Rampzalig
beroerde resultaten met de Ender3
Rampzalig
Beste,
Maanden lang de mooiste printjes, geen probleem. Ik heb nog tientallen goed tot zeer goed gelukte printen. Terzijde sommigen zijn op de originele plaat geprint en anderen op een glasplaat, 3d-lac, blauwe tape en sprint-lijmstick ( of zoiets ) geen problemen.
Veel lawaai, dus denk ik "Ik vervang de moederbord met de silent versie" O lekker stil.
Maar na een tweede print, begon de ellende.
Vorige week er een DD extruder er van gemaakt, niets verbeterd. Bed is vlak en level. Uiteindelijk CHEP PETG instellingen geprobeerd, noppes. PETG spoel 5 uur in de oven bij 70º, lijkt eerder negatief dan positief effect.
Wederom nieuwe spuitmondje geplaatst, en toch klont het en blijft het rond het spuitmondje hangen. Buiten de klontjes op het resultaat zijn er gewoon lagen die niet hechten.
Twee van de diverse verschillende pogingen en instellingen. De erg gehavende is zelfs na het drogen in de oven.
Is het einde van de Ender 3 Games?
Zou ik de heater moeten vervangen? Moet wel zeggen dat het zeker vier-vijf minuten langer duurt voordat alles op temp is.
Maanden lang de mooiste printjes, geen probleem. Ik heb nog tientallen goed tot zeer goed gelukte printen. Terzijde sommigen zijn op de originele plaat geprint en anderen op een glasplaat, 3d-lac, blauwe tape en sprint-lijmstick ( of zoiets ) geen problemen.
Veel lawaai, dus denk ik "Ik vervang de moederbord met de silent versie" O lekker stil.
Maar na een tweede print, begon de ellende.
Vorige week er een DD extruder er van gemaakt, niets verbeterd. Bed is vlak en level. Uiteindelijk CHEP PETG instellingen geprobeerd, noppes. PETG spoel 5 uur in de oven bij 70º, lijkt eerder negatief dan positief effect.
Wederom nieuwe spuitmondje geplaatst, en toch klont het en blijft het rond het spuitmondje hangen. Buiten de klontjes op het resultaat zijn er gewoon lagen die niet hechten.
Twee van de diverse verschillende pogingen en instellingen. De erg gehavende is zelfs na het drogen in de oven.
Is het einde van de Ender 3 Games?
Zou ik de heater moeten vervangen? Moet wel zeggen dat het zeker vier-vijf minuten langer duurt voordat alles op temp is.
Ik zou niet direct een oorzaak durven aanwijzen. Maar heb je al geprobeerd om de boel weer even terug te bouwen naar het origineel? Als alles dan wel goed werkt zit het in het nieuwe bordje of in de firmware die daarbij hoort. Misschien dat er al een firmware upgrade voor bestaat?
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
-
Ch3vr0n
- Site Admin
- Berichten: 446
- Lid geworden op: 24/09/22, 12:27
- Locatie: Op m'n achterwerk
- Contacteer:
Die grijze doen me denken aan slechte laagverbinding tussen lagen in. Welke print temperatuur gebruik je? Het is aangeraden om per type filament toch minimaal een temperatuurtoren te printen. Wat werkt voor het ene filament werkt niet voor het andere.
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing met octoprint op Raspberry Pi 4b. Veel gebruikte filament merken: Real Filament & Sunlu
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie
Bambulab X1C + 1 AMS
Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
* aansturing met octoprint op Raspberry Pi 4b. Veel gebruikte filament merken: Real Filament & Sunlu
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie
Bambulab X1C + 1 AMS
Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
-
Robbel2005
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 01/10/22, 10:43
Heb je de extruder gecalibreerd?
https://mattshub.com/blogs/blog/extruder-calibration
Gebruik je bij je direct drive dezelfde temperatuursensor als voorheen? Zoniet moet je misschien een ander type sensor instellen in Marlin.
Heb je pid tune gedaan voor je extruder?
https://marlinfw.org/docs/gcode/M303.html
Naast je nozzle moet je ook af en toe je heatbreak eens bekijken. Na een tijdje vervormd het teflon buisje daarin, wat problemen geeft.
Ook de heatbreak vervangen door een all metal geeft soms problemen, door de koeling hiervan.
https://mattshub.com/blogs/blog/extruder-calibration
Gebruik je bij je direct drive dezelfde temperatuursensor als voorheen? Zoniet moet je misschien een ander type sensor instellen in Marlin.
Heb je pid tune gedaan voor je extruder?
https://marlinfw.org/docs/gcode/M303.html
Naast je nozzle moet je ook af en toe je heatbreak eens bekijken. Na een tijdje vervormd het teflon buisje daarin, wat problemen geeft.
Ook de heatbreak vervangen door een all metal geeft soms problemen, door de koeling hiervan.
Tatara A6 - Marlin 2.1.1 - SKR V1.4 - tmc2209 -bltouch - 24V power supply and heaters -E3DV6 bowden
-
Ballegooijen
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 25/09/22, 17:39
- Contacteer:
-
Ch3vr0n
- Site Admin
- Berichten: 446
- Lid geworden op: 24/09/22, 12:27
- Locatie: Op m'n achterwerk
- Contacteer:
Er zijn verschillende toren stl's op diverse sites zoals thingiverse. Al bestaat er voorgemaakte gcode bestanden, het is aangeraden om zelf de temperatuur scripts tot te voegen en zelf te slice. Dit daar de voorgemaakte gcode zal geoptimaliseerd zijn voor een bepaalde ingestelde printer, en die kan ongewenste resultaten hebben zelfs jou probeert anders is van model/calivratie. Als die je het zelf slicet van ben je zeker dat de gcode zal werken met jou printer.
Sent from my Pixel 3 XL using Tapatalk
Sent from my Pixel 3 XL using Tapatalk
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing met octoprint op Raspberry Pi 4b. Veel gebruikte filament merken: Real Filament & Sunlu
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie
Bambulab X1C + 1 AMS
Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
* aansturing met octoprint op Raspberry Pi 4b. Veel gebruikte filament merken: Real Filament & Sunlu
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie
Bambulab X1C + 1 AMS
Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
-
Ballegooijen
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 25/09/22, 17:39
- Contacteer:
Oke, dank hiervoor. Ik ga er een voor mijn eigen printer maken.
Wanneer je in Cura gebruik maakt van de Marktplaats extensies kun je veel kant en klare hulpmiddelen direct gebruiken. Je moet al die extra's wel zelf handmatig in Cura toevoegen. Maar daar zitten dus ook temperatuurtorens voor diverse materialen in.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
-
Ballegooijen
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 25/09/22, 17:39
- Contacteer:
Oke, ik gebruik ook Cura dus ga ik daar eens naar op zoek.
Beste allemaal,
Uiteraard dank voor al jullie reacties, maar alles wat jullie beschreven hadden was reeds eerder geprobeerd en heb afgelopen dagen jullie opmerkingen opnieuw geprobeerd. Zelfde resultaat. PLA printte voorheen goed, maar nu toch ook behoorlijk slechter.
Ik ga de Ender 3 helemaal uit elkaar halen en schoonmaken, mede omdat in de jaren er zoveel stof en lijm/3d-Lac er overheen gegaan is. Ga gelijk een nieuwe dual drive extruder, heat block voor 280º met betere warmte onderbreking plaatsen.
Terzijde - Tevens heb ik al bij Zeeman kunststof dozen gehaald en een lading vochtopnemers straks gaatje er in en met tube naar de extruder. Vacuum zakken voor langdurige opslag. Moet zorgen dat ze vochtvrij blijven.
Ik print niet vaak, iedereen 2-3 maanden, maar als.... dan print ik wel gelijk een paar kilo.
Ook stille ventilatoren binnen.
Wil later spoelen redelijk hoog boven de Printer hangen zodat er minder trek is en allemaal door een bowden tube laten lopen tot de extruder.
Komende doelstelling is: Een PETG, ABS of ASA mal uit ( uiteraard uit losse onderdelen ) waarin een siliconen ring met een diameter van 250 resp 270 mm gegoten kan worden.
Heb dus een 24V 50W+ Cartridge Heater nodig; Werkende suggesties? ik begrijp dat de huidige Ender 3 V1 versie <40W is. Klopt dat?
Een All Metal Hotend met Heat Breaker set; Werkende suggesties?
Om extruder gewicht op de x-as te verminderen wil ik een pancake steppermotor, maar vind geen gelijke als de originele motor kwa stephoek en aantal stappen. Werkende suggesties? Weet eigenlijk weinig van Merlin om in Merlin de waarden aan te passen; moet ik alles opnieuw compileren; of is het alleen het zetten van een instelling ergens?
Heb ook een vraag over de ender 3 bed; maar zal deze in een apart topic openen.
O ja de temp tower en stringing test via Cura gaf een error melding van een temperatuur fout, handmatig aangepast maar de toren werdt een spinnen web. Lijkt alsof er soms onder en soms over-struding is en slechte hechting.
Uiteraard dank voor al jullie reacties, maar alles wat jullie beschreven hadden was reeds eerder geprobeerd en heb afgelopen dagen jullie opmerkingen opnieuw geprobeerd. Zelfde resultaat. PLA printte voorheen goed, maar nu toch ook behoorlijk slechter.
Ik ga de Ender 3 helemaal uit elkaar halen en schoonmaken, mede omdat in de jaren er zoveel stof en lijm/3d-Lac er overheen gegaan is. Ga gelijk een nieuwe dual drive extruder, heat block voor 280º met betere warmte onderbreking plaatsen.
Terzijde - Tevens heb ik al bij Zeeman kunststof dozen gehaald en een lading vochtopnemers straks gaatje er in en met tube naar de extruder. Vacuum zakken voor langdurige opslag. Moet zorgen dat ze vochtvrij blijven.
Ik print niet vaak, iedereen 2-3 maanden, maar als.... dan print ik wel gelijk een paar kilo.
Ook stille ventilatoren binnen.
Wil later spoelen redelijk hoog boven de Printer hangen zodat er minder trek is en allemaal door een bowden tube laten lopen tot de extruder.
Komende doelstelling is: Een PETG, ABS of ASA mal uit ( uiteraard uit losse onderdelen ) waarin een siliconen ring met een diameter van 250 resp 270 mm gegoten kan worden.
Heb dus een 24V 50W+ Cartridge Heater nodig; Werkende suggesties? ik begrijp dat de huidige Ender 3 V1 versie <40W is. Klopt dat?
Een All Metal Hotend met Heat Breaker set; Werkende suggesties?
Om extruder gewicht op de x-as te verminderen wil ik een pancake steppermotor, maar vind geen gelijke als de originele motor kwa stephoek en aantal stappen. Werkende suggesties? Weet eigenlijk weinig van Merlin om in Merlin de waarden aan te passen; moet ik alles opnieuw compileren; of is het alleen het zetten van een instelling ergens?
Heb ook een vraag over de ender 3 bed; maar zal deze in een apart topic openen.
O ja de temp tower en stringing test via Cura gaf een error melding van een temperatuur fout, handmatig aangepast maar de toren werdt een spinnen web. Lijkt alsof er soms onder en soms over-struding is en slechte hechting.
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast