Creality CR10 S Pro probleem, komt niet in menu-scherm bij opstarten

Is je keuze van 3D-printer gemaakt en aangekocht, maar je hebt nadien nog een vraag? Heb je een probleem met een 3D print, en zoek je hulp? Dan is dit z'n plek.
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 2 months en 1 week old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
Ch3vr0n
Site Admin
Contacteer:
Belgium

Bericht door Ch3vr0n »

Dit is het laatste bericht van de vorige pagina:

geen probleem hoor. Kan alleen maar bevestigen dat het een gekende methode is. Gelijkgezinde zielen ;)
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing via klipper op een Raspberry PI 5, BigTreeTech SKR Mini E3 v3 & EBB42 v1.2.
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 4 AMS
Wim62
Netherlands

Bericht door Wim62 »

Ik zie het al na 6 pagina's en 61 vragen en antwoorden en 13367 weergave 's trek ik mij terug uit dit onderwerp . Het ie gewoon een bodemloze put :lol:
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4S
Chris_Creality
Netherlands

Bericht door Chris_Creality »

Lourens schreef: 05/02/25, 17:27

Als je de Apple driver wil hebben, moeten we (via een PB?) even contact hebben.
Hoi Lourens,

Ik zou die driver heel graag willen hebben, ik heb je een PB gestuurd

thx
Chris
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Chris_Creality schreef: 05/02/25, 15:17 Er is nog niets opgelost, ik krijg over 1,5 week iemand met een Windows machine hier. Kijken of dat wat oplevert.
Die moet dan ook de CH340 driver installeren anders blijft de usb onzichtbaar.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Chris_Creality
Netherlands

OK, tijd voor een nieuwe update vanuit de CreaHell.

Ik heb de drivers van Lourens gehad, waarvoor nogmaals dank, maar ik krijg ze niet geïnstalleerd. Niet op een nieuw Macbook (2024), en niet op een oude (2014). Als het goed is krijg ik nog de windows-varianten (deze week komt iemand met een Windows machine).
En misschien ook een .bin variant zodat ik de update buiten een laptop om kan forceren. Maar dit lijkt een dood spoor.

Zeker nu ik aangetoond heb dat ik met mijn nieuwe MacBook wel via de USB kan conncecten met een andere Creality Printer (een cs10 pro v2) via de Creality Slicer.
Verdere info: inmiddels ook het aanschaf jaar (november 2019) achterhaald van mijn eigen printer.

Hoe nu verder? Alle kabeltjes van het board aftrekken en doormeten op breuk?
Of kan ik met bovenstaande concluderen dat mijn main-board stuk is en dat dat vervangen moet worden?

Wederom dank voor een ieders aandacht!
PrintEngineer
Netherlands

Bericht door PrintEngineer »

Conclusies trek je gemiddeldgenomen nadat je een probleem hebt onderzocht. Maar hoe dan ook, je hebt USB drivers nodig om de communicatie tussen pc/macbook tot stand te kunnen brengen. Op Windows systemen laten die zich meestal probleemloos installeren
Tja ik weet niet waarom, maar ik heb iets met Orcabot printers
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Eerst die Windows machine maar even afwachten lijkt me.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Chris_Creality
Netherlands

OK, er is een beetje vooruitgang. Ik zal de situatie even herhalen zodat je niet alle pagina’s hiervoor hoeft door te ploegen.

Ik heb hier nu inmiddels 2 printers staan: een Creality CR 10s pro (die is stuk, ga ik nu printer 1 noemen en daar gaat dit over) en een Creality CR 10s pro V2 (printer 2).

Printer 1 heeft het jaren gedaan en in ene stopt hij er mee en hij komt nu niet verder dan de foto. Dus geen menu voor instellen temperatuur etc.
Printer is altijd netjes behandeld, niet gemodificeerd, geen updates, geen upgrades, niet gevallen, schone omgeving.
De kabeltjes op het mainboard zien er allemaal prima uit, ik wilde pas als laatste redmiddel ze eruit trekken en doormeten (ze zijn namelijk allemaal verzegeld met een klodder lijm).

Ik heb inmiddels de firmware van het scherm ge-update en probeerde toegang te krijgen tot de firmware van het mainboard. Maar dat lukte telkens niet via de USB. Hier nu wel enige vooruitgang te melden.

Ik heb hier een 10 jaar oude MacBook (11.3) liggen en die kreeg ik inmiddels aangesloten met Cura aan printer 2. Diezelfde configuratie werkt niet op printer 1.

Conclusie: het ligt niet aan het MacBook of de software (Cura) of ontbrekende drivers, het probleem zit in het main-board van printer 1.

Ik kan nu alleen nog maar bedenken om de kabels eruit te trekken en door te meten; als dat niets oplevert is het dus einde verhaal voor deze printer en kan ik hem slopen voor de onderdelen of weggooien?

Bedankt voor jullie aandacht weer.
Ch3vr0n
Site Admin
Contacteer:
Belgium

Bericht door Ch3vr0n »

Het hoeft niet helemaal niet einde verhaal te zijn voor de printer. Je kan altijd het mainboard vervangen door een origineel, of wat ik aan het doen ben met mijn CR10 Max (bijna klaar daar mee), een modern 32 bit bordje van BigTreeTech SKR Mini E3 V3 erin gooien en er klipper op zetten.
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing via klipper op een Raspberry PI 5, BigTreeTech SKR Mini E3 v3 & EBB42 v1.2.
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 4 AMS
Lourens
Netherlands

Bericht door Lourens »

Jammer dat het allemaal niet gelukt is.
Maar de vraag met eigenlijk alle apparatuur is niet òf het stuk gaat, maar wanneer.
En het lijkt erop dat het 'stuk' bij jou printer toch relatief vroeg gekomen is.

Op de volgende vraag: Hoe nu verder, zijn verschillende antwoorden.
En dat hangt er helemaal vanaf waar je zelf zin in hebt.
Ik zou sowieso eerst een foto maken van de plek waar alles op het moederbord aangesloten zit. En dan alle stekkertjes los halen.
Die lijm waar je het over hebt, is niet echt lijm, maar meer een verzegeling waardoor de stekkertjes blijven zitten tijdens transport.
Dit is relatief makkelijk los te maken met een klein schroevendraaiertje.
Als je alles los hebt (voeding en display aangesloten laten) zet je de printen nog eens aan.
Mogelijk is er èèn van de motoren of thermistors defect, waardoor het moederbordje niet doorstart.
Dat kan je dan nog uitsluiten.

Als dat ook niet werkt, blijven er nog andere opties over.
Je hebt zelf al twee mogelijkheden genoemd. Weggooien is ronduit het makkelijkste, maar ook het minst leuk voor de hobbyist..
Demonteren voor onderdelen is de tweede. En ik denk dat een aantal onderdelen zonder meer op je CR10s Pro V2 zal passen, mocht daar een keer een onderdeel stuk gaan. Maar dat moet dan natuurlijk niet het moederbord zijn........

Ch3vrOn heeft ook al 2 opties genoemd (moederbord vervangen voor origineel, of vervangen en dan voor klipper gaan).
Daar kan ik nog een 3e optie aan toevoegen:
Moederbordje vervangen voor een BTT, en dan zelf met Marlin aan de gang.
Voor zowel Marlin alsook Klipper, is wat kennis van de betreffende materie noodzakelijk.
Echter met behulp van dit forum, google en you-tube is het wel degelijk mogelijk.
Maar de hobbyist in je moet er dan wel de zin in hebben om je daarin te verdiepen.
Uit ervaring weet ik dat het tijd kost, maar ook heel veel voldoening kan geven!
De Titanic was gebouwd door professionals,
De Ark door amateurs!
PrintEngineer
Netherlands

Bericht door PrintEngineer »

Elke printer kan je in principe repareren, maar dat is lang niet voor iedereen weggelegd. Je moet als eerste kunnen bepalen wat er defect is en dan is daar nog het vervangen van de defecte hardware. Nu ben ik al mijn hele leven werkzaam in de techniek en krijg het in de meeste gevallen wel opgelost. En ik wordt dan ook regelmatig gevraagd om naar een probleem te kijken omdat anderen geen idee meer hebben wat er mis kan zijn. En dan blijkt best vaak dat het heel simpel te verhelpen is.

De TS weet van zichzelf het beste of hij over voldoende kennis beschikt om de printer te kunnen repareren. Maar ik lees ook "dat het einde verhaal is". Dat impliceert m.i. dat de TS niet de middelen en/of kennis bezit om dit varkentje zomaar te wassen. Al denk ik wel dat het alsnog kan lukken
Tja ik weet niet waarom, maar ik heb iets met Orcabot printers
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in