PETG breekt op 75% van de print (2 x)

Vragen over het gebruik van een de printer, toepassingen etc...
Bodie56
Netherlands

PETG breekt op 75% van de print (2 x)

Bericht door Bodie56 »

Hoi,
Hoop dat dit de juiste plek is voor dit bericht.
Een print voor een bescherm behuizing voor een EUFY deurbel (ik had gelezen dat PETG beter was dan PLA i.v.m. weersinvloeden) ging tot 2x mis. Met PLA ging het prima maar de PETG ging (2x) maar tot ongeveer 75% en op dat moment brak het filament net na de extruder en voor de tube. Heb de tube en extruder inmiddels vervangen maar nog steeds hetzelfde.
Ook heb ik gekeken of de extruder te strak stond maar dat was duidelijk, kon niet losser.
De hoogte is niet extreem en het verbaasde mij dat hij 75% wel goed deed.
Temp had ik op 230 staan en heb hem om te testen op 235 gezet maar dat maakte bij de eerste laag al een puinhoop van.
Het PETG filament was voortijdig aan de bewuste prints voor 8 uur in de Creality dryer gezet op PETG stand.

Printer: Creality Ender 3 Max Neo.
Mobo: 4.2.2.
Nebula/printer fw: V1.1.0.30
Extruder: merkloos
PETG filament: 123-3D Black Jupiter serie 1.75 mm 220-240 celcius

Ik ga vandaag weer een print proberen met PLA.

Mochten er meer gegevens nodig zijn dan hoor ik dat graag.
Alvast bedankt voor de moeite. Groet Eric

Op de linkse foto 2 PETG prints tot ongeveer 75% en een, voortijdig aan PETG, succesvol geprint met PLA.
De rechtse foto laat de opstelling zien van de filament rol.AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn T65Max_EEA met Tapatalk

Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Moeilijk te beoordelen zo. Hoe is het filament zelf. Als je het 90 graden buigt, breekt het dan? Bij PetG gebeurt dat minder snel dan bij PLA, maar het kan. Heb je ook al geprobeerd of je het filament nog door de PTFE buis kunt duwen als je de buis op een hoogte van 75% van de print houdt, of dat hij dan vast of stroef gaat. Misschien een combinatie van de kwaliteit van het filament en de hoek van de buis, maar het blijft moeilijk zo te beoordelen.
Bambu Lab P1S Combo - TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Hardy
Netherlands

Bericht door Hardy »

Inderdaad, breken van filament ken ik ook niet van PETG, Pla wil dat nog wel eens doen, ik vind het ook wel een rare plek om te breken, het filament zou gewoon verder geduwd moeten worden, ook al is het gebroken daar, wanneer het gebeurt is dan de extruder bezig met het duwen of staat hij te hikken? Ik zou mij eventueel ook voor kunnen stellen dat het fillament inderdaad te stroef door de buis loopt en dus bij een retaction het filament kapot getrokken wordt, maae dan zou de extruder het ook al niet goed kunnen aanvoeren en dus vaak staat te klikken en under extrusion veroorzaakt.
Groeten Hardy

Zelfbouw Ultifaker 20x20 Ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 KLIPPER, MKS-ROBIN-nano via CanBus
Bodie56
Netherlands

Bericht door Bodie56 »

Dank jullie voor de reacties, top.

Hey Rob,
Ik begrijp dat het een lastig probleem is om zo te beoordelen.
Heb het petg 90 graden na de mislukte print gebogen maar brak niet..(was ook mijn eerste vermoeden) en ik denk niet dat het aan de tube ligt omdat ik deze heb vervangen en ik heb hem met PLA geprint zonder probleem.

Hey leeftijd genoot,
"ook al is het gebroken daar, wanneer het gebeurt is dan de extruder bezig met het duwen of staat hij te hikken?"
Dat weet ik niet, het is een print van 12 uur...kan kijken of ik een camera er op kan zetten...ben het ontwerp nu met pla aan het printen om te kijken of dat wel goed gaat.
Gaat deze 100% dan probeer ik het weer met petg en laat ik dat weten..
Laatst gewijzigd door Bodie56 op 15/02/26, 23:45, 1 keer totaal gewijzigd.
3DWim
Netherlands

Bericht door 3DWim »

Ik denk dat je de PTFE tube anders moet plaatsen. Die komt horizontaal uit bij je frame en moet dan met bocht naar verticaal in je printkop. Dat is altijd vragen om problemen.
Hoe hoger de print des te strakke wordt de bocht bij beide maar met name bij de printkop.

