die ik gekregen heb?
Speciaal Lourens die mij, met de nodige moeite, van de nodige drivers voorzien heeft, die indirect mij wel op een goed spoor brachten.
En als iemand hier een demo wil hebben van een Prusa omdat hij ook voor een afslag staat over “en hoe nu verder?”`: wees welkom in Leiden!
Geplaatst: 25/02/25, 21:34
door Wim62
Dat hebt je goed gedaan om een prusa machientje te kopen . en de laatste firmware is van november 2024 dus deze printer wordt nog steeds ondersteund door prusa , en er zijn nog genoeg onderdelen voor te koop .
Ik hoop dat je er veel plezier van krijgt .
Toegevoegd in 1 minuut 49 secondes:
(PS:) nu kun je ook je naam veranderen in Chris_Prusa
Geplaatst: 26/02/25, 16:18
door Lourens
Jammer dat het uiteindelijk niet gelukt is.
Maar goed om te lezen dat je inmiddels weer voorzien bent van een goed werkende 3d-printer.