Filament droge opslag

Is je keuze van 3D-printer gemaakt en aangekocht, maar je hebt nadien nog een vraag? Heb je een probleem met een 3D print, en zoek je hulp? Dan is dit z'n plek.
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 2 months en 2 weeks old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
Wim62
Netherlands

Bericht door Wim62 »

Dit is het laatste bericht van de vorige pagina:

Wat denken jullie dan , als je het filament eerst droogt op een of andere manier ( hoe maakt niet uit) en dan in een vacuum zak te doen met voldoende droogmiddel preparaten (silca).
Of zeggen jullie het zit tussen de oren ?
Ik zou dat graag willen weten .
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4S
Banditoz
Netherlands

Bericht door Banditoz »

Gewoon pla droog ik nooit maar bijvoorbeeld mettalic uitvoeringen droog ik wel voor gebruik en daar merk ik wel verschil. Maar gewoon zwart hangt gewoon aan de printer en werkt prima zonder drogen ook na weken in de openlucht. Opbergen doe ik in vaccumzakken met een zakje silica dat bij de rol in de verpakking zit vanuit de fabriek als ik die nog heb.
Hobby gebruiker, ender 3 pro met bigtreetech manta E3EZ met klipper/mainsail, ender 5 pro met E3EZ, CB2 en EBB36 met klipper/mainsail en orbiter extruder met orbiter sensor en een creality k1.
3DWim
Netherlands

Bericht door 3DWim »

Mijn (jupiter) PLA zit gewoon in de originele doos van 123 met de folie er nog omheen. In de doos ligt standaard het zakje wat er bij zat bij aankoop.
Gedroogd heb ik nog nooit.
Vrij recentelijk heb ik nog een stuk van de originele PLA gebruikt die bij de ANET A6 zat dus die is al op leeftijd.
Heeel af en toe breekt er een begin stukje af waarbij ik moet zeggen dat ik het einde van de draad ook nogal sterk ombuig om vast te zetten in de rol.

Dus in neig er toe om te zeggen voor PLA: het zit tussen de oren.
maar speciale versie in kleur of toevoegingen kan natuurlijk heel anders zijn.
Groet,
Wim

To quote or not to quote

Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
Banditoz
Netherlands

Bericht door Banditoz »

Ik denk dat de toevoegingen inderdaad de boosdoener zijn. Heb wel ooit een rol gehad die steeds brak maar dat werdt niet beter na het drogen dus dat is dan vermoedelijk een slechtere kwaliteit of batch geweest. Weet daar het merk ook niet meer van. Laatste tijd gebriik ik veel esun pla+ en creality hyper pla. Werken beiden prima.
Hobby gebruiker, ender 3 pro met bigtreetech manta E3EZ met klipper/mainsail, ender 5 pro met E3EZ, CB2 en EBB36 met klipper/mainsail en orbiter extruder met orbiter sensor en een creality k1.
Sardonis
Germany

Bericht door Sardonis »

Van PLA schrijft Bambu niets over drogen. ;)
Banditoz
Netherlands

Bericht door Banditoz »

Omdat ze zelf nog geen droger hebben 😁.
Sardonis
Germany

Bericht door Sardonis »

