Dit is het laatste bericht van de vorige pagina:
Ik neem de FR4 plaat regelmatig af met een doekje met alcohol, nog nooit problemen mee gehad.PLA printen op Creality PEI plaat
-
Nee, ik bedoel textured epoxy, staal plaat met een structuur epoxy toplaag. Diverse merkloze platen zijn te vinden op AliExpress, maar ze worden ook verkocht door onder andere BiQu als 'Glacier'.Rob52 schreef: ↑24/01/25, 19:51Als je daar FR-4 platen mee bedoelt ben ik daar absoluut niet mee eens. Je kunt die prima met staalwol of fijn schuurpapier oppoetsen. werkt prima en heeft geen enkel nadelig effect, ik doe dat al jaren zo.NineLizards schreef: ↑24/01/25, 17:22 Epoxy platen hebben een iets fijnere structuur als PEI, ........., maar zeker geen schuurpapier.

Ik bedoel dus geen FR4 / G10 / G11.
Toegevoegd in 2 minuten 52 secondes:
Wat voorbeelden:

En hoe ze printen:

Bambu Labs X1C + Ams / Dremel 3D20
Die ken ik niet, maar zo leer je weer wat bij.NineLizards schreef: ↑24/01/25, 22:14 Nee, ik bedoel textured epoxy, staal plaat met een structuur epoxy toplaag.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
-
Ch3vr0n
- Site Admin
- Contacteer:
heb je links naar alle platen? Zitten een paar tussen die ik wss nog niet heb in mijn verzameling lol
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing via klipper op een Raspberry PI 5, BigTreeTech SKR Mini E3 v3 & EBB42 v1.2.
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie
Bambulab X1C + 4 AMS
Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
* aansturing via klipper op een Raspberry PI 5, BigTreeTech SKR Mini E3 v3 & EBB42 v1.2.
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie
Bambulab X1C + 4 AMS
In het begin deed ik dat ook, maar had toch regelmatige slechtere hechtingen, ik las later ergens dat alcohol er toch in trekt en er direct na het reinigen geen goede hechting is, wel wanneer je een tijdje wacht, omdat het er dan wel weer uit verdampt, maar dat kan soms nog wel even duren.
Ik schuur het nu alleen en neem het daarna af met droge doek, alles hecht gewoon erg goed bij mij, zelfs ABS waarvan gezegd wordt FR4 daar minder geschikt voor zou zijn.
Groeten Hardy
Zelfbouw Ultifaker 20x20 Ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER via CanBus
Zelfbouw Ultifaker 20x20 Ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER via CanBus
-
Heb er wel een aantal, maar je moet altijd even rondkijken, want de prijzen varieren nogal.
https://ninelizardsblog.blogspot.com/20 ... 82024.html

Mijn ervaring met pei is dat alcohol minder goed werkt dan heet water met afwasmiddel. Ik gebruik gewoon aliexpress sheets en die werken prima.
Hobby gebruiker, ender 3 pro met bigtreetech manta E3EZ met klipper/mainsail, ender 5 pro met E3EZ, CB2 en EBB36 met klipper/mainsail en orbiter extruder met orbiter sensor en een creality k1.
NineLizards schreef: ↑24/01/25, 22:47
Heb er wel een aantal, maar je moet altijd even rondkijken, want de prijzen varieren nogal.
https://ninelizardsblog.blogspot.com/20 ... 82024.html
Mooie site met veel nuttige informatie .
Met vriendelijke groet
Wim
Prusa mk4S
Wim
Prusa mk4S
-
Ch3vr0n
- Site Admin
- Contacteer:
Een stuk van mijn verzameling
Sent from my Pixel 7 Pro using Tapatalk

Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
Bambulab X1C + 4 AMS
Bambulab X1C + 4 AMS
Hmm, ik zie dat ik nog wel achter lig in het aantal platen 
Hobby gebruiker, ender 3 pro met bigtreetech manta E3EZ met klipper/mainsail, ender 5 pro met E3EZ, CB2 en EBB36 met klipper/mainsail en orbiter extruder met orbiter sensor en een creality k1.
-
Om heel eerlijk te zijn, een stuk of drie a vier zijn eigenlijk wel genoeg 
- textured PEI - de universele werker
- smooth PEI - voor het opppervlak
- FR4 (of G10 of G11) - voor gekke materialen, en gladde oppervlaktes
Misschien dan als extratje...
- Polyurea - voor lage temperatuur printen
- Epoxy Resin - voor een fijnere textuur
Die PEO / PEY platen met holografische printjes gebruik ik eigenlijk nooit. Heb er ook maar twee of zo van, geloof ik.

- textured PEI - de universele werker
- smooth PEI - voor het opppervlak
- FR4 (of G10 of G11) - voor gekke materialen, en gladde oppervlaktes
Misschien dan als extratje...
- Polyurea - voor lage temperatuur printen
- Epoxy Resin - voor een fijnere textuur
Die PEO / PEY platen met holografische printjes gebruik ik eigenlijk nooit. Heb er ook maar twee of zo van, geloof ik.
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in