Supports verwijderen

Vragen over het gebruik van een de printer, toepassingen etc...
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Dit is het laatste bericht van de vorige pagina:

Wim62 schreef: 27/11/24, 16:21 En dat het biologische afbreekbaar is hebt ik ook mijn twijfels over .
Polymelkzuur (PLA) is een biologisch afbreekbaar en composteerbaar bioplastic. Het PLA, gecertificeerd conform EN 13432, wordt binnen 90 dagen in een industriële composteerinstallatie voor minimaal 90 procent afgebroken. De afbraak in de open lucht duurt meestal langer door verschillende factoren.

Met de nadruk dus op industriële composteerinstallatie. Daar worden kunstmatige omstandigheden gecreëerd zoals hogere temperatuur (55~70 graden), de juiste luchtvochtigheid, compressie en de juiste hoeveelheid en soorten bacteriën. PLA valt dus onder de industrieel composteerbare producten, niet iets dat je thuis op de composthoop kunt gooien. Het laat geen schadelijke stoffen achter en is binnen 90 dagen zo goed als vergaan/afgebroken
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Wim62
Netherlands

Bericht door Wim62 »

Het is gewoon zo PLA wordt niet erkend in een afvalwijzer van B.V. PreZero die zeggen gewoon , bij het restafval .
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Dat klopt ook omdat ze het niet kunnen scheiden voor industriële compostering. Het GFT afval gaat namelijk niet in zo'n industriële compostering. Dus ze kunnen PLA niet apart verwerken. Het is dus eigenlijk meer een marketing verhaaltje om je milieubewust bezig te laten zijn. Het kan zoals al eerder aangehaald alleen onder de juiste industriële omstandigheden worden afgebroken. In de natuur vergaat het niet zomaar, enige voordeel is dat er geen schadelijke stoffen inzitten. Maar in de natuur blijft het ook lang aanwezig. Het is dus hoofdzakelijk interessant als het bedrijfsmatig wordt ingezameld en verwerkt. En dat is met PLA niet zo snel het geval als het om hobbyprinters gaat.
PrintEngineer
Netherlands

Bericht door PrintEngineer »

Onder industriële condities duurt het ongeveer 4 maanden voordat PLA is gecomposteerd. In de natuur onder normale condities is dat minimaal 80 jaar zeggen de meest recente onderzoeken
Bij mij weet je het nooit waarmee ik print. Momenteel kan ik kiezen uit een Wanhao Duplicator I3 Plus en een gerestaureerde Orcabot v0.43
3DWim
Netherlands

Bericht door 3DWim »

Ondertussen is de vraagsteller al lang afgehaakt.

Ik zou eerst eens kijken of je überhaupt support nodig hebt qua model en/of manier van plaatsing.
Een kleine overhang moet iedere printer aankunnen.
Groet,
Wim

To quote or not to quote

Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
Patricki
Belgium

Bericht door Patricki »

Weet er iemand de instelling in cura om gemakkelijker de supports te verwijderen?
Het is een instelling in supports maar ik weet niet dewelke.
Alle hulp welkom.
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Heb je de voorgaande berichten (behalve die over de compostering) dan wel gelezen? Daar staat het toch duidelijk vermeld.
Patricki
Belgium

Bericht door Patricki »

Sorry, gemist.
Patricki
Belgium

Bericht door Patricki »

Ik heb zitten experimenteren maar ik vind het niet.
Er moet een instelling zijn dat je het tree support of gewone
support gemakkelijk kunnen verwijderen in cura.
Is er iemand die deze instelling kent want ik vind het niet.
Gelijk ik al zei: alle hulp welkom.
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Je moet wel eerst alle opties aanzetten. Standaard staan veel opties uit en is het menu redelijk uitgedund.

Cura alles instellingen.jpg
3D Wens Shop
Contacteer:
Netherlands

Bericht door 3D Wens Shop »

Tree support is naar mijn mening het gemakkelijkst te verwijderen met name bij objecten waar veel support nodig is, is het verschil nog groter. Ik print met regelmaat objecten die omhuld waren met de "klassieke" support en dan moet je met een knijptang strook voor strook wegtrekken. Dit object print ik tegenwoordig met tree support. Dit heeft als voordeel dat het support overzichtelijker met de hand is te verwijderen en het verbruikt minder filament. En ik heb met tree support minder last van restjes die blijven kleven aan het object.
3D Printers: Bambu Lab X1C + AMS, Bambu Lab P1S + AMS, EPAX X1,
3D Scanner: 3DMakerPro Moose
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in