Jullie gedachten over de Snapmaker U1

Snapmaker U1

Is je keuze van 3D-printer gemaakt en aangekocht, maar je hebt nadien nog een vraag? Heb je een probleem met een 3D print, en zoek je hulp? Dan is dit z'n plek.
Ch3vr0n
Site Admin
Contacteer:
Belgium

Bericht door Ch3vr0n »

Dit is het laatste bericht van de vorige pagina:

De U1 is voorlopig een goeie keuze, al moet de tijd nog uitwijzen of die het waard is. Dat ding is nog nieuw en het is nog te vroeg om echte reviews te vinden, alleen 1e indrukken. INDX is een systeem dat je OP en compatibele printer moet plaatsten (vb voron, Prusa Core One) dus die moet je al in huis hebben. En het zal ook niet goedkoop zijn. Richtprijzen nu zijn zo'n 250 USD voor de toolhead en 35 USD per tool. Een Core One upgrade met 4 tools zal je zo'n 499€ kosten BOVENOP de kost van de printer, 8 tools zijn 699. Kit's met INDX standaard zijn er nog niet.

Ik ben iig wel tevreden van m'n PrusaXL 5 tool. Die heeft m'n X1C vervangen als het gaat om multi-kleur met 5 of minder kleuren, of tot 4 kleuren met support of zelfs single kleur met support. De mogelijkheid om niet gelijkaardig materiaal te gebruiken voor de support interface layer in combinatie met een 0 z-offset, hmm heerlijk om de het model er gewoon van af te trekken zonder al te veel moeite
Bambulab X1C + 4 AMS

PrusaXL 5 Toolhead Edition

Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing via klipper op een Raspberry PI 5, BigTreeTech SKR Mini E3 v3 & EBB42 v1.2.
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie
Lourens
Netherlands

Bericht door Lourens »

3DWim schreef: 15/12/25, 13:00
Hardy schreef: 15/12/25, 12:33 Een echt mooie toolwissel is wat Bondtech aan het ontwikkelen is ...
Ik zie toch echt een waste tower naast de benchy.
Alleen is dat geen waste tower, maar een prime tower.
Die heeft een heel andere functie.
De Titanic was gebouwd door professionals,
De Ark door amateurs!
MB512
Netherlands

Bericht door MB512 »

k heb nog even tijd voor mijn keuze Ch3vr0n.
Dus ik houd het in de gaten.
Uiteraard laat ik weten wat het gaat worden.
Allen bedank voor jullie gedachten en reacties... :)
Creality Hi Combo ( met CFS ).
Sunlu filament droger.
Cr scan Ferret Pro.
3DWim
Netherlands

Bericht door 3DWim »

Lourens schreef: 15/12/25, 19:26 Alleen is dat geen waste tower, maar een prime tower.
Zodra je die prime tower van jou niet gebruikt is het afval: waste.
Groet,
Wim

To quote or not to quote

Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Ik zit nu eens uit te vogelen hoe dat zit met die kleurwisselingen en het afval dat daarbij vrij komt. Ik weet niet hoe het met andere slicers is, maar ik kijk nu even bij Bambu Studio en OrcaSlicer. Het eerste dat opvalt is dat de (automatisch) berekende spoelvolumes per (dezelfde) kleurwissel verschillen. Bijvoorbeeld van zwart naar wit geeft Bambu 623 mm3 en OrcaSlicer 667 mm3. Nu kun je dat zelf allemaal aanpassen en dat is ook iets waar best winst valt te halen. Je zult het alleen wel moeten testen.

Zonder spoelvolume gaat niet, met minder kan wel. Ik ben uitgegaan van de vermenigvuldigingsfactor 1. Voeg je een purge tower toe dan kan het spoelvolume omlaag en flush je in de infill dan kan het nog lager. Het gemakkelijkste gaat dat door de vermenigvuldigingsfactor te verlagen. Bijvoorbeeld naar 0,6 (puur als voorbeeld, testen moeten de juiste factor bepalen.) Over het algemeen zijn de berekende waardes van zowel Bambu en OrcaSlicer erg aan de veilige kant en kunnen dus best wat omlaag.

Bij het opnemen van de flush-in-infill is het wel heel belangrijk dat als daar echt nog een eerdere kleur wordt afgegeven (door een (te) lage instelling van het flushvolume), dat dit voor alle lagen in het object geldt. Als er ergens geen ruimte meer is voor flush-in-infill en je wel een kleurwissel hebt dan ben je de Sjaak want dan komt de kleur in de buitenlagen van je object. Heb je voldoende ruimte om overal flush-in-infill toe te passen dan kan de purge tower weg en je flushvolume omlaag en is je besparing het grootst.

De automatische berekening van de slicers houdt geen rekening met de toepassing van een purge tower en/of flush-in-infill. De berekende waardes zijn puur en alleen voor de flush oftewel de poops.

Met een beetje inventiviteit kun je dus best wel wat besparing bereiken en een beetje tijdwinst verkrijgen. En er zit standaard dus al verschil in de flush van zwart naar wit ((hoge flush 667 OrcaSlicer) of wit naar zwart (lagere flush 187 Orcaslicer). Er zal ook ongetwijfeld ergens wel een YouTube video over zijn, maar dit is wat ik zelf net even heb uitgezocht.

