Van ender 3 V2 overgestapt op een A1

Vragen over het gebruik van een de printer, toepassingen etc...
Burrel
Netherlands

Van ender 3 V2 overgestapt op een A1

Bericht door Burrel »

Beste forumers

Ik heb de overstap gemaakt van een ender 3 v2 naar een bambu lab a1.

Ik heb eerst vele filmpjes en reviews bekeken en besloten de overstap te maken.
Nu ben ik mijn eerste benchy aan het printen maar hoewel hij lekker snel print is het geluid, ook op stille modus, echt vele malen luider dan mijn ender 3 v2 terwijl ik adv reviews toch een printer verwachtte die op zijn minst even stil is.

Is dit normaal?

Ik had de snelheid van de buitenwanden al wat langzamer gezet maar wel 2x zo hoog als mijn ender.
Wallspeed staat nu op 50mm/s en de infill speed heb ik niet aangepast en hier zal dus ook het meeste geluid vanaf komen.

Tijdens het schrijven van dit bericht is de print afgerond en het resultaat is vergelijkbaar als met de ender maar wel met veel slechtere details en overhangs.

Misschien moet ik nog wat spelen met de instellingen en wat langzamer printen maar op dit moment vind ik het wel tegen vallen.
De A1 heeft een benchy geprint in 32 minuten inclusief kalibratie en de ender deed er 1 uur en 50 minuten over dus daar zal vast nog genoeg ruimte zitten voor verbetering van de print kwaliteit ten koste van de snelheid.

Hebben andere ook deze ervaring met deze printer?

Mijn ender staat nu te koop maar op basis van het geluid alleen al heb ik toch zo mijn twijfels.
Hardy
Netherlands

Bericht door Hardy »

Ja, sneller printen lijkt leuk, maar gaat toch altijd weer ten koste van de kwaliteit, je kunt met de Ender ook gewoon wel sneller print zodat hij er ook nog maar 32 minuten over doet, is gewoon een kwestie van instellen, de A1 is overigens visueel wel een mooie bed slinger printer.
Groeten Hardy

Zelfbouw Ultifaker 20x20 Ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER via CanBus
PrintEngineer
Netherlands

Bericht door PrintEngineer »

Snelheid lijkt steeds belangrijker te worden en kwaliteit steeds minder. Persoonlijk zet ik kwaliteit op nummer 1 en snelheid vind ik niet belangrijk. Liever zie ik dat de hechting van de lagen optimaal is dan dat er supersnel een print op het heatbed ligt die mechanisch niet sterk is. Maar als je puur op snelheid inzet is de A1 een prima keuze. En ik lees en hoor het vaker dat de A1 op hoge snelheid luidruchtiger wordt. Niet vreemd natuurlijk, want ook elektrische auto maken nog steeds veel geluid als ze hard rijden door het wegcontact van de banden
Tja ik weet niet waarom, maar ik heb iets met Orcabot printers
Wim62
Netherlands

Bericht door Wim62 »

Ik ben overgestapt van een bedslinger naar een CoreXY printer . En het verschil is goed te merken , de laatst genoemde is stiller en sneller zonder dat hij inlevert in kwaliteit .
Maar ingeval van de vraag van TS is het goed om naar de instellingen te kijken , ik denk dat er daar iets mis is gegaan .
En anders even terug gaan naar de basis instellingen van de A1 .
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa Core One .
Hardy
Netherlands

Bericht door Hardy »

Wim62 schreef: 23/11/25, 22:07 Ik ben overgestapt van een bedslinger naar een CoreXY printer . En het verschil is goed te merken
Daar zit natuurlijk wel een verschil in CoreXY vs Cartesian, de kinematic is volledig ander. maar de A1 vs Ender dat is hetzelfde, overigens heb ik mijn Cartesian Cube (geen bedslinger dus) net helemaal omgebouwd naar CoreXY, en de kwaliteit is bij hogere snelheid wel beter, maar de Cartesian uitvoering was wel veel stiller, ook met gelijke snelheden, gewoon omdat bij de CoreXY beide motoren star aan het frame zitten en samen meer resoneren wanneer ze beide tegelijk draaien.
Groeten Hardy

Zelfbouw Ultifaker 20x20 Ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER via CanBus
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer