Haren tussen onderdelen Onderwerp is opgelost

Vragen over het gebruik van een de printer, toepassingen etc...
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 7 months en 1 week old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
Mendydebruin
Netherlands

Haren tussen onderdelen

Bericht door Mendydebruin »

Goedemorgen,

Wellicht kunnen jullie mij helpen. Ik heb nu al 12 keer dit model geprint en de temperatuur, snelheid etc. aangepast.
Nu blijf ik last houden van haren/sliertjes/spinsels. Hoe het ook genoemd wordt. :)

Ik gebruik een Bambu printer met basic filament ook van Bambulab. De rol heb ik eergisteren ontvangen en nieuw uit het plastic gehaald, dus daar ligt het niet aan.

Ik zal een foto meesturen voor een beter beeld!

Ik hoop dat iemand nog een tip heeft!

Bedankt alvast!
Mendy
Bijlagen
PXL_20240915_062327658.jpg
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Je schrijft er niet bij welk materiaal je gebruikt en wat die instellingen dan zijn. PLA? PetG? Maar dit verschijnsel heet stringing. Er zijn diverse oorzaken voor, maar soms ligt het ook gewoon aan het materiaal zelf. Het ene merk of soort heeft er meer last van het andere. PetG heb ik meestal vaker last van stringing dan bij PLA+. Bij PLA+ heb ik het eigenlijk nauwelijks of nooit. Het kleine beetje dat ik bij jou zie kun je eenvoudig verwijderen door er vluchtig een aansteker langs te halen. Dan verdwijnen ze bijna direct. En voor wat tips kun je op internet zoeken en bijvoorbeeld hier even kijken. Er zijn ook stringing testen die je kunt printen. Bijvoorbeeld op Thiniverse.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Mendydebruin
Netherlands

Klopt, ik heb de aansteker al gebruikt en dan is het weg. Ik gebruik PLA basic van Bambulab.
Ik print op 220 graden. Het gebeurt ook alleen wanneer er veel overgangen of tussen stukjes zijn.

Bedankt voor je snelle reactie en linkjes naar de websites voor extra tips en testen om te printen!

Ik heb er nu even een nieuwe rol in gedaan om te kijken of deze hetzelfde heeft. :)
iemandanders
Bolivia

Bericht door iemandanders »

Rob52 schreef: 15/09/24, 10:06 PetG heb ik meestal vaker last van stringing dan bij PLA+.
Raar, heb juist geen last van stringing met PETG. Ligt misschien toch aan de instellingen. Klipper is erg makkelijk om in te stellen.
3D Wens Shop
Contacteer:
Netherlands

Bericht door 3D Wens Shop »

Mendydebruin schreef: 15/09/24, 10:18 Klopt, ik heb de aansteker al gebruikt en dan is het weg. Ik gebruik PLA basic van Bambulab.
Ik print op 220 graden. Het gebeurt ook alleen wanneer er veel overgangen of tussen stukjes zijn.

Bedankt voor je snelle reactie en linkjes naar de websites voor extra tips en testen om te printen!

Ik heb er nu even een nieuwe rol in gedaan om te kijken of deze hetzelfde heeft. :)
PLA basic moet je printen op 190-230 graden. Met 220 graden zit je vrij hoog in het bereik. Aangezien je last hebt van "stringing" kun je het best de temperatuur verlagen naar 210 of zelfs naar 200 graden.
Stringing wordt veroorzaakt op het moment de nozzle van punt A naar B gaat zonder te printen. Dan wil er wel eens wat filament gaan lekken, omdat het nog vloeibaar in de kop zit. Door temperatuur iets te verlagen, wordt het filament iets dikker met de kans op minder lekkage.
3D Printers: Bambu Lab X1C + AMS, Bambu Lab P1S + AMS, EPAX X1,
3D Scanner: 3DMakerPro Moose
Ch3vr0n
Site Admin
Contacteer:
Belgium

Bericht door Ch3vr0n »

220 hoog hangt af van het filament en printsnelheid, en de kwaliteit van het filament. De resin van moderne filamenten zijn veel beter en vragen andere omstandigheden. Vroeger was 200-210 de norm, da's nu lang niet meer het geval. Mijn sunlu moet ik zelfs op 230 printen met m'n x1c voor het beste resultaat

Sent from my Pixel 7 Pro using Tapatalk

Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing via klipper op een Raspberry PI 5, BigTreeTech SKR Mini E3 v3 & EBB42 v1.2.
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 4 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
Mendydebruin
Netherlands

Klopt, ik gebruik PLA basic van Bambu lab. En heb best veel printjes gemaakt met verschillende temperaturen.
Als ik ontwerpen print zonder mooie details of ruimtes ertussen, dan heb ik geen "stringing". Wel dus met modellen zoals op de afbeelding te zien is.

Ik zal vandaag nog eens een printje maken op een lagere temperatuur. :)
PrintEngineer
Netherlands

Bericht door PrintEngineer »

Naast temperatuur zijn er ook nog instellingen als de retaction speed en retraction distance. Daar kan je ook nog mee spelen
Tja ik weet niet waarom, maar ik heb iets met Orcabot printers
Hardy
Netherlands

Bericht door Hardy »

Ik heb zelf net ontdekt dat wanner Z-hop is ingeschakeld, er ook meer stringing ontstaat, en dat kun je ook gewoon uitschakelen.
Groeten Hardy

Zelfbouw Ultifaker 20x20 Ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER via CanBus
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer