Thuis veilig printen
Hoe maak ik thuis een veilige printer plek
Thuis veilig printen
Hoi,
Ik heb al een tijdje een kleine printer waarmee ik af en toe kleine dingen maakte. Nu wil ik er een of twee printers bij kopen en grotere dingen maken. Dingen die meerdere dagen printtijd kosten.
Ik vroeg me af hoe ik dit veilig kan doen. Want ik en mijn familie willen wel veilig slapen in het zelfde huis. En bij printtijden van enkele dagen zitten er ook enkele nachten bij.
De printers komen in de kelder.
Wat betreft lucht kwaliteit: Alle printers krijgen een Hepa filter. En ik overweeg een centrale afzuiging op de printers aan te sluiten.
Voor de brand veiligheid zat ik te denken om een stalen omkasting te maken waar alle printers in passen. Deze dan te voorzien van een rook melder. Maar ook een bluspatroon. Het idee is dan dat eventueel vuur nooit buiten de kast kan komen en ook geblust zal wordt.
Maar later bedacht ik me dat de voeding wellicht het grootste brandgevaar is. En als ik de printers in een kast zet zal de temperatuur in die kast flink kunnen oplopen. Misschien wel 40 graden? Bijvoorbeeld als ik met ABS print en de printers zelf 60 graden in hun kast willen hebben.
Daar is de electronica van de printer (en ook de voeding) vast niet op berekend. Dus werkt het niet averrechts?
Wat is wijsheid in dit geval? Hoe gaan jullie daar mee om?
Ik heb al een tijdje een kleine printer waarmee ik af en toe kleine dingen maakte. Nu wil ik er een of twee printers bij kopen en grotere dingen maken. Dingen die meerdere dagen printtijd kosten.
Ik vroeg me af hoe ik dit veilig kan doen. Want ik en mijn familie willen wel veilig slapen in het zelfde huis. En bij printtijden van enkele dagen zitten er ook enkele nachten bij.
De printers komen in de kelder.
Wat betreft lucht kwaliteit: Alle printers krijgen een Hepa filter. En ik overweeg een centrale afzuiging op de printers aan te sluiten.
Voor de brand veiligheid zat ik te denken om een stalen omkasting te maken waar alle printers in passen. Deze dan te voorzien van een rook melder. Maar ook een bluspatroon. Het idee is dan dat eventueel vuur nooit buiten de kast kan komen en ook geblust zal wordt.
Maar later bedacht ik me dat de voeding wellicht het grootste brandgevaar is. En als ik de printers in een kast zet zal de temperatuur in die kast flink kunnen oplopen. Misschien wel 40 graden? Bijvoorbeeld als ik met ABS print en de printers zelf 60 graden in hun kast willen hebben.
Daar is de electronica van de printer (en ook de voeding) vast niet op berekend. Dus werkt het niet averrechts?
Wat is wijsheid in dit geval? Hoe gaan jullie daar mee om?
De prints opdelen in meerdere stukken en later weer samen voegen .
Over welke prints het je het dan , over dat ze meerdere dagen moet printen ?.
Over welke prints het je het dan , over dat ze meerdere dagen moet printen ?.
Met vriendelijke groet
Wim
Prusa Core One .
Wim
Prusa Core One .
Welkom op het forum. Wat print je dan al zo al en hoe lang print je al?
Misschien wat foto's plaatsen. Alles wat je inbouwt wordt in principe warmer. Ik zou gewoon een rookmelder plaatsen en een kill switch op afstand voor als de aardlek er niet uitgaat. En een normale (6kg) brandblusser in de buurt.
Over wat voor printers praten we eigenlijk?
Misschien wat foto's plaatsen. Alles wat je inbouwt wordt in principe warmer. Ik zou gewoon een rookmelder plaatsen en een kill switch op afstand voor als de aardlek er niet uitgaat. En een normale (6kg) brandblusser in de buurt.
Over wat voor printers praten we eigenlijk?
Groet,
Wim
To quote or not to quote
Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
Wim
To quote or not to quote
Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
De printers in een afgesloten stalen kast plaatsen waaruiut mogelijke brandhaarden niet uit kunnen ontsnappen is in mijn optiek niet handig, en wel om de volgende reden: als het vuur niet kan ontsnappen zal de normale ontstane warmte tijdens het printen ook niet ontsnappen. Voor ABS en ASA niet echt een probleem, maar voor PLA wel.
Niet je voeding is het grootste kans op een vuurhaard maar dat is volgens mij je hotend. Als daarvan de thermistor defect raakt en er is geen (of slechte) beveiliging aanwezig in de printer kan de temperatuur van je hotend zodanig hoog worden dat je hotend smelt en/of in de fik vliegt.
Al mag je er van uit gaan dat dit bij moderne(re) printers allemaal goed ingeregeld is.
Ik zou kiezen voor in ieder geval rookmelders, en mogelijk zo'n 'vuurbal' boven je printers (weet niet precies hoe ze genoemd worden maar die hang je boven een mogelijke brandhaard. Bij brand worden ze geactiveerd en pakken de brandhaard aan)
Niet je voeding is het grootste kans op een vuurhaard maar dat is volgens mij je hotend. Als daarvan de thermistor defect raakt en er is geen (of slechte) beveiliging aanwezig in de printer kan de temperatuur van je hotend zodanig hoog worden dat je hotend smelt en/of in de fik vliegt.
Al mag je er van uit gaan dat dit bij moderne(re) printers allemaal goed ingeregeld is.
Ik zou kiezen voor in ieder geval rookmelders, en mogelijk zo'n 'vuurbal' boven je printers (weet niet precies hoe ze genoemd worden maar die hang je boven een mogelijke brandhaard. Bij brand worden ze geactiveerd en pakken de brandhaard aan)
Ender 5 Plus omgebouwd naar Mercury One.1 , voorzien van BigTreeTech Manta M8P V2, raspberry pi CM4, EBB36, Phaetus Rapido Hotend 2 UHF - DFR0550 display - Klipper met CANbus
In principe niet. Want in de tegenwoordige printers is er softwarematig een controle op een thermal runaway. Dus als in het uitzonderlijke geval dat je thermistor defect raakt de temperatuur oploopt, dan schakelt de printer meteen uit. Althans de printer gaat in storing en de heaters gaan uit.Puffeltje schreef: 27/01/26, 12:17 Niet je voeding is het grootste kans op een vuurhaard maar dat is volgens mij je hotend. Als daarvan de thermistor defect raakt en er is geen (of slechte) beveiliging aanwezig in de printer kan de temperatuur van je hotend zodanig hoog worden dat je hotend smelt en/of in de fik vliegt.
Het plaatsen in een stalen behuizing is al even aangehaald dat dat niet ideaal is. Doe je het toch en pas je alle omstandigheden aan dat het werkbaar is, dan zou ik het per printer doen en niet alle printers in 1 behuizing. Gaat er dan iets fout dan beperk je de schade tot 1 printer en gaat niet alles de fik in.
Sowieso is het een beetje een kromme oplossing. Je wilt groots gaan printer, maar je hebt geen tijd en gelegenheid om het correct te monitoren. Ik weet niet of dit nog hobbymatig is of een verdienmodel moet worden. Maar ik zou overwegen om de veiligheid dan naar buiten te verplaatsen. Zet in de tuin (als je die hebt) een (metalen of betonnen) schuurtje, isoleer het voldoende (voor de winter nog een verwarming erin) en zet daar de printers neer. Installeer daar een goede brandbeveiliging bij en je hoeft de printers ook niet, met de nadelen die erbij horen, in een stalen kast te zetten. Gaat er dan iets fout dan is de schade nog te overzien. Maar goed dat is aan jou om de keuze te maken.
Maar misschien moet je iets meer duidelijkheid geven over wat je dan van plan bent om te gaan printen. Je hoeft niet alles te vertellen, maar het blijft een beetje raadselachtig zo.
Bambu Lab P1S Combo - TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Als ik zo zou moeten printen zoals simmania op noemt dan kun je beter niet gaan printen .
Ik print al vanaf 2017 met de toen de gevaarlijkste printer die er toen waren de Anet A6 en in al die jeren nog nooit een vlammetje of kortsluiting gehad .
En ze hebben bij mij in de mancave gestaan en nu nog .
Ik print al vanaf 2017 met de toen de gevaarlijkste printer die er toen waren de Anet A6 en in al die jeren nog nooit een vlammetje of kortsluiting gehad .
En ze hebben bij mij in de mancave gestaan en nu nog .
Met vriendelijke groet
Wim
Prusa Core One .
Wim
Prusa Core One .
Ik wil luidspreker boxjes gaan printen. Het is voor een ambisonics optstelling. Ik heb daarvoor 16 of meer boxjes nodig. En ik wil gaan experimenteren met de geluidskwaliteit. Dus er zullen wat iteraties nodig zijn.
Het eerste ontwerp zou er 5 dagen over doen. Maar daar kan waarschijnlijk nog wel wat van af.
Ik wil tijdens de prints wel gewoon relaxed kunnen slapen. Vandaar dat ik vraag hoe je zo iets maximaal veilig kan doen.
Ik heb er een Prusa Core One voor besteld. Ik neem aan dat die kwa veiligheid in ieder geval al een goede basis geven.
Het eerste ontwerp zou er 5 dagen over doen. Maar daar kan waarschijnlijk nog wel wat van af.
Ik wil tijdens de prints wel gewoon relaxed kunnen slapen. Vandaar dat ik vraag hoe je zo iets maximaal veilig kan doen.
Ik heb er een Prusa Core One voor besteld. Ik neem aan dat die kwa veiligheid in ieder geval al een goede basis geven.
Dat worden dure boxen kwa filament , ket is niet te hopen dat je nachts het bed uit moet om een nieuwe rol filament aan te brengen .
Met vriendelijke groet
Wim
Prusa Core One .
Wim
Prusa Core One .
Als het dus hobbymatig is en misschien tijdelijk als het in eerste instantie om de boxen gaat zou ik het bij 1 printer houden. Een Prusa Core One is dan denk ik wel een uitstekende keuze. Ik denk niet dat die snel spontaan de fik in zal gaan. Rook-/warmtesensor met blusser er in de buurt en dan lijkt het me prima beveiligd. En als je niet voor een filamentwissel in de nacht wilt komen te staan (of tijdens je afwezigheid) dan is de aanschaf van een MMU3 (multi material unit) misschien een overweging waard. MAAR, die functioneert momenteel nog niet met de Core One en de Spool Join‑optie. Technisch geen probleem, maar de software schijnt nog niet aangepast te zijn. Dus als je het overweegt zou ik eerst even contact opnemen met Prusa voordat je iets koopt dat (nog) niet doet wat jij wilt.
Bambu Lab P1S Combo - TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Je wil niet weten wat er allemaal nog in de pijplijn zit voor de core one dan wil je geen mmu3 meer .
En voor zulke grote projecten zou je kunnen overwegen op 5 kg rollen te gebruiken .
En voor zulke grote projecten zou je kunnen overwegen op 5 kg rollen te gebruiken .
Met vriendelijke groet
Wim
Prusa Core One .
Wim
Prusa Core One .
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in