Prints laten niet of nauwelijks los
Prints laten niet of nauwelijks los
Op mijn Ender 3 V3 SE heb ik sinds een tijdje een glazen print bed. Waar ik eerder nog wel eens loslatende prints had is dat nu helemaal voorbij.
Maar het slaat een beetje door de andere kant op: ik krijg prints met veel grondoppervlak eigenlijk simpelweg niet los zonder ze te beschadigen door ofwel ze te hard met een tang vast te pakken ofwel een dun mesje tussen printbed en print te steken (met alle risico's van het beschadigen van de glasplaat van dien).
Zijn er tips die er voor zorgen dat de prints én goed blijven zitten én er ook een beetje fatsoenlijk afkomen?
Maar het slaat een beetje door de andere kant op: ik krijg prints met veel grondoppervlak eigenlijk simpelweg niet los zonder ze te beschadigen door ofwel ze te hard met een tang vast te pakken ofwel een dun mesje tussen printbed en print te steken (met alle risico's van het beschadigen van de glasplaat van dien).
Zijn er tips die er voor zorgen dat de prints én goed blijven zitten én er ook een beetje fatsoenlijk afkomen?
-----------------------------------------------
Beginner - Creality Ender 3 V3 SE
Hallo Tim,
Ik ken jouw probleem. Zo heb ik de glasplaat van mijn Ender 3 gesloopt.
De diehards zullen zeggen dat je het bed beter moet levelen. Maar mijn ervaring is dat dit maar deels de oplossing is.
Het eerste advies dat ik kan geven: geduld!
De glasplaat moet echt goed afgekoeld zijn voordat je een poging doet de print te verwijderen. Vaak hoor je op een gegeven moment een zachte 'ping', dat is het moment dat de print heeft losgelaten.
Het tweede advies dat ik kan geven:
Een laagje tussen de glasplaat en de print aanbrengen. Ook hier de glasplaat goed af laten koen voordat je de print wil verwijderen.
Ik gebruikte daarvoor 3DLac en had daarmee goede resultaten. Het is makkelijk aan te brengen, gaat lang mee en is ook weer makkelijk met warm water en een druppeltje afwasmiddel te verwijderen.
Het lijkt duur spul, maar je doet er langer mee dan je denkt, want je hebt per keer maar heel weinig nodig en kunt daarmee meerdere keren printen voordat je het moet vernieuwen.
Er wordt ook op internet een lijmstift aanbevolen, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Succes
Ik ken jouw probleem. Zo heb ik de glasplaat van mijn Ender 3 gesloopt.
De diehards zullen zeggen dat je het bed beter moet levelen. Maar mijn ervaring is dat dit maar deels de oplossing is.
Het eerste advies dat ik kan geven: geduld!
De glasplaat moet echt goed afgekoeld zijn voordat je een poging doet de print te verwijderen. Vaak hoor je op een gegeven moment een zachte 'ping', dat is het moment dat de print heeft losgelaten.
Het tweede advies dat ik kan geven:
Een laagje tussen de glasplaat en de print aanbrengen. Ook hier de glasplaat goed af laten koen voordat je de print wil verwijderen.
Ik gebruikte daarvoor 3DLac en had daarmee goede resultaten. Het is makkelijk aan te brengen, gaat lang mee en is ook weer makkelijk met warm water en een druppeltje afwasmiddel te verwijderen.
Het lijkt duur spul, maar je doet er langer mee dan je denkt, want je hebt per keer maar heel weinig nodig en kunt daarmee meerdere keren printen voordat je het moet vernieuwen.
Er wordt ook op internet een lijmstift aanbevolen, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Succes
Bambu Lab P1P met AMS
Bambu Lab Studio
(Creality Ender 3) op non-actief gesteld
Bambu Lab Studio
(Creality Ender 3) op non-actief gesteld
Daar heb ik wel veel ervaring mee. In het begin gebruikte ik dat heel regelmatig en met succes. Je kunt ook een waterige oplossing van houtlijm gebruiken. Nadeel van die dingen vind ik wel dat het naderhand moet worden weggewassen en dat het toch soms streperig zichtbaar blijft. Maar dat is natuurlijk betrekkelijk en afhankelijk wat er met dat oppervlak gaat gebeuren.
Maar op het "oude forum" heb ik ook veel reacties van mensen gelezen die dus niet succesvol waren met een Prittstift. Het blijft dus gewoon uitproberen tot je voor jezelf de beste oplossing hebt gevonden.
Tegenwoordig gebruik ik de glasplaat sporadisch als ik een mooi glad oppervlak wil. Meestal gebruik ik voor alle soorten prints probleemloos een FR4 plaat.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
ik print altijd op en spiegel, als het goed vast zit, leg ik het even in de vriezer, dan is het zo los
Dank voor de tips allen!!
Ik heb er inmiddels 2 gecombineerd: geduld en wachten tot de plaat is afgekoeld plus de tip om actief te koelen (dan hoeft dat geduld ineens niet meer
)
Dus ik heb de plaat eraf gepakt en de boel onder de koude kraan gehouden
Dan hoor je inderdaad de print loskomen van de plaat, kwestie van seconden.
Ik heb er inmiddels 2 gecombineerd: geduld en wachten tot de plaat is afgekoeld plus de tip om actief te koelen (dan hoeft dat geduld ineens niet meer

Dus ik heb de plaat eraf gepakt en de boel onder de koude kraan gehouden

-----------------------------------------------
-
PrintEngineer
Kijk er wel mee uit. Als het glas te snel afkoelt en de print behoorlijk vast zit kunnen er stukjes glas aan de print blijven zitten. Je houd dan een glasplaat met putjes erin over
Tja ik weet niet waarom, maar ik heb iets met Orcabot printers
Ik doe het ook al jaren zo , gewoon onder de koude kraan hij knapt een paar keer en komt zo los en de glasplaat is nog perfect .
Ja op mijn mk4s print ik nog steeds regelmatig op een glasplaat .
Ja op mijn mk4s print ik nog steeds regelmatig op een glasplaat .
Met vriendelijke groet
Wim
Prusa mk4S
Wim
Prusa mk4S
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in