aanvoer filament stopt

Is je keuze van 3D-printer gemaakt en aangekocht, maar je hebt nadien nog een vraag? Heb je een probleem met een 3D print, en zoek je hulp? Dan is dit z'n plek.
PrintEngineer
Netherlands

Bericht door PrintEngineer »

Dit is het laatste bericht van de vorige pagina:

Tja ik weet niet waarom, maar ik heb iets met Orcabot printers
kh1987
Netherlands

Bericht door kh1987 »

Rob52 schreef: 04/11/25, 22:53 Er staat, zodra je strijken hebt aangevinkt, nog een paar opties. Eentje ervan is de hoeveelheid oftewel "Strijkdoorvoer". Die staat standaard op 10%. Die doorvoerhoeveelheid zul je dus nauwelijks waarnemen en je zult het mogelijk ook waarnemen als dat er geen doorvoer plaatsvindt. Want om 1/10de aan hoeveelheid door te voeren gaat dat 10 keer zo langzaam als normaal. Het kan natuurlijk zijn dat hij bij jou per ongeluk op 0% staat, maar dan had je je dat misschien wel herinnerd dat je die waarde had aangepast. Maar ik vermoed dat je het gewoon niet waarneemt.

Daarbij komt ook nog eens de strijksnelheid. Die is standaard 1/3 van de printsnelheid. Dus 1/10 van de doorvoer zie je al nauwelijks, maar als dat ook nog eens op 1/3 van de snelheid gebeurt dan is het ineens nog maar 1/30ste van de doorvoer(snelheid) die je normaliter waarneemt. Dus waarschijnlijk lijkt het dus maar zo en is er niks aan de hand.

Als je het zeker wilt weten dan doe je een vierkant proefstukje van 2 of 3 lagen en zet je de Strijkdoorvoer even op 50% en de strijksnelheid eventueel ook omhoog. Dan zie je het wel, alleen verprutst het je printoppervlak met over extrusie. Niet vergeten de waardes weer terug te zetten.
bedankt, ik heb de flow op 30% gezet en toen deed hij het goed daarna nog een keer op 10% en toen was het niet goed. Dus het ziet erna uit dat het probleem gevonden is. Bedankt.
PrintEngineer
Netherlands

Bericht door PrintEngineer »

Ben nu nog steeds wel benieuwd of het resultaat bij 10% niet goed was of dat je het niet goed vind als er niet zichtbaar iets draait? Want 10% flow tijdens het strijken is een prima waarde, en is het misschien verstandig om de extruder eens te kalibreren en het dan opnieuw met 10% flow te proberen
Tja ik weet niet waarom, maar ik heb iets met Orcabot printers
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Als je oppervlak normaal is dan zou 10% voldoende moeten zijn. Ook al is dit niet zichtbaar in de beweging van de extruder, je moet het wel zien in het resultaat van het strijken. Is het oppervlak, om welke reden dan ook, grover, dan is een verhoging van de flow de mogelijke oplossing. Hoe dan ook, het is niet perse nodig om de beweging te kunnen zien om een goed resultaat te krijgen. Maar ik ben ook wel benieuwd wat die 30% nu doet. Laat eens het verschil zien met een paar fotootjes. Het kan ook best zijn dat die 30% een zichtbaar beter resultaat geeft maar in werkelijkheid een overflow is die niet opvalt. Mogelijk dat 15 of 20% al het gewenste resultaat oplevert. En een kalibratie van de extruder kan natuurlijk nooit kwaad. Meten is weten
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Puffeltje
Netherlands

Bericht door Puffeltje »

Kortom, doe de strijktest zoals in het filmpje van #11. Je kan dan bepalen welke combinatie van flow en snelheid de beste resultaten geeft voor de combinatie van jouw printer en filament. (ik zet de test ook voor dit weekend op mijn planning zodat ook het strijken het resultaat geeft wat ik verwacht c.q. kan verwachten)
Ender 5 Plus omgebouwd naar Mercury One.1 , voorzien van BigTreeTech Manta M8P V2, raspberry pi CM4, EBB36, Phaetus Rapido Hotend 2 UHF - DFR0550 display - Klipper met CANbus
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in