Bambu X1C / P1P / P1S - Building plates / bouwplaten

Is je keuze van 3D-printer gemaakt en aangekocht, maar je hebt nadien nog een vraag? Heb je een probleem met een 3D print, en zoek je hulp? Dan is dit z'n plek.
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 9 months en 3 weeks old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
NineLizards
Netherlands

Bericht door NineLizards »

Dit is het laatste bericht van de vorige pagina:

Wim62 schreef: 12/07/24, 20:18 https://nl.aliexpress.com/w/wholesale-p ... IVx7IVx7pS

Zoek er maar een uit zou ik zeggen ,of moet ik je boterham ook even smeren ?
Graag.

Toch is de vraag serieus bedoeld. Natuurlijk heb me al ingelezen en op Amazon en AliExpress gezocht.

Er zijn diverse platen te koop, maar welke zijn goed? Welke niet? Heb je al eens een specifieke plat ergens gekocht, en was het rotzooi, of juist goed? (We weten allemaal dat er ook wat fake spul op AliExpress staat.)

Vandaar dan ook mijn oprechte interesse wat mensen gebruiken, waarvoor, en waar ze het gehaald hebben.

Zelf heb ik alleen nog maar de PEI gold textured, en ik merk dat ik soms een glad oppervlak wil hebben, en dat bij supports flauwe bogen (naar de plaat gericht) soms de boog verstoren / wat resten achterlaten.

Dus in ieder geval een gladde PEI plaat. Maar wat nog meer? Wat is de beste plaat voor ASA en PETG? Wat is een high temperature plate? Enzovoorts.

(Een serieuze vraag hoeft niet altijd met een straal azijn te worden beantwoord.)
Bambu Labs X1C + Ams / Dremel 3D20
Wim62
Netherlands

Bericht door Wim62 »

Als ik tegen jou zegt dat die plaat van ali goed is , kan bij jou misschien niet goed zijn .
Je moet het gewoon een keer proberen dan weet je het . En anders orginale van bambu .
En welk filament en welk plate .
https://help.prusa3d.com/materials
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4S
Ch3vr0n
Site Admin
Contacteer:
Belgium

Bericht door Ch3vr0n »

Mijn volledige collectie komt van aliexpress. Het ene filament plakt al wat beter dan het andere op de 1e laag zonder lijm hulpmiddel, maar met 3DLac heb ik geen enkel probleem. Het blijft wel zo dat die platen met holografisch effect (met of zonder lijmhulp), het effect van de print relatief makkelijk met gewoon de vinger kan worden afgewreven. Dus eens erop, blijf je er toch best af van die laag of wrijf je er zo weining mogelijk op
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing via klipper op een Raspberry PI 5, BigTreeTech SKR Mini E3 v3 & EBB42 v1.2.
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 4 AMS
Wim62
Netherlands

Bericht door Wim62 »

Ch3vr0n schreef: 13/07/24, 19:46 Het blijft wel zo dat die platen met holografisch effect (met of zonder lijmhulp), het effect van de print relatief makkelijk met gewoon de vinger kan worden afgewreven. Dus eens erop, blijf je er toch best af van die laag of wrijf je er zo weining mogelijk op
Dat hebt ik niet met de platen van oom ali , hebt hier een plaat liggen met een kant texrured voor petg en aan de andere kant carbon holografisch effect is de gladde kant . En je kunt wrijven tot je een ons weegt op het object wat er mee geprint is het gaat er niet af .

Dan hebt ik denk ik andere platen dan jij , of jij hebt pech en ik hebt geluk 😂.

Ik hebt deze plaat : https://nl.aliexpress.com/item/10050070 ... ry_from%3A
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4S
NineLizards
Netherlands

Wat is de beste plaat voor PETG? ABS heb ik nu aardig onder controle, maar nog nooit met PETG geprint...
Ch3vr0n
Site Admin
Contacteer:
Belgium

Bericht door Ch3vr0n »

Zelfde dealer. 2/3e van m'n collectie is van Juupine. Ik kan enkel zeggen dat vb met m'n SUNLU pla white, ik die effecten er gewoon kan afvegen. Misschien is het filament specifiek of de snelheid waarmee de 1e laag wordt gelegd. Ik heb het echt op die holografische platen met kleurrijke effecten, die Carbon look platen zijn niet holografisch, die krijg je er inderdaad niet af. Ik heb het op die platen met die kleurrijke letters, of sterren, of strepen etc..

Nu, als men weet dat dit kan gebeuren dan weet je ook hoe het te vermijden

Sent from my Pixel 7 Pro using Tapatalk

Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing via klipper op een Raspberry PI 5, BigTreeTech SKR Mini E3 v3 & EBB42 v1.2.
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 4 AMS
NineLizards
Netherlands

Wat doet de printer eigenlijk met die code? Max temperatuur bewaken? Kun je elke plaat gebruiken welke groot genoeg is, of moet de opening voor het schoonmaken van de kop er in zitten?

Voorzover ik heb gezien op het Internet lijkt hij de build plate te vergelijken met de tijdens het slicen gekozen buildplate, en stopt de printer wanneer de code niet matched. Je kunt dan handmatig verder als je niet de juiste plaat hebt liggen. (Niet zelf uitgeprobeerd nog, ik heb geen andere platen dan de default plaat op het moment.)
Ch3vr0n
Site Admin
Contacteer:
Belgium

Bericht door Ch3vr0n »

Die QR code dient voor plaat identificatie, en is gespecifiëerd in de start g-code. Specifieer je bvb een textured pei plate maar gebruik je een smooth plate, dan gaan er 2 dingen gebeuren.

- 1 de printer gaat van z'n neus maken dat de qr code (t'is eigenlijk een arucode en geen qr code) van de bouwplaat niet overeenkomt met die van opgegeven in de gcode
- de printer gaat geen bijkomende z-offzet toepassen van 0,04mm om te compenseren voor de puntjes van een textured pei plate waardoor je 1e laag op geen bal gaat trekken

Het zelfde effect als je vb als je "buildplate detection" instelling laat aan staan, maar je aftermarket plate heeft geen QR code (wat typisch is, maar daar zijn oplossingen voor). Gebruik je een textured PEI en geen QR code, dan gaat de printer opnieuw geen offset toepassen.

De desbetreffende start gcode van de X1C

Code: Selecteer alles

;===== for Textured PEI Plate , lower the nozzle as the nozzle was touching topmost of the texture when homing ==
;curr_bed_type={curr_bed_type}
{if curr_bed_type=="Textured PEI Plate"}
G29.1 Z{-0.04} ; for Textured PEI Plate <=== bijkomende z-offset compensatie van 0.04mm
{endif}
Die QR code heeft dus 2 functies

- identificatie van de correcte build plate (een instellingen die je kan uitzetten)
- indien textured plate: de printer informeren dat der een bijkomende z-offset moet worden toegepast.

Bambulab X1C + 4 AMS
NineLizards
Netherlands

Ch3vr0n schreef: - indien textured plate: de printer informeren dat der een bijkomende z-offset moet worden toegepast.
Ah, omdat, bij een textured plate, er 'bergen en dalen' zijn, triggered de auto leveling een fractie eerder. Je zou dus, theoretisch, van een nieuwe plaat ZONDER code het hoogte verschil moeten weten of meten, zodat je de plaat van een code zou kunnen voorzien.

Zijn platen volledig vlak (volgens de code) dan genereert de code dus geen z-offset neem ik aan, maar wordt de code nog wel gebruikt voor temperatuur limieten en dergelijke. Gebruikersvriendelijk, maar een beetje listig voor third party platen en non-standard non-Bambu stuff (TK99, Garosol, FR4, GU10, enzovoorts, allemaal voorlopig nog iets te listig en exotisch, maar wie weet).

Voorlopig heb ik maar een paar plaatjes besteld bij twee verschillende AliExpress winkels (en ze gevraagd per winkel de bestelling samen te voegen, ik vind belasting betalen niet zo erg, maar tig keer inklaringskosten is vervelend). Maar eens zien wat dat is en wat het doet. Bevalt het me niet, dan kan ik altijd nog een originele Bambu building plate erbij bestellen.

Mocht ik een blanke plaat hebben met een folie, en de folie beschadigd raken, dan is (in theorie) de folie te verwijderen en te vervangen door een nieuwe, juist? (Of dat uit kan is een ander verhaal).
Ch3vr0n
Site Admin
Contacteer:
Belgium

Bericht door Ch3vr0n »

Als de platen volledig vlak zijn worden gewoon de nozzle probe waarden gebruikt. Der komt geen belasting van Ali. AliExpress is aangesloten bij de EU IOSS (international one stop shop), de prijs die je betaalde is inclusief btw. AliExpress zal die in jouw geval afdragen naar de NL btw autoriteit. Je pakje gaat gewoon door de douane gaan zonder import kosten. Aan de winkels vragen ze te combineren hoeft ook niet. AliExpress doet dat allemaal automatisch. Der is zelfs een kans dat je platen van die verscheidene winkels in 1 pakket gaan toekomen.

Sent from my Pixel 7 Pro using Tapatalk

Bambulab X1C + 4 AMS
NineLizards
Netherlands

"Der komt geen belasting van Ali. AliExpress is aangesloten bij de EU IOSS (international one stop shop), de prijs die je betaalde is inclusief btw."

Bij mijn laatste bestelling (via Amazon.nl) werd het pakketje blijkbaar vanuit het buitenland verstuurd, en werd er vrolijk BTW over de aankoop kosten en verzendkosten gegooid, en daarbovenop nog eens inklaringskosten per pakketje. Da's een bestelling van een maand of twee geleden.

Ik heb zoiets ook al eens meegemaakt bij een aankoop in Engeland. Misschien hangt het van de aanbieder af?

Maar je lijkt gelijk te hebben, ik zie inderdaad op de AliExpress site BTW gewoon vermeld. Mmmmm... moet aan mij liggen dan...

Anyway :-) als de platen binnen zijn zal ik melden wat ik er van vind :-)
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in