Even voorstellen en een vraag
Even voorstellen en een vraag
Hallo allemaal
Ik wil me even voorstellen
Mijn gebruikersnaam is HTB , ben 70 jaar en heb de ender 5 pro voor mijn verjaardag gekregen omdat ik 3D printen leuk vind.
Na wat opstartproblemen is het me wel gelukt om een aantal dingen te printen maar ik loop toch elke keer weer tegen problemen op
Momenteel ben ik wat grotere dingen aan het printen
het printen begint goed maar dan krijg ik na 3 uur de melding dat er een thermische storing is en ik de printer moet resetten mijn vraag is kan ik dan weer verder printen waar ik gebleven ben of is het jammer en moet ik opnieuw beginnen.
Ik gebruik pla,bed is 50 graden nozzle 180 graden en ik werk met octoprint ik hoop op een paar tips.
Ik wil me even voorstellen
Mijn gebruikersnaam is HTB , ben 70 jaar en heb de ender 5 pro voor mijn verjaardag gekregen omdat ik 3D printen leuk vind.
Na wat opstartproblemen is het me wel gelukt om een aantal dingen te printen maar ik loop toch elke keer weer tegen problemen op
Momenteel ben ik wat grotere dingen aan het printen
het printen begint goed maar dan krijg ik na 3 uur de melding dat er een thermische storing is en ik de printer moet resetten mijn vraag is kan ik dan weer verder printen waar ik gebleven ben of is het jammer en moet ik opnieuw beginnen.
Ik gebruik pla,bed is 50 graden nozzle 180 graden en ik werk met octoprint ik hoop op een paar tips.
-
Ch3vr0n
- Site Admin
- Contacteer:
Hey HTB,
Welkom bij de bende. Vragen stel je best in het daartoe betreffende subforum. Kwestie van alles mooi gescheiden te houden
Sent from my Pixel 7 Pro using Tapatalk
Welkom bij de bende. Vragen stel je best in het daartoe betreffende subforum. Kwestie van alles mooi gescheiden te houden
Sent from my Pixel 7 Pro using Tapatalk
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing via klipper op een Raspberry PI 5, BigTreeTech SKR Mini E3 v3 & EBB42 v1.2.
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie
Bambulab X1C + 4 AMS
Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
* aansturing via klipper op een Raspberry PI 5, BigTreeTech SKR Mini E3 v3 & EBB42 v1.2.
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie
Bambulab X1C + 4 AMS
Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
Tja, Ch3vr0n moet eventueel berichten dan maar samenvoegen in een nieuw topic (dat nu nog niet geopend is).
Ik vrees dat je zonder je helemaal te verdiepen in de G-code en de fijne kneepjes van de printer te kennen, gewoon opnieuw zult moeten beginnen. Sommige printers hebben weliswaar de mogelijkheid om na een stroomstoring weer verder te gaan, maar of dat bij deze stroring ook werkt betwijfel ik. Sowieso blijft het probleem dat na enige tijd de print van het bed loslaat omdat dit niet meer verwarmd wordt. Dus je moet er in de meeste gevallen dan toch nog snel bij zijn.
Belangrijker is je af te vragen waarom de printer in storing gaat en dit probleem te tackelen. Het feit dat het telkens(?) na 3 uur gebeurt zou erop kunnen wijzen dat de thermistor op een bepaalde hoogte een slecht contact heeft of sluiting maakt. Daarbij komt nog dat ik 180 graden voor PLA wel heel erg laag vind. Welk merk is het en is het PLA of PLA+ of misschien nog wel een nieuwer type? Gewoon PLA print je meestal rond de 200 graden en PLA+ op 210 graden. Minimum temperatuur voor gewoon PLA is al 190 graden. Nu kan er natuurlijk altijd een afwijking zitten in getoonde temperatuur en werkelijke temperatuur, maar dat kan ik hier zo niet beoordelen. Het printen van een temperatuurtoren om de juiste printtemperatuur te bepalen kan natuurlijk nooit kwaad.
Ik vrees dat je zonder je helemaal te verdiepen in de G-code en de fijne kneepjes van de printer te kennen, gewoon opnieuw zult moeten beginnen. Sommige printers hebben weliswaar de mogelijkheid om na een stroomstoring weer verder te gaan, maar of dat bij deze stroring ook werkt betwijfel ik. Sowieso blijft het probleem dat na enige tijd de print van het bed loslaat omdat dit niet meer verwarmd wordt. Dus je moet er in de meeste gevallen dan toch nog snel bij zijn.
Belangrijker is je af te vragen waarom de printer in storing gaat en dit probleem te tackelen. Het feit dat het telkens(?) na 3 uur gebeurt zou erop kunnen wijzen dat de thermistor op een bepaalde hoogte een slecht contact heeft of sluiting maakt. Daarbij komt nog dat ik 180 graden voor PLA wel heel erg laag vind. Welk merk is het en is het PLA of PLA+ of misschien nog wel een nieuwer type? Gewoon PLA print je meestal rond de 200 graden en PLA+ op 210 graden. Minimum temperatuur voor gewoon PLA is al 190 graden. Nu kan er natuurlijk altijd een afwijking zitten in getoonde temperatuur en werkelijke temperatuur, maar dat kan ik hier zo niet beoordelen. Het printen van een temperatuurtoren om de juiste printtemperatuur te bepalen kan natuurlijk nooit kwaad.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
-
PrintEngineer
Welkom op het forum. Ja dat is het lot van iedere beginner. Je loopt vroeg of laat tegen problemen aan en dan ontbreekt de kennis. Maar door te doen leer je het meest en door te vragen vergroot je je kennis. En je zult nog wel merken dat er ook veel goed bedoelde tips geven worden die niet tot de oplossing leiden. Maar blijf vragen als je er niet uit komt, dan proberen wij je te helpen. Open alvast een nieuw topic voor het thermische probleem, dan praten we daar verder
Tja ik weet niet waarom, maar ik heb iets met Orcabot printers
Ik heb zelf ook een ender 5 pro en print pla vrijwel altijd op 200 graden met het bed op 60. Dit werkt voor mijn printer prima.
Hobby gebruiker, ender 3 pro met bigtreetech manta E3EZ met klipper/mainsail, ender 5 pro met E3EZ, CB2 en EBB36 met klipper/mainsail en orbiter extruder met orbiter sensor en een creality k1.
-
PrintEngineer
Voor printers waarvan de thermistors niet los gekalibreerd zijn is het verstandig om de advies temperatuur op de verpakking te gebruiken. Weet je zeker dat de ingestelde temperatuur (gekalibreerd) klopt, kan je gaan zoeken naar de temperatuur waarbij het filament de mooiste flow vertoond
Tja ik weet niet waarom, maar ik heb iets met Orcabot printers
Dit is het voorstel forum.
Vragen stellen en beantwoorden is voor een ander topic, toch ? @Ch3vr0n
Vragen stellen en beantwoorden is voor een ander topic, toch ? @Ch3vr0n
Groet,
Wim
To quote or not to quote
Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)