Eerste printer, vraag mbt filament

Vragen over het gebruik van een de printer, toepassingen etc...
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 3 months en 6 days old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
XXL66
Belgium

Eerste printer, vraag mbt filament

Bericht door XXL66 »

Dag 3D printgenoten,
Ik ben hier nieuw en heb een vraag m.b.t. de procesinstellingen voor filament.
Ik ben sinds gisteren in bezit van een QIDI 4 plus en heb deze geïnstalleerd en met succes een eerste print gemaakt. Dit was met een stuk bijgeleverd filament: QIDI PLA rapido. De naam zegt het al, met dit filament kan je snel printen, in de QIDI Studio software zie ik snelheden tot 300mm/s.
Het filament wat ik wil gaan gebruiken heb ik besteld bij Colorfabb, waaronder PLA/PHA. Maar de aanbevolen snelheid is volgens de fabrikant max 100mm/s printen. Ik ben een leek, wat het zelf in 3D printen betreft, en was mij niet bewust van deze toch wel grote verschillen.
Wat me nu opviel is dat ongeacht welk filament je kiest in QIDI Studio (bv. ook ABS of Generic PLA op 0.2mm) de processnelheden weinig veranderen, de hoogste snelheden voor bv binnenwanden blijft bv steeds 300mm/s. Tenzij de hogere je kwaliteit vraagt, bv 0.08mm, dan zie je merkbaar veel lagere printsnelheden.
Moet ik zelf de printsnelheden best eerst verlagen in de processinstructies voor dit nieuwe filament, of zou ik kunnen proberen met de 300mm/s?
Heeft er iemand reeds ervaring met dit filament?

Bedankt.
QIDI 4 plus (°20-1-2025)
Wim62
Netherlands

Bericht door Wim62 »

Als ik jou was zou ik het gewoon uit proberen niet geschoten is altijd mis .En elk filament gedraag zich anders er zijn zoveel verschillende factoren die het filament kan beïnvloeden .
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4S
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Een ding dat altijd met de snelheid is verbonden is de printtemperatuur. Ik zie tegenwoordig vaker dat er op de rol bijvoorbeeld 2 temperatuurspannen worden genoemd. Waar het meestal iets was van bijvoorbeeld 190 tot 220 graden, staat er nu vaker zoiets als tot 100 mm/sec 190 tot 220 graden en 100 tot 200 mm/sec 200 tot 230 graden. Dit zijn maar voorbeelden. In z'n algemeen geldt dat hoe sneller je print je de temperatuur ook moet verhogen wil de flow nog in overeenstemming blijven. Zoals de het temperatuurbereik al aangeeft is het niet echt een heel vast gegeven. Als je het zeker wilt weten dan print je een temperatuurtoren bij de snelheid waarmee je wilt gaan printen.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
XXL66
Belgium

Bericht door XXL66 »

Ok, bedankt voor de reacties, maar deze informatie geeft de Colorfabb fabrikant niet.
Ik heb nu wel in QIDI Studio gezien dat er bij de filamentinstellingen er ook een max. volumetrische instelling is. Ik stel vast dat bij het GENERIC PLA deze veel lager is dan het bij het QIDI PLA RAPIDO. 14 tov 24 mm3/s. En dit is met dezelfde nozzle size (0.4). Mijn vermoeden is dat de printer dan sowieso trager gaat printen en de snelheid aanpassen i.f.v. deze instelling, die zoals je zegt ook zal afhangen van de temperatuur. Ik ga de instellingen van Generic PLA gebruiken en dan zullen we zien wat het resultaat is.

Edit: en zie hier:
volume.jpg
Toegevoegd in 14 minuten 36 secondes:
Eigenlijk zou de fabrikant dus eerder deze volumetrische parameter moeten geven per PLA ipv snelheden. Maar deze zal uiteraard ook weer afhankelijk zijn van T°C nozzle size, print kwaliteit...
QIDI 4 plus (°20-1-2025)
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Ik print onderhand al een jaartje of 6 en heb vele kilo's filament verbruikt. Over de maximale flow heb ik me nog nooit druk gemaakt. Zoals al eerder aangegeven is er een duidelijke relatie tussen snelheid en temperatuur. Dus daarom het advies om bij de gewenste snelheid een temperatuurtoren te printen. En als beginnend 3D-printer zou ik niet meteen op topsnelheid gaan printen, maar eerst eens goed de instellingen begrijpen en daarmee op lagere snelheid experimenteren. 300 mm/sec is mooi, maar met de helft gaat het ook prima. Leuk dat er allemaal meer geavanceerde printers bijkomen, maar zoals uit jouw bericht blijkt leggen die je meteen ook meer beperkingen op. Ik ken die printer en ook de slicersoftware niet, maar ik kan me voorstellen dat je uiteindelijk zelf die parameters dusdanig kunt manipuleren dat de printer doet wat jij wilt. Als je een ander of onbekend filament gebruikt kun je daar waarschijnlijk gewoon een profiel aanhangen dat voor jou gunstig is. Als het niet werkt zie dat uiteindelijk vanzelf terug in de kwaliteit. Te weinig flow zie je meteen terug in under extrusie wat diverse "gaten" of dunne lijnen tot gevolg heeft.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Wim62
Netherlands

Bericht door Wim62 »

Alles hangt met elkaar samen en het resultaat is ook afhankelijk van wat je print, de rol filament die er in zit en hoe droog het filament is. De standaard instellingen zijn geoptimaliseerd op probleemloos printen. Als zo'n standaard instelling bewezen heeft goed te werken, kun je die ter optimalisatie aanpassen. Meteen aanpassen maakt het lastig om straks print problemen op te lossen.

Meer snelheid is meestal ook meer geluid en een hogere belasting van de mechaniek en daarmee ook meer slijtage.
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4S
XXL66
Belgium

Bericht door XXL66 »

Bedankt.

Zo te zien gaat het lukken met het nieuwe filament, wel GENERIC PLA gekozen in de slicer.
QIDI 4 plus (°20-1-2025)
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in