Orcabot v0.43 Onderwerp is opgelost

Is je keuze van 3D-printer gemaakt en aangekocht, maar je hebt nadien nog een vraag? Heb je een probleem met een 3D print, en zoek je hulp? Dan is dit z'n plek.
PrintEngineer
Netherlands

Bericht door PrintEngineer »

Dit is het laatste bericht van de vorige pagina:

Soms heb je even wat extreme weersomstandigheden nodig om een bestaand probleem opnieuw te overdenken. De cold end cooler met Peltier element blijkt met de kleine afmetingen die ik kwijt kan een te grote uitdaging om goedwerkend te krijgen. Dus dat projectje heb ik stopgezet en ga nu verder met een ander ontwerp. Een 30 x 30 mm fan die met wat aanpassingen ook passend gemaakt kan worden. Dit simpele ontwerp vraagt minder technische aanpassingen en dan heb ik toch iets kunnen doen aan het doorwarmen van het cold end

Afbeelding
Afbeelding
Tja ik weet niet waarom, maar ik heb iets met Orcabot printers
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Ik mis eigenlijk de koelribben. Dat is alleen mechanisch om een snellere en betere warmte afvoer te bereiken. Je zou dan ook van een 30 mm naar een (high speed) 20 mm fan kunnen overschakelen.

- Warmteafvoer ≈ oppervlak × convectiecoëfficiënt × ΔT
Dus als je het oppervlak van de coldend flink vergroot met ribben, gaat de warmteafvoer bijna lineair mee omhoog.

- Oppervlaktewinst door ribben
- Een gladde cilinder heeft relatief weinig buitenoppervlak. Een typische ribbenstructuur (zoals op E3D‑achtige hotends) kan makkelijk 3–5× meer oppervlak geven dan een glad blok/cilinder van dezelfde afmetingen. In de praktijk zie je daardoor ook dat zulke hotends met kleine 20 mm fans prima werken.

- Fan 30 mm vs 20 mm
- Nu heb je een 30 mm fan nodig omdat het koellichaam zelf weinig oppervlak heeft — je compenseert met meer luchtvolume/snelheid.
- Met goede ribben kun je:
- óf dezelfde 30 mm fan langzamer laten draaien (minder geluid, langere levensduur),
- óf een 20 mm high‑speed fan gebruiken met vergelijkbare koelprestatie, omdat het ribbenpakket de warmte veel efficiënter aan de lucht overdraagt.

Als je van blok naar een goed ontworpen ribbenpakket gaat, is een factor 2–4 in effectieve koeling heel normaal. Mogelijk kun je een bestaand ribbenpakket monteren van een ander coldend.

Het is natuurlijk leuk om iets opnieuw te ontwerpen, maar de bestaande ontwerpen werken niet voor niets al zoals ze werken. Misschien dat je een bestaand ontwerp kunt optimaliseren, maar helaas zie ik dat in jouw ontwerp niet terug. Dat mist nu een essentieel component, namelijk de koelribben.
Bambu Lab P1S Combo - TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in