Is je keuze van 3D-printer gemaakt en aangekocht, maar je hebt nadien nog een vraag? Heb je een probleem met een 3D print, en zoek je hulp? Dan is dit z'n plek.
Ons weekje vakantie zit erop en het resultaat voor wat betreft de hobby is dat ik met een werkende programmering naar huis ga. Of het ook echt gaat werken is nog steeds de vraag en dat kan ik pas thuis gaan testen. En al werkt het achteraf toch niet zoals gehoopt, heb ik er wel weer van geleerd.
Het lastigste vond ik het juist definiëren van de PIN outs, want daarin biedt Marlin niet zoveel speelruimte. Kies je voor PWM dan neemt Marlin het volledig van je over en kan je bepaalde pinnen niet meer handmatig controleren. Op zich super logisch, maar in de programmering niet altijd makkelijk om het correct in te stellen. Dus het is nog even fingers crossed zodra alles onder spanning wordt gezet, en de hand bij de aan/uit schakelaar om eventueel affakkelen van het Peltier element te voorkomen. Het wordt dus nog even spannend!!!!!
Tja ik weet niet waarom, maar ik heb iets met Orcabot printers
Het hotend en het heatbed laten zich normaal aansturen en verwarmen, maar de nieuwe PWM regeling stuurt poort HE1 van de BTT SKR 1.4 turbo niet aan. De pinouts heb ik nogmaals stuk voor stuk nagelopen en alle verwijzingen staan goed. Dus het moet ergens dieper in de firmware nog anders geregeld zijn waardoor de pinnen die ik heb ingesteld zijn overruled of geblokkeerd.
Output HE1 wordt bij de 1.4 turbo als pin P2_04 in de firmware gedefinieerd. Dat is dus ook de pin die het Peltier element moet gaan aansturen. Voor de veiligheid zet ik er een kleine mosfet tussen zodat de output door mogelijke overbelasting niet in gevaar komt. Maar dat is op dit moment nog niet het geval, aan de output hangt nu een lampje met voorschakelweerstand zodat ik optisch kan zien of de output actief is. En ja, het lampje is goed, want hij brand wel als ik hem op de HB output aansluit.
Wat ik nu (nog) niet helemaal begrijp is waarom de firmware zich probleemloos laat compileren en het uiteindelijk niet blijkt te werken? Verander ik een pinout naar een reeds gebruikte output krijg ik compileerfouten en stopt de compilatie. Dat de compilatie eindigt in de melding 'succes" betekend m.i. dat er geen onmogelijke combinaties van pinnen zijn gedefinieerd. Er is dus nog een stukje puzzel te maken
Die extra mosfet is volgens mij niet nodig, want er zit al een behoorlijke mosfet op de print hiervoor. Ik heb hier wel iemand gevonden met hetzelfde probleem w.b. de PWM regeling op die poort, misschien kun je daar iets mee. https://forum.v1e.com/t/marlin-spindle- ... urbo/30292
Ben inderdaad al meer van dit soort topics tegengekomen. Vaak zijn de symptomen vergelijkbaar, maar de oplossing is steeds weer anders.
Nu heb ik met de laatste inzichten geen PWM gecontroleerde ventilator nodig, dus die mag permanent aan blijven. FAN1_PIN -1 is wat ik dus nu heb ingesteld. FAN1 is overigens geen PWM pin, want de BTT SKR 1.4 (turbo) heeft alleen PWM op FAN0 en de overige fans zijn constant met de voeding verbonden. FAN0 is dus de enige ventilator met PWM sturing en hij wordt automatisch geclaimd voor de part cooling.
Maar je hebt natuurlijk nog wel drie andere PWM uitgangen, HE0, HE1 en HB. De uitgangen HE0 en HE1 zijn in de basis bedacht voor dual extruders, maar je kunt ze ook een andere functie geven. Bij de oudere generaties printers met gesloten behuizing had je vaker maar 1 extruder en werd HE1 als chamber heater ingezet. In mijn geval heb ik ook dat specifieke stukje "Chamber" script gebruikt om HE1 te kunnen activeren. Alleen gebeurd dat nu dus niet en heb nog niet helder wat de oorzaak is. Zal voor alle zekerheid nog maar eens de mosfet van HE1 doormeten om te zien of die nog wel in orde is, want het test mainbord is een hergebruikt bordje die er al een tijdje ligt. Dus voor hetzelfde geld is de HE1 uitgang defect en gaat het daarom niet werken.
Dus wordt vervolgd
Toegevoegd in 4 uren 38 minuten 55 secondes:
Het lek is boven en de PWM op HE1 werkt na enkele uurtjes puzzelen. En waar zat het probleem?
Normaalgesproken wordt de PWM regeling gebruikt voor verwarmen, en nu wil ik ermee koelen. Om dit te bereiken moet de werking geïnverteerd worden, en die parameter was ik in de programmering vergeten op true te zetten. Een klein detail waar je best lang naar kunt zoeken.
Kan ik nu verder met het technische deel van het project
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut