ik moet het eerst nog allemaal zien. Maar ik kreeg een bericht van PostNL dat me aan het denken zette en ook meteen twijfels oproept. Ze claimen daar dat die 3 euro niet door de website wordt afgedragen maar door de vervoerder in Nederland (België) moet worden geïnd per productgroep of artikelregel. Daar bovenop komen dan nog de afhandelingskosten. Het lijkt er op dat we dubbel gepakt gaan worden. Ik heb er nog geen bewijs voor, maar het lijkt erop. De Chinese producten zijn systematisch met 3 euro verhoogd en je krijgt vaak een lagere oprijs bij 2 stuks of meer. Maar kennelijk wordt die 3 euro dus helemaal niet afgedragen en zijn wij af van verdere rompslomp en kosten, maar krijgen we in Nederland (België) alsnog de (extra) rekening gepresenteerd.
Het zou wel weer meteen de hele opzet op de schop gooien. Waar ze eerder beweren dat ze de douane willen ontlasten gaan ze nu alles op de vervoerder overhevelen. Want die moet dan al die euro's weer gaan innen. Dan ga je het probleem, dat ze zeggen te hebben, dus gewoon verplaatsen, met dien verstande dat de vervoerder er elke keer een vette rekening voor schrijft waar zij dan weer blij van worden.
De nieuwe €3 invoerrechten zijn géén onderdeel van IOSS. De douane zegt duidelijk dat:
De €3 invoerrechten in Nederland worden geheven.
De pakketdienst (PostNL, DHL, DPD) deze kosten int.
De douane géén systeem heeft waarmee webshops dit vooraf kunnen afdragen.
Er is dus geen internationaal protocol zoals IOSS voor btw.
Dus daar zijn we lekker mee. 3 euro valt vaak nog mee te leven maar als het gaat worden zoals ik vermoed, zijn we dus dubbel gepakt. Hoewel de Chinesen op deze manier zichzelf wel in de voet schieten, want er zal weinig animo zijn om dan nog spullen bij ze te kopen.
Dat het allemaal tegenstrijdig en onduidelijk is blijkt dan weer uit dit artikel op
Tweakers, waar weer wordt beweerd dat de webshop de 3 euro moet afdragen aan de douane. Schiet mij maar lek.