Toegevoegd in 10 uren 59 minuten 31 secondes:
En er zijn dus inderdaad een heleboel YT video's over dit onderwerp. Een bekende op dit terrein is Teaching Tech. En die vertelt eigenlijk grotendeels hetzelfde verhaal dat ik hierboven al deed, maar dan met de voorbeelden erbij. De waardes zijn iets anders omdat hij een A1 mini gebruikt. Een heel belangrijk onderdeel dat niet wordt genoemd in de video maar wel heel veel impact kan hebben op het resultaat is dat je voordat je een nieuwe multicolor print begint de autocalc van het purge volume opnieuw uitvoert en de vermenigvuldigingsfactor controleert. Anders kan het zijn dat je de berekening van een vorige versie gebruikt. Tenzij je een opgeslagen profiel gebruikt dat precies overeen komt met dat kleurenpatroon, maar dat lijkt me niet zo waarschijnlijk.

Toegevoegd in 1 uur 22 minuten 9 secondes:
Dan is er nog een andere besparende optie. Die kan wel tot 25% minder afval geven. De zogenaamde Retract before cut actie. In vroegere versies van meer kleuren printers werd het filament teruggetrokken en het nieuwe er daarna weer ingeschoven. Probleem daarbij is dat je draden kunt krijgen en een klonterige snijrand die later weer problemen en verstopping kan veroorzaken. Bambu Lab heeft dat opgelost door het filament zo'n 3cm boven de nozzle met een scherp mesje af te snijden. En na het vullen met het nieuwe filament de oude rest eruit te duwen. In de X1 versie zit er een algemene instelling waarmee je eerst het filament een stukje terugtrekt maar niet zoveel dat de klont boven de snijlijn komt. Dat spaart je dan dus bij 2 cm terugtrekken voor afsnijden elke keer 2 cm filament.

Bij de P1 serie zit dat er echter niet in, maar als je goed zoekt is er weldegelijk een optie om het in te stellen. Je moet dat alleen op een andere plek doen. Je kunt in het aanpassingsmenu van het filament in "Overschrijvingen" dezelfde instelling vinden. Hij staat daar nog als experimenteel, maar werkt dus al wel. Als je het voor 1 filament wijzigt, wijzigt het voor alle rollen. Om e.e.a. te verduidelijken vond ik onderstaande foto. Je ziet ook duidelijk dat je boven de "klont" nog moet afsnijden anders introduceer je gegarandeerd problemen.

major-update-to-reduce-purge-waste-save-up-to-25.png
En er is nog een instelling die winst kan opleveren. Omdat de wissel van donker naar licht meer filamentafval geeft dan van licht naar donker kun je bij de instellingen van je printplaat (huidige printplaat aanpassen, moer symbool) de volgorde aangepast laten gebeuren. Je kunt hier zelf niks instellen of aanpassen, maar het wordt automatisch in volgorde gezet van de minste purge volumes.

afdrukvolgorde kleuren.png
Laatst gewijzigd door Rob52 op 17/12/25, 14:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Bambu Lab P1S Combo - TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Hardy
Netherlands

Bericht door Hardy »

Ik heb zelf geen muticolor printer, maar vind het wel weer interessant om te lezen welke mogelijheden/problemen/oplossingen er kunnen zijn.
Groeten Hardy

Zelfbouw Ultifaker 20x20 Ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER via CanBus
Frits
Netherlands

Bericht door Frits »

Bij mijn Anycubic Kobra 3 bezit ik wel een ACE om multicolor prints te kunnen maken, maar meestal geef ik de voorkeur aan het opsplitsen van het object in verschillend gekleurde componenten. Dat geeft minder vervuiling en gaat ook sneller.
Groeten uit Hoogeveen.

3 Printers: Artillery Genius, Anycubic Kobra 3 combo en een Elegoo Neptune 4 plus
Software: ik ontwerp met Design Spark Mechanical Creator 6.0.3 en Cura 5.6.0
Ch3vr0n
Site Admin
Contacteer:
Belgium

Bericht door Ch3vr0n »

Mijn purge multiplier zit op 0.4
Bambulab X1C + 4 AMS

Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing via klipper op een Raspberry PI 5, BigTreeTech SKR Mini E3 v3 & EBB42 v1.2.
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

0,4 zou in de meeste gevallen moeten werken. Ik heb zelfs 0,3 zien vallen, maar dan gaat het kritisch worden. Het is ook afhankelijk van het materiaal, PLA en ABS hebben een verschillende multiplier voor hetzelfde resultaat.
Bambu Lab P1S Combo - TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Ch3vr0n
Site Admin
Contacteer:
Belgium

Bericht door Ch3vr0n »

En een dergelijke multiplier verhindert niet om nog steeds enkele getallen manueel in te geven. Vb zelfs met een multiplier van 0.4 kan je nog steeds de waarde van zwart naar wit op vb 800 zetten
Bambulab X1C + 4 AMS

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in