Bestaande STL op maat snijden

Zoek een manier om voorgemaakte STL bestandjes naar 100x100 te snijden.

Zit je met een vraag rond het gebruik van de ontwerpsoftware, die horen hier.
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 8 months en 1 week old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
Jopert
Netherlands

Bestaande STL op maat snijden

Bericht door Jopert »

Hallo Leden,

Ik ben nieuw in de wereld van 3D printen, wel werk ik al langere tijd met tekenprogramma's als Vectorworks, Sketchup, Ironcad etc.

Is er een manier dat ik de STL omzet naar een echte solid en dan op een simpele manier kan bijsnijden?

Mijn zwager en ik hebben een gedeelde hobby in bergbeklimmen en ik wil hem voor zijn 40e verjaardag een aantal bergen op 3D printen. Nu heb ik een plek gevonden waar ik STL bestanden kan krijgen van een aantal bergen. Helaas zijn deze bestanden niet exact de maat die ik wil (bijvoorbeeld X-100 Y-102.3). Doordat de bestanden zo ontzettend veel polygonen bevatten kan ik het gewoon niet voor elkaar krijgen om de bestanden bij te snijden. Normaal in Vectorworks teken je een blok in een grotere maat, legt die over de te verwijderen materiaal en snij uit.

Is er een manier dat ik de STL omzet naar een echte solid en dan op een simpele manier kan bijsnijden?

Ik weet haast zeker dat er een super easy methode moet zijn om dit voor elkaar te krijgen maar ik kom er gewoon niet op, zit hier al weken op te kauwen. Ook in Creality of IdeaMaker 3D print software kan ik gewoon niet de makkelijke manier vinden.

Het gaat mij er om dat ik een x aantal van deze bergjes kan printen en ze in een raster van 100x100 kan plaatsen.

Zou iemand mij alsjeblieft uit de brand kunnen helpen? Het liefst niet oplossen voor me, maar me laten zien hoe ik het zelf op kan lossen?
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Als je bestand niet te groot is kun je dat heel gemakkelijk online met Tinkercad doen. Wel even een account aanmaken.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Jopert
Netherlands

Bericht door Jopert »

Ik heb het direct geprobeerd, op de een of andere manier wordt het bestand vervormd en is het niet meer een perfect gesneden blok, hij wordt wat hoekig en brokkelig langs de buitenranden. Is er een manier dat ik een foto kan invoegen hier?
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Kijk even hier.
3DWim
Netherlands

Bericht door 3DWim »

Hallo Jopert,

Leuk dat je dit forum gevonden hebt.
Wat print je zo al en waar mee?

Als ik aan google vraag: stl2solid dan krijg in 100derden resultaten.
Heb je die allemaal al geprobeerd ?
Groet,
Wim

To quote or not to quote

Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
Jopert
Netherlands

Bericht door Jopert »

rare upload.PNG
Bedankt zie voorbeeld hier:

Toegevoegd in 3 minuten 15 secondes:
3DWim schreef: 09/07/24, 14:19 Hallo Jopert,

Leuk dat je dit forum gevonden hebt.
Wat print je zo al en waar mee?

Als ik aan google vraag: stl2solid dan krijg in 100derden resultaten.
Heb je die allemaal al geprobeerd ?
Thanks wim, ik heb alles geprobeerd, ik heb het idee dat de bestanden te moeilijk of te veel informatie bevatten om ze vervolgens even te kunnen bijsnijden.

Ik ben zelf docent op het ROC van Twente en we printen voornamelijk maquettes van de meubelmaker boys. weinig polygonen etc. Het gaat hier bij zo'n berg om duizenden polygonen. Maar toch moet er wel iets van een tool bestaan die bijsnijden makkelijk en snel moet maken?

we printen op 2 Raise3D Pro3 Plus - printers...
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Deel het bestand eens hier, wie weet lukt het iemand anders wel.
PrintEngineer
Netherlands

Bericht door PrintEngineer »

Met het programma 3D Builder van Microsoft kan je heel simpel het aantal polygonen van een 3D bestand laten reduceren. 3D Builder download

Afbeelding

Afbeelding

Toegevoegd in 5 minuten 39 secondes:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Tja ik weet niet waarom, maar ik heb iets met Orcabot printers
Jopert
Netherlands

Bericht door Jopert »

Ik heb het bestand bijgevoegd.

Als antwoord op printengineer, bedankt voor je tip. Ik wil alleen de kwaliteit en resolutie niet verminderen. Verder heb ik niet te veel eisen ofzo ;) Het is gewoon het mooist als het de bergen zo realistisch mogelijk zijn.

Toegevoegd in 8 minuten 11 secondes:
In creality en ideamaker kun je wel snijden, en het lukt me ook aardig om de vierkant voor elkaar te krijgen. Het probleem waar ik alleen daar tegenaan loop is dat, stel dat ik 3 millimeter op de x-as moet weghalen, ik de wand deels verdun of zelfs geheel weg haal, waardoor je in het object kijkt. Kun je in deze software niet eerst het object 100% solid maken, op maat maken en daarna pas een shell maken? Misschien mis ik ergens een functie of een knopje?

Toegevoegd in 3 minuten 46 secondes:
overigens is het probleem dan:

het object is 100x102.3456788x59, dan laat die me snijden met het hart als 0-punt. Dan moet ik het geheel delen door 2 en dan een x aantal vanuit het nulpunt het snijvlak verplaatsen. Op de een of andere manier krijg ik dan geen strak rond getal.

Toegevoegd in 8 minuten 36 secondes:
Nu heb ik gesneden en kreeg een melding dat het object repaired moest worden. Dat uitgevoerd en krijg nu dit:

Ben bang dat het hierdoor helemaal kaput gaat.

Toegevoegd in 3 minuten 24 secondes:
2e foto, onderaanzicht na SLICEN.. hopeloos dit ;)
Bijlagen
bah.PNG
zie hier.PNG
Matterhorn Hornli.STL
Als iemand kan laten zien hoe die deze makkelijk vierkant bijsnijdt..?
(6.5 MiB) 81 keer gedownload
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Na het bewerken in Tinkercad krijg je geen gladde zijkanten. Je wilt alle kanten dus glad hebben. Dan kun je die nadat je de berg op maat hebt gesneden in een tekenprogramma de oneffenheden handmatig dichten. Ik heb 1 kant zo gerepareerd en die is dan helemaal glad. Op de foto zie je het in Cura. Er is 1 klein driehoekje aan de aandacht ontglipt, die zou dus nog moeten worden bijgewerkt. Maar dat is dus mogelijk.

Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn dat je er niks afsnijdt maar dat je alleen de as van 102,3 mm eenvoudig terug schaalt naar 100 mm. Het lijkt me stug dat iemand met het blote oog het verschil van 2,3% kan zien. Het is niet wat je in eerste instantie wilde, maar het is wel de simpelste oplossing. En dat kan gelijk in je slicer gedaan worden.

Berg1.jpg

Berg2.jpg
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in