Hoi!

Ben je nieuw? Wil je jezelf voorstellen, dan is dit het ideale plekje!
Printenthousiast
Netherlands

Hoi!

Bericht door Printenthousiast »

Hallo!

Ik ben Maurice en ben nieuw op dit forum (uberhaupt op fora over 3D printen).
Ik ben sinds kort in het bezit van een Bambu A1 en ben enorm gegrepen door de mogelijkheden van het 3D printen. Het geeft mij de mogelijkheid om mijn creativiteit kwijt te kunnen en dingen direct te kunnen printen na het designen zonder enige tussenkomst van andere partijen.

Nu klinkt het alsof ik al jaren design, maar ook hier ben ik nieuw in. Ook hiervoor geld dat ik enorm ben gegrepen naar de mogelijkheden en de creativiteit die ik hierin kwijt kan.

In mij priveleven heb ik samen met mijn vriendin een kapsalon en werk ik nog part-time als Monitoring consultant/projectleider bij een energiemanagement software bedrijf. Mijn ultieme goal is om een eigen zaak op te zetten gericht op het B2B 3D-printen (ofwel filament, ofwel resin, of gewoon beide!) waar ik producten design, print en lever aan partijen die dit als oplossing zien.
Ik heb nog een hele lange weg te gaan, denk aan de design software eigen maken (Fusion360/Blender/etc.), het 3d-printen zelf eigen maken (De tips en tricks) en een mooi plekje bemachtigen waar ik mijn (toekomstige) printers kan stallen. Maar ik weet zeker dat het gaat lukken. De mogelijkheden met 3D-printen zijn namelijk eindeloos. Helemaal met AI.

Ik heb geen achtergrond met studies als werktuigbouwkunde of design studies zoals game-design oid. Ik heb namelijk Technische Bedrijfskunde gestudeerd. Ik denk dat dit een goede basis is voor mijn wensen. de rest zal ik self-learned moeten toevoegen aan mijn skills :)

Nou, een heel verhaal over mij, ik vind het altijd leuk om over anderen te lezen, dus hopelijk jullie ook! Het lijkt me leuk om jullie ook te leren kennen op het forum!

Groetjes,
Maurice

PS: mijn eerste post is een feit! zodra hij is geaccepteerd door de moderator te vinden via: hiero
MB512
Netherlands

Bericht door MB512 »

Hoi Maurice,

Welkom op het forum en veel lees en print plezier.
Creality Ender 3 S1 pro en Sunlu filament droger.
Creality Hi Combo ( met CFS ).
3DWim
Netherlands

Bericht door 3DWim »

Welkom Maurice.

De realiteit is echter dat veel mensen hier en buiten het forum denken dat ze een 3D winkel/webshop kunnen openen en geld verdienen. De realiteit is echter dat dit niet lukt.
Klop op marktplaats 3d printen in en je zult verbaast zijn door de hoeveelheid hobbyisten die denken dat ze prototypes kunnen printen.
Groet,
Wim

To quote or not to quote

Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
Printenthousiast
Netherlands

Bericht door Printenthousiast »

Ik ben me er van bewust dat dit de realiteit is, maar de realiteit is ook dat ze dan niet hebben doorgepakt.
Het idee is niet om een simpel printfarmpje op te zetten, meer een full-service bedrijfsmodel waarbij de klant van a to z wordt ontzorgt.
PrintEngineer
Netherlands

Bericht door PrintEngineer »

De droom van een eigen bedrijf waar je rijk mee wordt is een droom van velen. In mijn kennissen kring zit ook een jongen die een bedrijfje in 3D printen heeft gehad. Het heeft zeggen en schrijven 3 jaar bestaan en toen was er nog geen rooie cent mee verdiend. Ook hij bood all-in-one service aan bedrijven die prototypes bij hem lieten maken. En daar had de beste knul een redelijke inschattingsfout gemaakt. De kwaliteitseisen lagen meestal vrij hoog en bij elke afkeur mag je op eigen kosten een nieuwe printen (of een veelvoud ervan). Er zijn opdrachten geweest waar hij 7 tot 10 keer opnieuw moest printen om een goedgekeurd prototype te genereren. De verliezen waren hierdoor vaak vrij fors, en er geld op toeleggen is niet waarom je een bedrijf bent gestart. Dus ik wil je niet ontmoedigen, maar wel stof tot nadenken meegeven. De wereld van de prototypes is er eentje die veel vakmanschap en precisie vraagt. Bekwaam je dus eerst goed en stap dan eventueel in het avontuur
Tja ik weet niet waarom, maar ik heb iets met Orcabot printers
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Sinds dit en het vorige 3D-print forum bestaan, is dit onderwerp al zo vaak langsgekomen, maar er is nog nooit iemand geweest die z'n succes hier heeft gedeeld. Nu is bovenstaande wens en situatie misschien niet helemaal vergelijkbaar aangezien de wens B2B is, maar een groot deel komt weldegelijk overeen. Een enkele keer heb ik me op het vorige en dit forum gewaagd aan het opsommen van wat mogelijke obstakels. Lees dit eens door. En natuurlijk zeg je na dit gelezen te hebben dat het voor jou allemaal anders is, je het beter gaat doen, dat je nieuwe inzichten hebt enz., enz. En ik wil je ook best nog geloven ook, maar alleen pas als je aantoonbaar minimaal een jaarlang een succesvol en winstgevend hebt gedraaid. Maar ik ben "bang" dat we dat vervolg hier nooit gaan lezen. Maar ik wens je uiteraard wel alle succes toe. En dat zul je nodig hebben aangezien je zelf al aangeeft eigenlijk geen ervaring te hebben met 3D-printen en alles wat er omheen hangt.

En een ander dingetje dat nogal eens vergeten wordt is dat de printers zoveel beter en goedkoper zijn geworden, dat bedrijven daar tegenwoordig zelf in zijn gaan investeren. Een beetje bedrijf waar dit soort dingen toepasbaar is heeft vaak al een constructeur/(3D)tekenaar in dienst, dus die stap is dan vrij snel en relatief goedkoop gemaakt. En dit wordt alleen maar meer en meer gemeengoed.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
PrintEngineer
Netherlands

Bericht door PrintEngineer »

Een grote valkuil is het onderschatten van de moeilijkheidsgraad van het exact volgens specificatie printen. In bijvoorbeeld prototyping zijn toleranties van 0.02 mm (of kleiner) heel gangbaar heb ik begrepen. En daar begint het al met zaken als materiaalkennis, krimp berekeningen, flow instellingen, dagelijks kalibreren enz. enz. Je moet dus alles in de vingers hebben om aan eisen van je klant te kunnen voldoen
Tja ik weet niet waarom, maar ik heb iets met Orcabot printers
Wim62
Netherlands

Bericht door Wim62 »

Hoi Maurice,
Welkom hier op de site . Hier wordt veel nuttige en nutteloze informatie gedeeld .
Het is wel spannend als je net in de 3D print wereld ben gestapt ,voor de een is het een steile leer Curver ven voor de ander een makkie .
Maar jou plannen zien er goed uit 👍 , maar op elke straathoek er er al een printservice te vinden .
Maar ik hoop dat je hierin een weg tussen vind , al zal je er geen dikke boterham aan overhouden , en als hobbymatig zou je misschien niet kiet spelen .
Maar waar een wil is is ook een weg suc6 .👍
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4S
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer