Pas op met silk filament in de AMS
Pas op met silk filament in de AMS
Ik had al eerder wat prints met silk filament gemaakt. Maar deze keer liep het helemaal fout. Je staat niet continu naast de printer dus op een gegeven moment staat er een foutmelding dat het filament niet kan worden teruggevoerd. Dan blijkt het filament muurvast te zitten. Met wat "geweld" lukt het ongeveer een meter eruit te halen. Maar dat blijkt niet genoeg. Dan maar uitzoeken hoe de AMS uit elkaar kan. Dat valt mee, 2 schroefjes aan de binnenzijde en je haalt de hele binnen unit eruit. Eerst moest ik nog wel het filament bij de uitgang doorknippen. Dan de zwarte aansluiting indrukken om de teflonbuis eruit te halen en 2 stekkertjes loshalen en de unit kan eruit. Dan blijkt het tot aan de verdeelunit nog vol te zitten. Na de teflonbuis eruit te hebben gehaald het filament losgetrokken. En alles weer in elkaar gezet.
Maar helaas, dat was dus half werk. Uiteindelijk bleek de hele verdeel unit uit elkaar te moeten omdat het daarin opgestroopt zat en er zonder demontage niet uit te halen was. Wel een opvallend detail. Er wordt veel aandacht besteed aan de doorvoer in de extruder en daar willen we het liefst de plastic tandwielen vervangen door metalen. Maar hier zitten dus gewoon kunststof tandwillen en doorvoer in. Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel, dus dit is wel een puntje van aandacht.
Uiteindelijk alles eruit gehaald en gereinigd en weer in elkaar gezet. Een uur later weer klaar voor een print en alles werkt weer. Gezien het feit dat veel van de schroefjes zelftappers in plastic zijn, wil je dit niet te vaak hebben.
Maar helaas, dat was dus half werk. Uiteindelijk bleek de hele verdeel unit uit elkaar te moeten omdat het daarin opgestroopt zat en er zonder demontage niet uit te halen was. Wel een opvallend detail. Er wordt veel aandacht besteed aan de doorvoer in de extruder en daar willen we het liefst de plastic tandwielen vervangen door metalen. Maar hier zitten dus gewoon kunststof tandwillen en doorvoer in. Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel, dus dit is wel een puntje van aandacht.
Uiteindelijk alles eruit gehaald en gereinigd en weer in elkaar gezet. Een uur later weer klaar voor een print en alles werkt weer. Gezien het feit dat veel van de schroefjes zelftappers in plastic zijn, wil je dit niet te vaak hebben.
Bambu Lab P1S Combo - TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Een gewaarschuwd mens telt voor twee. Bedankt Rob en succes met je verdere printwerk.
Groeten uit Hoogeveen.
3 Printers: Artillery Genius, Anycubic Kobra 3 combo en een Elegoo Neptune 4 plus
Software: ik ontwerp met Design Spark Mechanical Creator 6.0.3 en Cura 5.6.0
3 Printers: Artillery Genius, Anycubic Kobra 3 combo en een Elegoo Neptune 4 plus
Software: ik ontwerp met Design Spark Mechanical Creator 6.0.3 en Cura 5.6.0
-
PrintEngineer

Lees ik hier nu uit dat het alleen kan gebeuren met silk filamenten?
Tja ik weet niet waarom, maar ik heb iets met Orcabot printers
Het schijnt dat het wel vaker mis gaat met een AMS van BamBu , rollen te breed , kartonnen rollen zorgen voor verstopping , TPU die niet doorgevoerd wordt .
Maar er is ook goed nieuws , je bent niet afhankelijk van een AMS , dus je kan er ook zonder mee printen .
Maar er is ook goed nieuws , je bent niet afhankelijk van een AMS , dus je kan er ook zonder mee printen .
Met vriendelijke groet
Wim
Prusa Core One .
Wim
Prusa Core One .
Silk heeft een taaiere samenstelling en vervormt daardoor anders in de doorvoer. Het kan ook best zijn dat de spoel bleef hangen en dat daardoor de doorvoer de fout in ging. Alleen bij gewoon filament vervormt het niet zoals bij silk en blijft het uiteindelijk beter doorvoeren, ook na de storing. En TPU kan alleen als het goedgekeurd is volgens de Bambu norm of als je een type 95 of harder gebruikt. Zachtere types zijn voor de AMS uit den boze en moet je rechtstreeks in de extruder (van bovenaf dus) invoeren buiten de AMS om.
Bambu Lab P1S Combo - TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Zo zie je maar elke printer heeft zijn voordelen en nadelen .
Het zou een mooi klusje voor PrintEngineer zijn om zijn breiner er over los laten gaan .
Het zou een mooi klusje voor PrintEngineer zijn om zijn breiner er over los laten gaan .
Met vriendelijke groet
Wim
Prusa Core One .
Wim
Prusa Core One .
-
Ch3vr0n
- Site Admin
- Contacteer:

Lol, zie ik zo'n post op Reddit met wit filament, zie ik er hier ook een. Zelf nog nooit problemen mee gehad. M'n 1e draak is voor een groot deel silk gold.
Sent from my Pixel 10 Pro XL using Tapatalk
Sent from my Pixel 10 Pro XL using Tapatalk
Bambulab X1C + 4 AMS
PrusaXL 5 Toolhead Edition
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing via klipper op een Raspberry PI 5, BigTreeTech SKR Mini E3 v3 & EBB42 v1.2.
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie
PrusaXL 5 Toolhead Edition
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing via klipper op een Raspberry PI 5, BigTreeTech SKR Mini E3 v3 & EBB42 v1.2.
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in