Ik zet daar toch wel een paar (grote) vraagtekens bij. Als je dit soort grote volumes wilt printen dan ben je wel een maandje of wat bezig. Ik neem aan dat je al kiest voor een 0,8 mm nozzle waar dat kan, anders worden de tijden nog eens een factor veel meer. En PLA Wood wil eigenlijk ook liever een wat grotere nozzle dan de standaard 0,4 mm. Het hangt er ook een beetje vanaf welke printer of printers je kiest voor de klus.
HET nadeel van PLA wood geldt echter voor alle drie de type printers en dat is dat je het vrij langzaam moet printen omdat het anders gewoon niet genoeg hecht. Omdat ik zelf tegen een vergelijkbaar probleem aanliep ben ik eens aan het zoeken gegaan en dan kom je uit op waardes waar je ook met een 0,8 mm nozzle met dit soort grote volumes niet echt vrolijk van wordt. Gewoon PLA of PLA+ kan de boel een stuk sneller voor elkaar krijgen, zelfs met een kleinere nozzle en dus hogere resolutie.
Je grootste probleem bij PLA Wood is dat je bij te snel printen geen goede hechting krijgt en dat is iets dat je bij deze toepassingen niet wilt hebben. Temperatuurverhoging kan wel iets compenseren maar dat is maar zeer beperkt want als de temperatuur
te hoog wordt, worden de negatieve effecten alleen nog maar groter. Zoals, PLA‑wood begint chemisch af te breken bij te hoge temperatuur. De polymeren worden korter, het materiaal wordt brosser. De extrusie wordt minder consistent met als gevolg holtes, zwakke plekken, slechte bonding. Dus zelfs als de lagen “plakken”, is de interne sterkte veel lager.
De resultaten zijn dan bij het gebruik van een 0,8 mm nozzle ongeveer als volgt. En dat zijn maximale waardes!
Nozzletemperatuur: 212–215 °C (Dit is betrekkelijk en ook afhankelijk van je hotend)
Bed: 60 °C
Layer height: 0,28–0,32 mm
Perimeters: 35–40 mm/s
Infill: 45–55 mm/s
Cooling: 60–80 % fan, niet 100 % vol op de wind bij dikke lagen
Vooral die maximale snelheid is iets waar je mee te maken krijgt. Maar of je nu echt voor de prints die jij wilt gaan maken een laaghoogte van 0,28 of 0,32 mm wilt betwijfel ik ook.
En toevallig heb ik afgelopen week net een paar print met silk en wood gedaan. Helaas dus niet eerst naar gekeken wat de werkelijke en realistische printwaardes daarvoor waren zoals hierboven beschreven, want de prints kon ik zonder moeite met de hand verpulveren. Bambu zet er zijn eigen standaard waardes voor in, maar dat werkt in de praktijk dus niet. Ik had ze dus veel te snel geprint, al stond de printer op de standaard snelheid. Enkele haalden niet eens de eindstreep omdat die halverwege al braken.
Je hebt dus wel de beschikking over (bloed)snelle printers, maar het gekozen materiaal is je struikelblok.
Voordat je het groots inzet zou ik eerst maar een aantal proefprints maken voordat je er na 36 uur printen achter komt dat het toch niet helemaal is zoals verwacht. Dus ik ben benieuwd en we zien het resultaat over een paar maanden wel tegemoet dan. Als de printers het volhouden al die tijd