Lange stukken programmeertaal posten.

Hoe blijven lange stukken code of programmeertaal leesbaar.

Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 696
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

Lange stukken programmeertaal posten.

#1

Bericht door Rob52 »

Een deel van het forum gaat over software. Diverse soorten. Daarover komen ook diverse vragen en oplossingen.

Probleem met softwareprogramma's op een forum is dat mensen graag hun vraag of oplossing vergezellen van een enorme lap aan programmeerregels. In de software zelf op je eigen pc is dat geen enkel probleem. Maar om het op een forum leesbaar te houden is daar wat op gevonden. De zogenaamde Code tags. Deze maken van een stukje programmeertaal een leesbaar venster van beperkt formaat waarin je door de tekst kunt scrollen. Zo blijft het bericht compact en zit er toch alle informatie in.

Nu hoef je dit natuurlijk niet voor een paar regeltjes te doen want dat zal weinig effect hebben op het compact maken van het bericht. Maar toch adviseren we je het wel te gebruiken. En wel om de reden dat de Code tags nog iets handigs doen. Ze maken namelijk codes die normaalgesproken bijvoorbeeld tekst op je beeldscherm veranderen ineens zichtbaar als de echte codetaal. Zo kun je bijvoorbeeld een link met de Link tags niet in je bericht plaatsen zoals je ze ingeeft maar met de Code tags eromheen worden ze ineens zichtbaar en voeren dan gelijk ook niets uit.

Onderstaand zie je het knopje dat de Code tags maakt.

Code tags.jpg

Hieronder een voorbeeldje van programmeertaal met en zonder de Code tags. Eerst zonder en daarna met tags. Je ziet dan ook meteen dat de opmaak bij gewoon copy/paste verandert en daardoor minder goed leesbaar wordt. Waar de tags gebruikt zijn zie je dat de opmaak nog net zo is als in je programmeertool. Om het in dit bericht hier wat leesbaarder te maken heb ik de eerste code lichtblauw gemaakt, dat is normaal dus niet het geval.

//#define ELECTROMAGNETIC_SWITCHING_TOOLHEAD

#if ANY(SWITCHING_TOOLHEAD, MAGNETIC_SWITCHING_TOOLHEAD, ELECTROMAGNETIC_SWITCHING_TOOLHEAD)
#define SWITCHING_TOOLHEAD_Y_POS 235 // (mm) Y position of the toolhead dock
#define SWITCHING_TOOLHEAD_Y_SECURITY 10 // (mm) Security distance Y axis
#define SWITCHING_TOOLHEAD_Y_CLEAR 60 // (mm) Minimum distance from dock for unobstructed X axis
#define SWITCHING_TOOLHEAD_X_POS { 215, 0 } // (mm) X positions for parking the extruders
#if ENABLED(SWITCHING_TOOLHEAD)
#define SWITCHING_TOOLHEAD_SERVO_NR 2 // Index of the servo connector
#define SWITCHING_TOOLHEAD_SERVO_ANGLES { 0, 180 } // (degrees) Angles for Lock, Unlock
#elif ENABLED(MAGNETIC_SWITCHING_TOOLHEAD)
#define SWITCHING_TOOLHEAD_Y_RELEASE 5 // (mm) Security distance Y axis
#define SWITCHING_TOOLHEAD_X_SECURITY { 90, 150 } // (mm) Security distance X axis (T0,T1)
//#define PRIME_BEFORE_REMOVE // Prime the nozzle before release from the dock
#if ENABLED(PRIME_BEFORE_REMOVE)
#define SWITCHING_TOOLHEAD_PRIME_MM 20 // (mm) Extruder prime length
#define SWITCHING_TOOLHEAD_RETRACT_MM 10 // (mm) Retract after priming length
#define SWITCHING_TOOLHEAD_PRIME_FEEDRATE 300 // (mm/min) Extruder prime feedrate
#define SWITCHING_TOOLHEAD_RETRACT_FEEDRATE 2400 // (mm/min) Extruder retract feedrate
#endif
#elif ENABLED(ELECTROMAGNETIC_SWITCHING_TOOLHEAD)
#define SWITCHING_TOOLHEAD_Z_HOP 2 // (mm) Z raise for switching
#endif
#endif

/**
* "Mixing Extruder"
* - Adds G-codes M163 and M164 to set and "commit" the current mix factors.
* - Extends the stepping routines to move multiple steppers in proportion to the mix.
* - Optional support for Repetier Firmware's 'M164 S<index>' supporting virtual tools.
* - This implementation supports up to two mixing extruders.
* - Enable DIRECT_MIXING_IN_G1 for M165 and mixing in G1 (from Pia Taubert's reference implementation).
*/
//#define MIXING_EXTRUDER
#if ENABLED(MIXING_EXTRUDER)
#define MIXING_STEPPERS 2 // Number of steppers in your mixing extruder
#define MIXING_VIRTUAL_TOOLS 16 // Use the Virtual Tool method with M163 and M164
//#define DIRECT_MIXING_IN_G1 // Allow ABCDHI mix factors in G1 movement commands
//#define GRADIENT_MIX // Support for gradient mixing with M166 and LCD
//#define MIXING_PRESETS // Assign 8 default V-tool presets for 2 or 3 MIXING_STEPPERS
#if ENABLED(GRADIENT_MIX)
//#define GRADIENT_VTOOL // Add M166 T to use a V-tool index as a Gradient alias
#endif
#endif

// Offset of the extruders (uncomment if using more than one and relying on firmware to position when changing).
// The offset has to be X=0, Y=0 for the extruder 0 hotend (default extruder).
// For the other hotends it is their distance from the extruder 0 hotend.
//#define HOTEND_OFFSET_X { 0.0, 20.00 } // (mm) relative X-offset for each nozzle
//#define HOTEND_OFFSET_Y { 0.0, 5.00 } // (mm) relative Y-offset for each nozzle
//#define HOTEND_OFFSET_Z { 0.0, 0.00 } // (mm) relative Z-offset for each nozzle

Code: Selecteer alles

//#define ELECTROMAGNETIC_SWITCHING_TOOLHEAD

#if ANY(SWITCHING_TOOLHEAD, MAGNETIC_SWITCHING_TOOLHEAD, ELECTROMAGNETIC_SWITCHING_TOOLHEAD)
  #define SWITCHING_TOOLHEAD_Y_POS          235         // (mm) Y position of the toolhead dock
  #define SWITCHING_TOOLHEAD_Y_SECURITY      10         // (mm) Security distance Y axis
  #define SWITCHING_TOOLHEAD_Y_CLEAR         60         // (mm) Minimum distance from dock for unobstructed X axis
  #define SWITCHING_TOOLHEAD_X_POS          { 215, 0 }  // (mm) X positions for parking the extruders
  #if ENABLED(SWITCHING_TOOLHEAD)
    #define SWITCHING_TOOLHEAD_SERVO_NR       2         // Index of the servo connector
    #define SWITCHING_TOOLHEAD_SERVO_ANGLES { 0, 180 }  // (degrees) Angles for Lock, Unlock
  #elif ENABLED(MAGNETIC_SWITCHING_TOOLHEAD)
    #define SWITCHING_TOOLHEAD_Y_RELEASE      5         // (mm) Security distance Y axis
    #define SWITCHING_TOOLHEAD_X_SECURITY   { 90, 150 } // (mm) Security distance X axis (T0,T1)
    //#define PRIME_BEFORE_REMOVE                       // Prime the nozzle before release from the dock
    #if ENABLED(PRIME_BEFORE_REMOVE)
      #define SWITCHING_TOOLHEAD_PRIME_MM           20  // (mm)   Extruder prime length
      #define SWITCHING_TOOLHEAD_RETRACT_MM         10  // (mm)   Retract after priming length
      #define SWITCHING_TOOLHEAD_PRIME_FEEDRATE    300  // (mm/min) Extruder prime feedrate
      #define SWITCHING_TOOLHEAD_RETRACT_FEEDRATE 2400  // (mm/min) Extruder retract feedrate
    #endif
  #elif ENABLED(ELECTROMAGNETIC_SWITCHING_TOOLHEAD)
    #define SWITCHING_TOOLHEAD_Z_HOP          2         // (mm) Z raise for switching
  #endif
#endif

/**
 * "Mixing Extruder"
 *   - Adds G-codes M163 and M164 to set and "commit" the current mix factors.
 *   - Extends the stepping routines to move multiple steppers in proportion to the mix.
 *   - Optional support for Repetier Firmware's 'M164 S<index>' supporting virtual tools.
 *   - This implementation supports up to two mixing extruders.
 *   - Enable DIRECT_MIXING_IN_G1 for M165 and mixing in G1 (from Pia Taubert's reference implementation).
 */
//#define MIXING_EXTRUDER
#if ENABLED(MIXING_EXTRUDER)
  #define MIXING_STEPPERS 2        // Number of steppers in your mixing extruder
  #define MIXING_VIRTUAL_TOOLS 16  // Use the Virtual Tool method with M163 and M164
  //#define DIRECT_MIXING_IN_G1    // Allow ABCDHI mix factors in G1 movement commands
  //#define GRADIENT_MIX           // Support for gradient mixing with M166 and LCD
  //#define MIXING_PRESETS         // Assign 8 default V-tool presets for 2 or 3 MIXING_STEPPERS
  #if ENABLED(GRADIENT_MIX)
    //#define GRADIENT_VTOOL       // Add M166 T to use a V-tool index as a Gradient alias
  #endif
#endif

// Offset of the extruders (uncomment if using more than one and relying on firmware to position when changing).
// The offset has to be X=0, Y=0 for the extruder 0 hotend (default extruder).
// For the other hotends it is their distance from the extruder 0 hotend.
//#define HOTEND_OFFSET_X { 0.0, 20.00 } // (mm) relative X-offset for each nozzle
//#define HOTEND_OFFSET_Y { 0.0, 5.00 }  // (mm) relative Y-offset for each nozzle
//#define HOTEND_OFFSET_Z { 0.0, 0.00 }  // (mm) relative Z-offset for each nozzle
Een ander voorbeeld is dus wanneer je bijvoorbeeld wilt laten zien hoe een code eruit ziet zonder dat de code de actie uitvoert waarvoor hij gemaakt is.

Hieronder de code om een video in te sluiten in een bericht. Zou je de code zonder de Code tags plaatsen dan krijg je dus gewoon de video rechtstreeks in je bericht zoals eronder is geplaatst.

Code: Selecteer alles

[media]https://www.youtube.com/watch?v=MFOVUGL5N88[/media]
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten