Project coolbox- even iets anders

Alles behalve 3D printen of gerelateerde onderwerpen.
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 8 months en 3 weeks old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
PrintEngineer
Netherlands

Project coolbox- even iets anders

Bericht door PrintEngineer »

Onze coolbox die altijd mee gaat op vakantie presteert eigenlijk zeer goed. Zelfs zo goed dat hij onder een buitentemperatuur van 16°C begint te vriezen. Iets wat in ons geval niet mag gebeuren omdat we er ook de insuline van mijn vrouw in koel houden. Dus moest ik iets verzinnen om het vriezen te voorkomen. Ik kocht een temperatuurregelaar bij ome Ali en heb die er nu ingebouwd als vriesveiligheid. Hij is zo ingesteld dat de peltier stopt met koelen als de temperatuur in de coolbox 7°C heeft bereikt. De hysterese staat op 1°C, dus als de temperatuur naar 8°C is opgelopen begint de peltier weer te koelen. De eerste test is geslaagd en daar is vooral mijn vrouw erg blij mee

Afbeelding

Afbeelding
Tja ik weet niet waarom, maar ik heb iets met Orcabot printers
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Je kunt inderdaad heel goedkoop temperatuurtegelaartjes met een ntc kopen bij Ali. Ik heb ze ook gebruikt en werkt prima. Ligt er een beetje aan welke je hebt. Er zijn er waar je de gewenste temperatuur en de hysterese apart kunt instellen en je hebt er waarbij je de inschakel- en de uitschakeltemperatuur apart in kunt stellen, waarmee dus ook meteen de hysterese wordt bepaald. Die laatste zijn wat minder populair omdat het de leek niet echt tot de verbeelding spreekt. Maar je kunt ze dus wel makkelijk voor ofwel koelen of verwarmen toepassen. Maar de meeste met een apart instelbare hysterese kun je vaak ook weer apart instellen of het om koelen dan wel verwarmen gaat.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Hardy
Netherlands

Bericht door Hardy »

Ik regel onze koelkast met een Arduino en een oled display en kan de hysterese software matig instellen staat nu op 3°, de oude mechanische thermostaat werkte niet meer goed en er was ook geen nieuwe meer leverbaar, dus moest ik zelf aan het freubelen.
thermostaat.jpg
Groeten Hardy

Zelfbouw Ultifaker 20x20 Ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER via CanBus
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Nu is een hysterese van 1 of zelfs 3 graden niet iets waar de boel van gaat staan klapperen. En dan bedoel ik met name het relais. Ik heb dit in mijn filamentdroger vervangen door een solid state relais. Voordeel is geen geluid, geen slijtage of mogelijkheid van vastgebrande contacten en je kunt gemakkelijk een hysterese van 0,1 graden instellen. Daarmee houd je de boel dan weer erg stabiel. Met een relais gaat dat niet lukken zonder het relais na korte tijd te moeten vervangen. En het risico op storing natuurlijk.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
PrintEngineer
Netherlands

Bij deze regelaar die voor zowel koelen als verwarmen kan worden gebruikt stel je de hysterese in als vaste waarde. De resolutie van de hysterese is 1°C en verschuift mee met de ingestelde uitschakeltemperatuur.

Met voldoende massa in de coolbox is een hysterese van 1°C een prima waarde. Pas als er veel lucht en weinig massa in de coolbox aanwezig is zal het uit- en inschakelen te kort op elkaar liggen. Maar mocht het nodig zijn is binnen 10 seconden de hyterese aangepast
Wim62
Netherlands

Bericht door Wim62 »

Medicijnen koelen met een temperatuurregelaar van ome ali vraagt om problemen .
Mocht het falen dan hebt je geen poot om op te staan .
Aliexpress is mooi voor de hobby . Maar als je het voor serieuze zaken zou willen gebruiken kun je beter iets ander gebruiken , tenzij je van je vrouw af wil .
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4S
PrintEngineer
Netherlands

Zo erg als jij het schetst is het niet @Wim62. Deze regelaars worden heel veel gebruikt en zelf heb ik al ruim 6 jaar twee van dezelfde regelaars voor andere toepassingen in gebruik. Daar is nog nooit iets mee aan de hand geweest en werken storingsvrij. Dus niet alles wat uit China komt is slecht van kwaliteit
Banditoz
Netherlands

Bericht door Banditoz »

Soms zie je ook dezelfde spullen hier aangeboden worden met een factor 5 hogere prijs of zelfs meer. Ik ben wel van mening om voor gevoelige regelingen eerst een beetje proef te draaien voor je ervan afhankelijk bent.
Hobby gebruiker, ender 3 pro met bigtreetech manta E3EZ met klipper/mainsail, ender 5 pro met E3EZ, CB2 en EBB36 met klipper/mainsail en orbiter extruder met orbiter sensor en een creality k1.
PrintEngineer
Netherlands

Getest is het zeker. En om te kunnen zien of de aansturing goed werkt heb ik de signalen twee dagen continu gelogd. 1 dag zonder massa in de coolbox en 1 dag met massa in de koelbox. Logischerwijs schakelt de regeling met een lege coolbox veel vaker aan en uit. Over 24 uur vielen er 87 schakelingen te registreren, terwijl er met een goed gevulde coolbox maar 16 schakelingen zijn geregistreerd. Dus soms ga ik best ver in het onderzoeken en testen van mijn eigen knutsels
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in