Had PLA wood van Bambu aangeschaft en de fout gemaakt van niet te drogen.
Ging er abusievelijk vanuit dat het komende vanuit een vacuum verpakking het wel droog zou zijn voor een hele periode.
Moet dienen voor nogal lange prints van ruim 8 uur en zo een viertal nodig.
De eerste was redelijk, de tweede wat minder en de derde redelijk wat optische fouten en niet meer mooi.
Vrijdagavond was het ineens doffe ellende, heb drie nozzles (2x 0.4, 1x 0.6) en deze allen laten verstoppen met het spul.
Na veel gedoe ze allen een beetje open gekregen waarbij prints met gewoon pla en Pteg wel lukten, het testlijntje bleef lange tijd achterwege.
Voor de zekerheid twee nieuwe nozzles bij Amazon besteld en deze zijn vandaag gearriveerd.
Eentje getest en het testlijntje is weer terug, bij de verstopte nozzles komt het ook langzaamaan terug.
Gebruik nu de 0.6 voor het WoodPla, dat PLA heb ik eerst uren op de pelletkachel gedroogd met een kartonnen doos erover.
Gisteravond gestart met een lange print en deze morgen het resultaat: Een heel gave mooie print.
Tussen twee prints door droog ik nu eerst minstens 4 uur het pla op de pelletkachel.
De nozzles heb ik weer open gekregen door er een stuk filament in te duwen en de punt te verwarmen met zo een klein brandertje van de Action voor creme brulee. De punt heel heet gestookt tot het PLA erdoor kwam, dan wat laten afkoelen in de hoop dat het wat vuiligheid meenam.
Dat verschillende keren herhaal tot de prints weer lukten.
De nieuwe nozzles hebben een afdraaibaar kopje dus daar is het makkelijker indien dat probleem zich nog eens stelt.
Kan je volgens mij ook met andere diameters verwisselen wat het stuk goedkoper maakt.
Een meevaller is ook dat bij de Bambu A1 je heel snel de spuitmonden kan wisselen.
Wim62
Netherlands

Bericht door Wim62 »

Bambu schrijft op hun eigen site .
Aanbevolen Niet aanbevolen
Bouwplaat Cool Plate SuperTack, gladde PEI-plaat, getextureerde PEI-plaat /
Hotend Hotend met gehard stalen mondstuk 0,4 mm / 0,6 mm / 0,8 mm
Hotend met roestvrijstalen mondstuk 0,4 mm Hotend met RVS nozzle 0,2 mm
Lijm Bambu Vloeibare Lijm
Lijmstift /
AMS en AMS lite AMS en AMS lite /

https://eu.store.bambulab.com/nl-nl/pro ... 788MjIIEDo
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4S
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Het is bekend dat bepaalde filamenten beter printer (lees aanbevolen zo niet noodzakelijk) met een nozzle van 0,6 mm i.p.v. een standaard 0,4 mm. Doordat 0,4 mm een bijna vanzelfsprekendheid is geworden wordt er door velen niet meer aan alternatieven gedacht, ook niet waar het beter, zo niet noodzakelijk is. Dat zijn o.a. houtachtige soorten en bepaalde soorten met bijmengen van o.a. metaal. En zeker een filament dat hout toevoeging heeft is uitermate gevoelig voor vochtopname. Waar er hele discussies zijn omtrent het wel of niet moeten drogen van PLA o.i.d. is dat voor een filament met een toevoeging als hout geen discussie maar een must. Maar jij hebt het dus gewoon geleerd door de praktijkervaring.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
NineLizards
Netherlands

Bericht door NineLizards »

Sommige materialen moet je drogen, anders printen ze niet denderend. PLA kan beter worden door te drogen, maar helaas... niet altijd.

Zelf gebruik ik een goedkope amazon vacuum machine, en seal daarmee de rollen die ik lange tijd niet gebruik. (Met natuurlijk wat silica gel korrels er bij in.)

https://www.amazon.nl/dp/B073DC3282
Bambu Labs X1C + Ams / Dremel 3D20
Dirk
Belgium

Bericht door Dirk »

Betreffende PLA en broos worden, best is blijkbaar drogen, blijkbaar soms wel en soms niet.
Maar als je rol PLA broos is, en je kan er toch met printen, wat is dan het resultaat een breekbaar item of toch niet?
Indien niet hoe verklaar je dat dan, het is enkel warm geweest, door de nozzle gegaan en verder niets.
Ik meen te denken dat filament ook op die wijze of vergelijkbaar word gefabriceerd.
Heb zelf al wel eens iets in een pot water maanden laten "trekken", ook in de volle zon, heb het nadien verwijderd maar kon geen enkel "gebrek" vaststellen, dus op zich is PLA toch niet zo gevoelig meen ik.

Ja ergens bedenk ik me nu wel dat na het printen, het geen draad meer is, maar iets dat meerdere verbonden vlakken heeft, dat is ook als je wil een verklaring dat het minder broos zou zijn na het printproces, maar het blijft wel ergens nazinderen .... ;)
Ender 5 plus origineel, dat hoor je :mrgreen:
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in