Na één dag, niet geprint!!

Is je keuze van 3D-printer gemaakt en aangekocht, maar je hebt nadien nog een vraag? Heb je een probleem met een 3D print, en zoek je hulp? Dan is dit z'n plek.
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 4 months en 1 week old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
Hardy
Netherlands

Bericht door Hardy »

Dit is het laatste bericht van de vorige pagina:

Dus ook geen burn out? 🤢
Groeten Hardy

Zelfbouw Ultifaker 20x20 Ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER via CanBus
NineLizards
Netherlands

Bericht door NineLizards »

Hardy schreef: 17/12/24, 19:45 Ik heb ook beide, Catrtesian en CoreXY, problemen zijn bij beide gelijk😁
Als je pech hebt, dan is de draad op meerdere plaatsen gebroken, en daarvoor moest ik wat zaakjes loshalen. Zou iets makkelijker zijn geweest bij een bedslinger denk it.

Toegevoegd in 6 minuten 58 secondes:
Hardy schreef: 17/12/24, 17:36 Oud is/was het PLA niet
Je weet natuurlijk nooit hoe lang het al in de fabriek heeft rondgeslingerd... of bij Amazon.

Ouderdom lijkt een belangrijke factor te zijn, maar ook vocht, kleur (!), UV, temperatuur enzovoorts.

Ik had diverse oude rolletjes Dremel PLA, allemaal even oud en even slecht behandled ;-) en daar was de kleur de belangrijkste factor... Al die restjes waren al een jaar of zeven, acht oud schat ik. Blauw was verschrikkelijk, rood een fractie beter, zwart het beste, maar ook dat brak om de haverklap. Kreeg het niet geprint in mijn X1C, maar kon er 'buitenom' in m'n oude 3D20 nog mee printen.

Idem voor twee rolletjes Apollo PLA, beide zwart. Eentje vijf jaar oud, in plastic, eentje vijf jaar oud, maar niet gesealed. De niet gesealde rol print iets beter, maar het verschil is marginaal.

Een even oude rol van het zelfde PLA, goud, wel gesealed, print slechter dan de niet gesealde zwart.

Het lijkt dus een combo van alles, waarbij leeftijd en kleur (lees: samenstelling) de meeste impact hebben.
Bambu Labs X1C + Ams / Dremel 3D20
Hardy
Netherlands

Bericht door Hardy »

NineLizards schreef: 18/12/24, 16:32 Zou iets makkelijker zijn geweest bij een bedslinger denk it.
?? Waar zit hier het verschil dan ?
Groeten Hardy

Zelfbouw Ultifaker 20x20 Ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER via CanBus
PrintEngineer
Netherlands

Bericht door PrintEngineer »

Moleculaire stress is de belangrijkste factor bij het breken van PLA. Vocht speelt ook een rol maar veel minder dan gemiddeld word gedacht. Vocht speelt wel een rol bij het extruderen. Het veroorzaakt o.a. blobs en hechtingsproblemen maar maakt PLA niet extreem bros
Tja ik weet niet waarom, maar ik heb iets met Orcabot printers
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in