Zinvol of zinloos -WHATEVER - we gaan ervoor

Alles behalve 3D printen of gerelateerde onderwerpen.
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 9 months en 2 weeks old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Dit is het laatste bericht van de vorige pagina:

Verkrachten is misschien een beetje overdreven, maar verkeerd gebruik zal beter in de buurt komen. Een axiaal ventilator zal het werk best wel voor elkaar krijgen, daar twijfel ik niet aan. Maar een centrifugaal ventilator verdeelt de krachten totaal anders. En bijkomend voordeel is dat ze meestal geruislozer zijn. De axiaal blaast vol op het oppervlak en dan moet de lucht in deze constructie meteen een 90 graden bocht maken om verder te gaan. Dit terwijl hij bedoeld is om een luchtstroom rechtuit te blazen. Heel veel weerstand dus. Een centrifugaal trekt de lucht in het midden naar binnen en werpt dit vervolgens onder 90 graden naar buiten. Het lijkt hetzelfde, maar het is in de praktijk volkomen anders. Bij de centrifugaal is er veel minder weerstand en dus ook minder geluid. Maar hij kan wel veel meer druk opbouwen.

Een aardige vergelijk en uitleg vind je ook hier.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Banditoz
Netherlands

Bericht door Banditoz »

Voor een experiment met zoveel mogelijk spullen die je hebt liggen is dit toch prima. Als het systeem opzich werkt en meerwaarde heeft kun je altijd nig verbeteringen aanbrengen die wel wat kosten.
Hobby gebruiker, ender 3 pro met bigtreetech manta E3EZ met klipper/mainsail, ender 5 pro met E3EZ, CB2 en EBB36 met klipper/mainsail en orbiter extruder met orbiter sensor en een creality k1.
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Helemaal mee eens, maar het kan geen kwaad om alvast rekening te houden met mogelijke onvolkomenheden.
PrintEngineer
Netherlands

Bericht door PrintEngineer »

De spijker op z 'n kop @Banditoz . Onze insteek voor dit project is bouw met materialen die je hebt liggen. We weten nog niet eens of het wel goed gaat werken, er is enkel een onderbuik gevoel. Mocht dit gaan werken is er ruimte genoeg voor verbetering. Voorlopig is de fun van het samen iets bouwen het belangrijkste
Tja ik weet niet waarom, maar ik heb iets met Orcabot printers
NineLizards
Netherlands

Bericht door NineLizards »

PrintEngineer schreef: 27/08/24, 18:22 Het gaat hoofdzakelijk om de fun die het ons geeft om zoiets samen te verzinnen en te bouwen. We werken hier aan een prototype en geen definitief ontwerp. Er wordt gebouwd met beschikbare spullen, en dus ook met gebruikte axiaal ventilatoren
Helemaal dit. Gewoon blijven spelen!
Bambu Labs X1C + Ams / Dremel 3D20
Hardy
Netherlands

Bericht door Hardy »

👍👍👍
Groeten Hardy

Zelfbouw Ultifaker 20x20 Ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER via CanBus
3DWim
Netherlands

Bericht door 3DWim »

PrintEngineer schreef: 27/08/24, 18:22 Er wordt gebouwd met beschikbare spullen, en dus ook met gebruikte axiaal ventilatoren
Dan moet je een ander ontwerp team kiezen. Als je die één of twee axiale ventilatoren gewoon 90grd. draait, op de kopkant, dan heb je sowieso een betere luchtbeheersing.
Waarschijnlijk zoveel beter dat er er het er met één afkan.
Groet,
Wim

To quote or not to quote

Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
Hardy
Netherlands

Bericht door Hardy »

Ik denk dat het hem hierbij niet zozeer gaat om de hoeveelheid lucht die verplaatst wordt, maar om te kijken of van de lucht (ook al is het weinig) die verplaatst wordt de temperatuur te regelen valt en als dat lukt zal er wel een andere constructie komen, dit is wat ik zo van begrijp.
Groeten Hardy

PrintEngineer
Netherlands

Bericht door PrintEngineer »

Dat klopt @Hardy. Eerst zien of het werkt i.c.m. met de Arduino en dan is er reden genoeg om het ontwerp te optimaliseren
Tja ik weet niet waarom, maar ik heb iets met Orcabot printers
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Ik zie echt geen meerwaarde in de Arduino t.o.v. een simpele Ali regelaar. Waarom "moeilijk" gaan programmeren als je een eenvoudige recht-toe recht-an Ali temperatuurregelaar kunt gebruiken. Waarom opnieuw het wiel uitvinden als je het voor weinig kant en klaar kunt gebruiken.
Hardy
Netherlands

Bericht door Hardy »

Niet omdat het moet, maar omdat het kan denk ik,😜😜, ik zelf vind het ook wel gewoon leuker om zelf het wiel opnieuw uit te vinden, je leert er in ieder geval wat van (op je oude dag), hetzelfde geld sowieso ook voor een hele printer zelf ontwerpen en bouwen, alles is kant en klaar te koop en meestal ook nog eens voor veel minder.
Groeten Hardy

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer