Goedkoopste Filament kopen

Alles over 3D print websites, winkels, reviews etc...
Ch3vr0n
Site Admin
Contacteer:
Belgium

Bericht door Ch3vr0n »

Dit is het laatste bericht van de vorige pagina:

Ik heb ook net wat goedkoop filament besteld. Wil wat planken/schappen gaan printed om spul wat uit te stallen. https://makerworld.com/en/models/117921 ... Id-1189077 of https://makerworld.com/en/search/models ... shelfinity. Ben er nog niet helemaal uit maar neig naar de 1e. De legplanken van de 2e zijn amper 100mm diep, en zelfs men dymo labelprinter is er 180. Die van de 1e is 150mm en gaat wss nieuwe diepere uitbrengen.

Alleen om op m'n witte muren gelijk eenkleurig blauw of groen of zwart etc aan te brengen, terwijl de rest van je meubels een grijs/bruine houtkleur met nerven is, zou wat afsteken. Heb daarom met de eindejaarsactie op ali wat houtkleurig filament ingedaan :D
Screenshot 2026-01-10 223010.png
44kg, of uitgerekend 12.02€/kg. Sunlu spul zelf was niet te krijgen, dus maar hun dochtermerk nemen :) Zou hier dinsdag of woensdag moeten zijn, vanuit Duitsland
Bambulab X1C + 4 AMS

PrusaXL 5 Toolhead Edition

Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing via klipper op een Raspberry PI 5, BigTreeTech SKR Mini E3 v3 & EBB42 v1.2.
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Ik zet daar toch wel een paar (grote) vraagtekens bij. Als je dit soort grote volumes wilt printen dan ben je wel een maandje of wat bezig. Ik neem aan dat je al kiest voor een 0,8 mm nozzle waar dat kan, anders worden de tijden nog eens een factor veel meer. En PLA Wood wil eigenlijk ook liever een wat grotere nozzle dan de standaard 0,4 mm. Het hangt er ook een beetje vanaf welke printer of printers je kiest voor de klus.

HET nadeel van PLA wood geldt echter voor alle drie de type printers en dat is dat je het vrij langzaam moet printen omdat het anders gewoon niet genoeg hecht. Omdat ik zelf tegen een vergelijkbaar probleem aanliep ben ik eens aan het zoeken gegaan en dan kom je uit op waardes waar je ook met een 0,8 mm nozzle met dit soort grote volumes niet echt vrolijk van wordt. Gewoon PLA of PLA+ kan de boel een stuk sneller voor elkaar krijgen, zelfs met een kleinere nozzle en dus hogere resolutie.

Je grootste probleem bij PLA Wood is dat je bij te snel printen geen goede hechting krijgt en dat is iets dat je bij deze toepassingen niet wilt hebben. Temperatuurverhoging kan wel iets compenseren maar dat is maar zeer beperkt want als de temperatuur te hoog wordt, worden de negatieve effecten alleen nog maar groter. Zoals, PLA‑wood begint chemisch af te breken bij te hoge temperatuur. De polymeren worden korter, het materiaal wordt brosser. De extrusie wordt minder consistent met als gevolg holtes, zwakke plekken, slechte bonding. Dus zelfs als de lagen “plakken”, is de interne sterkte veel lager.

De resultaten zijn dan bij het gebruik van een 0,8 mm nozzle ongeveer als volgt. En dat zijn maximale waardes!

Nozzle­temperatuur: 212–215 °C (Dit is betrekkelijk en ook afhankelijk van je hotend)
Bed: 60 °C
Layer height: 0,28–0,32 mm
Perimeters: 35–40 mm/s :o
Infill: 45–55 mm/s
:o
Cooling: 60–80 % fan, niet 100 % vol op de wind bij dikke lagen

Vooral die maximale snelheid is iets waar je mee te maken krijgt. Maar of je nu echt voor de prints die jij wilt gaan maken een laaghoogte van 0,28 of 0,32 mm wilt betwijfel ik ook.

En toevallig heb ik afgelopen week net een paar print met silk en wood gedaan. Helaas dus niet eerst naar gekeken wat de werkelijke en realistische printwaardes daarvoor waren zoals hierboven beschreven, want de prints kon ik zonder moeite met de hand verpulveren. Bambu zet er zijn eigen standaard waardes voor in, maar dat werkt in de praktijk dus niet. Ik had ze dus veel te snel geprint, al stond de printer op de standaard snelheid. Enkele haalden niet eens de eindstreep omdat die halverwege al braken.

Je hebt dus wel de beschikking over (bloed)snelle printers, maar het gekozen materiaal is je struikelblok.

Voordat je het groots inzet zou ik eerst maar een aantal proefprints maken voordat je er na 36 uur printen achter komt dat het toch niet helemaal is zoals verwacht. Dus ik ben benieuwd en we zien het resultaat over een paar maanden wel tegemoet dan. Als de printers het volhouden al die tijd :lol:
Bambu Lab P1S Combo - TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Ch3vr0n
Site Admin
Contacteer:
Belgium

Bericht door Ch3vr0n »

Ik heb tijd zat en meerdere printers ter beschikking :) Zal ook m'n 1e keer niet zijn met wood pla. Ik heb een tijd terug nog een wijnhouder dode boom gemaakt met hout. En te snel printer zorgt voor slechte hechtingen bij gelijk welk materiaal, niet enkel PLA op de standaard snelheden van m'n X1C (rond de 250mm/sec)

Afbeelding
Afbeelding

0 problemen met een 0.4 nozzle. Voor die legplanken ga ik misschien richting de 0.6 gaan
Bambulab X1C + 4 AMS

Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing via klipper op een Raspberry PI 5, BigTreeTech SKR Mini E3 v3 & EBB42 v1.2.
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

En met welke snelheid heb je die boom geprint. Wel een heel apart ding al wijnhouder.
Ch3vr0n
Site Admin
Contacteer:
Belgium

Bericht door Ch3vr0n »

0.4mm nozzle, standaard snelheid voor de x1c.
PXL_20260111_205245824.jpg
Sent from my Pixel 10 Pro XL using Tapatalk

Bambulab X1C + 4 AMS

Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Dan moet ik misschien eens ander Wood kopen, deze is al heel oud.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in