Print nabewerken met Resin
Print nabewerken met Resin
Hallo gents,
Ik wil graag sommige van mijn FDM prints nabewerken met resin voor extra glans en krasvastheid.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Zo ja, welk product gebruik je?
Er zijn nogal wat smaken te koop en ik heb er nog geen ervaring mee.
Thx,
Skrie
Ik wil graag sommige van mijn FDM prints nabewerken met resin voor extra glans en krasvastheid.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Zo ja, welk product gebruik je?
Er zijn nogal wat smaken te koop en ik heb er nog geen ervaring mee.
Thx,
Skrie
Volgens mij gewoon pla resin voor pla prints etc. en dan met uv licht behandelen. En het kan zijn dat je ook nig met alcohol moet spoelen maar dat weet ik niet. Zelf geen ervaring met resin.
Hobby gebruiker, ender 3 pro met bigtreetech manta E3EZ met klipper/mainsail, ender 5 pro met E3EZ, CB2 en EBB36 met klipper/mainsail en orbiter extruder met orbiter sensor en een creality k1.
De eerste vraag die in mij opkomt is welk soort resin je wilt gaan gebruiken.
Je hebt resin waarmee je kunt printen, maar dat glanst niet.
Dan is er 2 componenten resin (doorzichtig) waarmee o.a. sieraden worden gemaakt. Dit hard ongeveer in 24 uur uit.
En je hebt UV resin voor deze zelfde toepassingen en die wordt hard onder een UV lamp in een paar minuten.
Voor niet al te grote objecten kun je een simpele uv lamp gebruiken die ze ook voor nail-art gebruiken.
Alle soorten resin zijn voor niet al te veel geld op sites zoals Amazon, Ali of Temu te krijgen.
Wees wel heel voorzichtig met dat spul en draag altijd handschoenen, eventueel een goed masker en ventileer je ruimte goed.
Voor meer inspiratie kun je op Google zoeken met o.a. : "finishing fdm print with uv resin'.
Ik denk zelf dat je gewoon een paar testmodelletjes moet printen en zelf aan de slag moet met wat er op de markt aangeboden wordt.
Succes
Je hebt resin waarmee je kunt printen, maar dat glanst niet.
Dan is er 2 componenten resin (doorzichtig) waarmee o.a. sieraden worden gemaakt. Dit hard ongeveer in 24 uur uit.
En je hebt UV resin voor deze zelfde toepassingen en die wordt hard onder een UV lamp in een paar minuten.
Voor niet al te grote objecten kun je een simpele uv lamp gebruiken die ze ook voor nail-art gebruiken.
Alle soorten resin zijn voor niet al te veel geld op sites zoals Amazon, Ali of Temu te krijgen.
Wees wel heel voorzichtig met dat spul en draag altijd handschoenen, eventueel een goed masker en ventileer je ruimte goed.
Voor meer inspiratie kun je op Google zoeken met o.a. : "finishing fdm print with uv resin'.
Ik denk zelf dat je gewoon een paar testmodelletjes moet printen en zelf aan de slag moet met wat er op de markt aangeboden wordt.
Succes
Bambu Lab P1P met AMS
Bambu Lab Studio
(Creality Ender 3) op non-actief gesteld
Bambu Lab Studio
(Creality Ender 3) op non-actief gesteld
Persoonlijk zou ik dit niet met resin doen. Wel met epoxy.
Speciaal voor 3D prints bestaat oa XTC-3D. Zeer goede resultaten hiermee behaald. Maar duur! https://www.3dprinthings.be/xtc-3d-smoo ... =245042350
Je kan ook een goede 2 componenten epoxy kopen in grotere Volumes. Stukken goedkoper. Let wel op : als je print met voedsel in contact komt, moet je voedselveilige epoxy kopen. Vlot verkrijgbaar via Amazon en andere webplatformen.
Speciaal voor 3D prints bestaat oa XTC-3D. Zeer goede resultaten hiermee behaald. Maar duur! https://www.3dprinthings.be/xtc-3d-smoo ... =245042350
Je kan ook een goede 2 componenten epoxy kopen in grotere Volumes. Stukken goedkoper. Let wel op : als je print met voedsel in contact komt, moet je voedselveilige epoxy kopen. Vlot verkrijgbaar via Amazon en andere webplatformen.
Creality K1 Max / Ultimaker 2+
Creality Space Pi dual filament dryer
Creality Halot Lite / Creality Halot One
Creality Wash&Cure UW-001 en UW-003
Revopoint Range
Software : varia 3D CAD/CAM / Cura 5.x / CrealityPrint 6.x / Chitubox Pro / Meshmixer / Fusion360 / LaserGRBL / ...
Revopoint Range
Software : varia 3D CAD/CAM / Cura 5.x / CrealityPrint 6.x / Chitubox Pro / Meshmixer / Fusion360 / LaserGRBL / ...
Dus niemand spreekt uit ervaring? Ik zoek letterlijk een merknaam.
Dat XTC 3d is inderdaad overal te koop. Maar het was mij ook al opgevallen hoe duur het was voor het volume. En wil juist een paar flinke flessen voor een normale prijs.
Dat XTC 3d is inderdaad overal te koop. Maar het was mij ook al opgevallen hoe duur het was voor het volume. En wil juist een paar flinke flessen voor een normale prijs.
Hallo @Skrie ,
Welkom. Hoe lang print je al en wat ?
We zijn dol op foto's en ervaringen.
Welkom. Hoe lang print je al en wat ?
We zijn dol op foto's en ervaringen.
Groet,
Wim
To quote or not to quote
Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
Wim
To quote or not to quote
Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
@Skrie
Redelijk wat ervaring met epoxy en met XTC-3D. Mijn eerste prints deed ik met XTC-3D, maar de prijs deed me uitkijken naar een goedkoper alternatief. XTC-3D is gewone epoxy in een mooi jasje en "speciaal voor 3D prints..." Jaja....
Voor epoxy kijk je gewoon op Amazon of ander platform. Elke transparante Epoxy is goed. Ik koop niet echt een vast merk.
deze bijvoorbeeld is nu een goede keuze. inclusief roerstokjes enzo :
https://www.amazon.de/-/nl/dp/B0C7ZV6JKW/?th=1
Redelijk wat ervaring met epoxy en met XTC-3D. Mijn eerste prints deed ik met XTC-3D, maar de prijs deed me uitkijken naar een goedkoper alternatief. XTC-3D is gewone epoxy in een mooi jasje en "speciaal voor 3D prints..." Jaja....
Voor epoxy kijk je gewoon op Amazon of ander platform. Elke transparante Epoxy is goed. Ik koop niet echt een vast merk.
deze bijvoorbeeld is nu een goede keuze. inclusief roerstokjes enzo :
https://www.amazon.de/-/nl/dp/B0C7ZV6JKW/?th=1
Creality K1 Max / Ultimaker 2+
Revopoint Range
Revopoint Range
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in