Het kan soms ook een andere oorzaak hebben die je totaal niet verwacht. Ik ben bezig met de Anicubic Kossel weer eens leven in te blazen. Die functioneerde niet helemaal meer naar wens. Eerst Marlin 2.1.2.4 erop gezet, maar die gaf nog meer ellende die ik er niet 1,2,3, uit kreeg. Dus maar weer een eerdere werkende versie erop gezet. Toen bleek dat er ook kronkelende filament uit de nozzle kwam en die onder de loep eigenlijk verdacht veel op vocht in het filament leek. Wat me verwonderde want het is een nieuwe rol uit de vacuüm verpakking en ook nog eens PLA+. Daar heb ik tegenwoordig eigenlijk nooit meer vochtproblemen mee. Het betreft een rol Sunlu die ik ook maar eens voor proef als goedkoop bij Ali besteld had vanwege de goede berichten in een
ander topic. Het deed mij vermoeden dat het dus misschien niet zulk goed spul zou zijn, maar dat bleek uiteindelijk dus niet aan de orde.
Bij in- en uitladen bleek de extruder motor een hoop kabaal te maken. Nu heb ik er een Dual Drive opzitten, dus de stepper motor moet 4 keer zo snel draaien dan oorspronkelijk. Maar goed, toch maar even uit elkaar gehaald. Toen bleek het aandrijftandwieltje los op de as te zitten. Het kon niet ronddraaien vanwege een plat kantje op de as, maar het wiebelde wel heen en weer. Weer in elkaar gezet bleef hij nog steeds kabaal maken. Toen eens verder gaan kijken, want ook de losse motor bleef het kabaal maken. Ik heb er in het verleden een BTT SKR V1.3 met TMC2208 UART drivers ingezet. In de instellingen stond StealthChop (stepper mode) Enabeled voor alle 4 de motoren. De extrudermotor liep daar echter knap beroerd op, want na het uitzetten van deze modus kreeg ik ineens weer een mooie rechte draad uit de nozzle.
Nu zal dit echt wel een uitzondering zijn, maar soms zit het in heel iets anders dan je eerst dacht.