Klipper Stap voor stap installatiegids

Hoe Klipper installeren.

Handleidingen voor beginners & gevorderden
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 11 months en 3 weeks old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MaestroLmpio
Berichten: 59
Lid geworden op: 18/12/22, 19:25
Locatie: Rond Mechelen BE
Belgium

Klipper Stap voor stap installatiegids

#1

Bericht door MaestroLmpio »

Hoi Iedereen,

Ik lees geregeld hier en op ander fora dat sommige 3D printers (de mensen die printen dan :P) graag willen overstappen naar Klipper firmware, maar het niet gedaan krijgen of soms al gewoon afgeschrikt worden door de procedure. Hoewel er goede documentatie beschikbaar is, is het niet altijd even duidelijk, en dan zeker niet voor de leek, welke stappen er eerst moeten gebeuren.

Ik heb hiervoor een Stap voor Stap gids gemaakt, die eenvoudig en echt stap voor stap door het proces loopt, met alle links voor benodigde tooltjes.

Er zijn verschillende manieren, maar dit is in mijn mening de eenvoudigste weg om de conversie uit te voeren, die ook door iedereen zonder linux kennis kan gevolgd worden.

Ikzelf volg deze procedure en ik heb in mijn kenissenkring al heel wat printers omgezet, steeds met succes.

Ik kies voor Mainsail als host software, omdat zij een volledige "Operating system image" met alles op en aan beschikbaar hebben.

Voor diegenen die nog niet van klipper gehoord hebben:

Klipper draait onder een host software op een host computer, meestal een Raspberry Pi. Deze is sneller in het uitvoeren van de berekeningen van de toolpaden uit de Gcode. Via USB worden instructies naar het printerbordje gestuurd om de motoren, ventilatoren etc aan te sturen en de thermistors uit te lezen.

Hierdoor kunnen hogere printsnelheden en acceleratie gehaald worden, afhankelijk van wat je printerframe aankan.

Maar het echte grote voordeel is, dat je printerconfiguratie nu gewoon kan aangepast worden in een textbestandje, zonder dat de firmware opnieuw moet gecompileerd en "geflashed" worden. Hierdoor kan je heel snel aanpassingen uitvoeren en terugzetten als het niet het gewenste resultaat heeft.

Wens je van host software te veranderen, neem je gewoon je config file mee en je printer is weer ingesteld.

Veel plezier ermee!
Klipper stap voor stap gids V1.0.pdf
(1.94 MiB) 140 keer gedownload
Ender 5+: BTT Octopus PRO; EBB42 via CAN; Bondtech Phase 4 DDXV3; Lineare rails XY & Klipper

Anycubic Photon Mono SE

Sculpfun S30 Pro Max 20W optical power laser machine
Lourens
Berichten: 68
Lid geworden op: 30/12/22, 18:34
Locatie: Urk
Netherlands

#2

Bericht door Lourens »

Dat is een mooie en duidelijke handleiding.
Dank je wel voor het delen!
De Titanic was gebouwd door professionals,
De Ark door amateurs!
Jan_S
Berichten: 7
Lid geworden op: 12/11/22, 16:08
Locatie: uut dn Achterhook
Netherlands

#3

Bericht door Jan_S »

Mooi gemaakt, ben inmiddels al een tijdje overgestapt naar klipper, dat was toen veel zoekwerk en YT-videotjes bekijken, dit maakt het een stuk makkelijker!!

Nice work! ;)
Met vriendelijke groet,

Jarno

Creality CR10s Pro V2 - SKR E3 mini V3 - klipper - 5" klipperscreen - Fusion360
Banditoz
Berichten: 129
Lid geworden op: 04/12/22, 13:49
Netherlands

#4

Bericht door Banditoz »

Top gedaan. Ik heb mijn beide printers sinds kort al op klipper draaien maar voor een eventuele volgende kan ik mooi deze pdf gebruiken.
Hobby gebruiker, ender 3 pro met bigtreetech manta E3EZ met klipper/mainsail, ender 5 pro met skr mini e3v3, bigtreetech cb1 met klipper/mainsail en orbiter extruder met orbiter sensor en een creality k1.
Dutchronnie
Berichten: 44
Lid geworden op: 20/03/23, 11:37
Netherlands

#5

Bericht door Dutchronnie »

Heel handig dat pdf bestand, en ik ga er zeker gebruik van maken.
Ik heb een nieuw moederbord besteld, de BigTreeTech SKR 3 EZ, daarvan heb ik begrepen uit de documentatie dat daarop ook klipper als firmware geinstalleerd kan worden.

Ik begrijp dit niet helemaal, misschien kan jij daar meer uitleg over geven.
Het is toch zo dat klipper op elk moederbord geinstalleerd kan worden, maar dat je dan de Raspberry pi als host computer gebruikt.

Of is het bij dit moederbord zo dat je klipper er op installeerd en dan geen host computer meer benodigd bent?

Overigens heb ik geen raspberry pi meer over, maar wel een Odroid C2, kan je die ook als host computer gebruiken?
Huidige configuratie: Creality CR-10 V2, Bltouch probe, E3D Hemera extruder, E3D V6 hotend, belt tensioners.
Bigtreetech SKR EZ moederboard met EZ2209 stepper drivers, TFT color touchscreen, Klipper firmware, PEI magnetische plaat
Gebruikersavatar
Hardy
Berichten: 201
Lid geworden op: 25/09/22, 19:44
Locatie: twente
Netherlands

#6

Bericht door Hardy »

Op je moederbord wordt eigenlijk geen firmware meer geïnstalleerd, het dient alleen nog maar als doorgeefluik naar de motoren en sensoren, de berekeningen hiervoor doet de Raspberry of een ander soort computer, in principe zou de Odriod hiervoor ook voor zijn indien de benodigde linux versie hierop geïnstalleerd wordt.
Ik zelf heb het hier zelfs op een oud 32 bits netbookje met Debian11 met succes aan het draaien en kan zelfs meerdere printers besturen.
Zelfbouw Ultifaker 20x20 ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER
Gebruikersavatar
MaestroLmpio
Berichten: 59
Lid geworden op: 18/12/22, 19:25
Locatie: Rond Mechelen BE
Belgium

#7

Bericht door MaestroLmpio »

Voor een Odroid zou ik voor Klipper te installeren de KIAUH (Klipper Installation And Update Helper) bekijken.
https://github.com/th33xitus/kiauh

Ik zou dan op de Odroid Armbian installeren.... https://wiki.odroid.com/odroid-c2/os_images/third_party

Meer info: https://klipper.discourse.group/t/other ... y-pis/6323
Ender 5+: BTT Octopus PRO; EBB42 via CAN; Bondtech Phase 4 DDXV3; Lineare rails XY & Klipper

Anycubic Photon Mono SE

Sculpfun S30 Pro Max 20W optical power laser machine
Dutchronnie
Berichten: 44
Lid geworden op: 20/03/23, 11:37
Netherlands

#8

Bericht door Dutchronnie »

Toch erg nieuwschierig naar klipper, en dus maar besloten om het te installeren op de Odroid C2.
De handleiding heb ik er gedeeltelijk bij gebruikt, maar verder gegaan zoals MaestroLmpio hierboven heeft beschreven.

Armbian geinstalleerd op de Odroid, en vervolgens KIAUH, en van daaruit klipper firmware gemaakt voor het moederboard en moonraker geinstalleerd.
De printer.cfg gemaakt, en heb alles nu draaiend na een dagje freubelen.

Maar de eerste prints vallen mij behoorlijk tegen, dezelfde modelen gesliced met cura zien er in de Marlin firmware behoorlijk beter uit.
Terwijl iedereen zegt dat klipper mooiere print resultaten geeft. ik ondervind het vooralsnog niet.

Misschien doe ik nog wat fout, maar zal niet weten wat.
Huidige configuratie: Creality CR-10 V2, Bltouch probe, E3D Hemera extruder, E3D V6 hotend, belt tensioners.
Bigtreetech SKR EZ moederboard met EZ2209 stepper drivers, TFT color touchscreen, Klipper firmware, PEI magnetische plaat
Gebruikersavatar
MaestroLmpio
Berichten: 59
Lid geworden op: 18/12/22, 19:25
Locatie: Rond Mechelen BE
Belgium

#9

Bericht door MaestroLmpio »

Het is belangrijk dat je ook alle calibraties uitvoert, vooral de "pressure advance" https://www.klipper3d.org/Pressure_Advance.html
Met een 0.4mm nozzle print je de toren op een laaghoogte van 0.3mm op 100mm/s. Heel belangrijk hier is dat je in CURA de acceleratieregeling en schokregulatie uitvinkt.

Als je pressure advance goed hebt ingesteld laat je deze vinkjes later ook uit bij het slicen.

Als je een ADXL sensor hebt of kan bemachtigen kan je ook de resonantietesten doen.
Ender 5+: BTT Octopus PRO; EBB42 via CAN; Bondtech Phase 4 DDXV3; Lineare rails XY & Klipper

Anycubic Photon Mono SE

Sculpfun S30 Pro Max 20W optical power laser machine
Dutchronnie
Berichten: 44
Lid geworden op: 20/03/23, 11:37
Netherlands

#10

Bericht door Dutchronnie »

Ik zal je aanbevelingen gaan proberen, bedankt daarvoor, ik heb geen ADXL sensor

Afbeelding

Ik zag dat de pressure advance voornamelijk bedoeld is voor oozing, en dat lijkt mij hier niet het geval.
Wat voor calibraties zijn er nog meer van belang voor klipper?
Huidige configuratie: Creality CR-10 V2, Bltouch probe, E3D Hemera extruder, E3D V6 hotend, belt tensioners.
Bigtreetech SKR EZ moederboard met EZ2209 stepper drivers, TFT color touchscreen, Klipper firmware, PEI magnetische plaat
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 0 gasten