Ik zou de draad van onder de rol laten komen dan omhoog en weer omlaag. Dus een mooie ruime boog laten maken. Dus ook in de hoogste print positie geen krappe boog.
Eventueel op de "brug" nog een geleiding tegen "wiebelen" van de tube.

Voordat je van alles veranderd zou ik de printkop even handmatig op de 75% hoogte zetten en dan kijken hoe alles loopt.
Je zal niet de eerste zijn of de laatste waar gewoon wat mechanisch klem komt te zitten op een bepaalde plek of hoogte.
Groet,
Wim

To quote or not to quote

Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
Bodie56
Netherlands

Bericht door Bodie56 »

3DWim schreef:Ik denk dat je de PTFE tube anders moet plaatsen. Die komt horizontaal uit bij je frame en moet dan met bocht naar verticaal in je printkop. Dat is altijd vragen om problemen.
Hoe hoger de print des te strakke wordt de bocht bij beide maar met name bij de printkop.

Ik zou de draad van onder de rol laten komen dan omhoog en weer omlaag. Dus een mooie ruime boog laten maken. Dus ook in de hoogste print positie geen krappe boog.
Eventueel op de "brug" nog een geleiding tegen "wiebelen" van de tube.

Voordat je van alles veranderd zou ik de printkop even handmatig op de 75% hoogte zetten en dan kijken hoe alles loopt.
Je zal niet de eerste zijn of de laatste waar gewoon wat mechanisch klem komt te zitten op een bepaalde plek of hoogte.
Dank je wel Wim, zal daar naar kijken.

Kleine update: heb het ontwerp probleemloos met pla kunnen printen.

En ik had verteld dat ik hiervoor nog niet eerder met petg had geprint.
Ik had toen bij het ontwerp de cura slicer op petg gezet en dacht dat dat voldoende zou zijn gezien de temperatuur verhoging.
Maar even gegoogled en zag ik vele veranderingen voor petg print zoals de ventilator op ongeveer 50% zetten, stond op 100%..misschien dat daar het probleem zit ipv de hardware.
Zal vanavond even een foto plaatsen van mijn cura petg instelling.

Verstuurd vanaf mijn SM-A556B met Tapatalk

3DWim
Netherlands

Bericht door 3DWim »

Bodie56 schreef: 16/02/26, 14:46 Kleine update: heb het ontwerp probleemloos met pla kunnen printen.
Dat kan zo maar, zoals al geschreven zijn het twee verschillende materialen, waarbij de 1 wellicht net beter door de bocht gaat dan de ander.
Instellingen ligt voor de hand, net zo als licht aan doen als het donker is.
Groet,
Wim

To quote or not to quote

Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
Bodie56
Netherlands

Bericht door Bodie56 »

Dat is i.d.d. mogelijk ja..

Kan helaas die lichtschakelaar niet vinden in Cura..
Dus je zegt eigenlijk dat het instellen van de printer voor petg heel simpel is voor de beginner...hmm..

Kijk hier eens naar(vindt ik niet simpel):
PTEG instellingen
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Het is eigenlijk niet meer dan de basisgegevens/-instellingen van het 3D-printen toepassen, maar dan afgestemd op PetG. En ja, die materie moet je jezelf eerst eigen maken, dat kan niemand anders voor je doen. Maar veel ervan is ook een kwestie van logisch denken. Als je dat wilt verminderen dan kom je uit op zoveel mogelijk geautomatiseerde 3D-printers zoals bijvoorbeeld een Bambu Lab. Voordeel van de meer basic printers is dat beter leert begrijpen hoe dingen werken en hoe je problemen kunt oplossen. Maar het kost tijd. Want ook al zijn de moderne printers dan veel slimmer, er gaat geheid een keertje iets fout wat je met bijvoorbeeld instellingen kunt of moet corrigeren. Je kunt ook proberen een andere slicer te gebruiken, maar ook al zij er dan slicers zoals Ocraslicer die bepaalde dingen al op voorhand voor je "bedenken", je moet toch eerst de functies die erin zitten begrijpen om ze goed toe te passen. Maar maak je geen zorgen je bent niet de eerste en zeker niet de laatste die tegen dit soort problemen aanloopt. En het is ook zo dat het je allemaal maar moet liggen. De een speelt gemakkelijk piano de ander print gemakkelijker met een 3D-printer, ieder zo z'n ding.
Bambu Lab P1S Combo - TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Bodie56
Netherlands

Bericht door Bodie56 »

Helder verhaal en een waarheid.. dank je
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut