Is je keuze van 3D-printer gemaakt en aangekocht, maar je hebt nadien nog een vraag? Heb je een probleem met een 3D print, en zoek je hulp? Dan is dit z'n plek.
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 2 months en 2 days old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Klopt, er zijn ontelbaar filmpjes. Heb er al behoorlijk wat bekeken. Lijkt zo simpel.
Ben al weer een ochtentje bezig met 0% resultaat.
Morgen weer een dag.
edwin1001 schreef: ↑26/02/25, 11:57
Ben al weer een ochtentje bezig met 0% resultaat.
Het ligt er ook aan wat je wilt en wat je zoekt. Het klinkt erg voor de hand liggend, maar het kost ook veel mensen moeite om zich er aan te houden. Maar je moet gewoon simpel beginnen. Dus bijvoorbeeld eerst beginnen met printen van PLA en niet als tweede print meteen al met PetG en/of ABS willen beginnen.
Begin met Cura in de eenvoudige modus en stap pas later over naar de gevorderden modus. Er zijn erg veel instellingen, maar in beginsel heb je er maar een paar nodig. Al die anderen zijn voor fine tuning. En ga je dingen aanpassen? Doe het dan met 1 ding tegelijk, want doe je er meerdere dan weet je vaak niet welke je probleem heeft opgelost of er mogelijk eentje bij heeft gecreëerd.
Wil je snel resultaat zien bij je prints test het dan met kleine onderwerpen en niet met een print van een paar uur. Je kunt ook, maar dan ga ik misschien alweer een stapje te snel, als je iets op een bepaalde hoogte wilt testen, de print in Cura tot vlak voor dat punt door het printbed laten zakken. Alles wat namelijk onder het printbed zit wordt niet geprint. Zo kun je dan dat stukje testen zonder de hele print te moeten afwachten en als je een paar lagen verder bent zet je print uit. Want het dan alleen om dat teststukje op die hoogte. Maar hier kun je uiteraard ook gewoon vragen stellen. Zijn ze al eens gesteld dan krijg je gewoon een verwijzing naar dat topic.
Ik zal eerst een PLA bestellen. Wist niet dat het veel uitmaakte PLA of PETG.
De voorbeelden op de stick werken gelijk. Ga eens een vierkant blokje maken en printen.
Was toch al niet gelijk met grote objecten begonnen.
Een bestandje van 15 min printen vondt ik al lang zat om te proberen.
Ga eens kijken of het lukt.
Zonder oordelend te zijn over je intentie om een 3D printer te kopen, zie ik het best vaak dat men zich onvoldoende heeft ingelezen in de onderliggende materie. De printer is vaak al gekocht voordat bijvoorbeeld de voor- en nadelen van een bepaalde printtechniek bekend zijn. Want als ik je nu zou vragen wat kan er bijvoorbeeld allemaal misgaan als het heatbed niet goed level staat? Of Wat is het verschil tussen FFF en FDM? Als je over dit soort vragen nog moet nadenken of het op internet moet gaan opzoeken ben je eigenlijk te vroeg geweest met het aanschaffen van een printer.
Dit zeg ik natuurlijk niet om je te ontmoedigen, want het een prachtige hobby die je veel plezier kan bezorgen. Wat ik er mee wil aangeven is, lees in het begin vooral over de techniek (mechanisch), de effecten van de omgeving (invloeden van b.v. vocht, temperatuur etc.), wat bereik je met het instellen van de meest gebruikte parameters (dus waar zijn ze voor) en begrijp de eigenschappen van het gebruikte filament. Het bespaard je uiteindelijk een hoop frustratie als je beter beslagen ten ijs komt
Tja ik weet niet waarom, maar ik heb iets met Orcabot printers
Inderdaad. Misschien te makkelijk over gedacht. Had wel het een en ander bekeken, maar kom er nu achter dat het nog niet zo simpel is als dat ik dacht.
Proberen maar, en mocht het echt niet lukken dan ermee stoppen.
Voorlopig nog doorzetten tot er iets uitkomt.
Heatbed staat goed op level. a4tje raakt net niet de printkop.
edwin1001 schreef: ↑26/02/25, 13:08
Proberen maar, en mocht het echt niet lukken dan ermee stoppen.
Stoppen lijkt me voorlopig geen optie
Heatbed staat goed op level. a4tje raakt net niet de printkop.
Dat is dan het eerste foutje
Het heatbed staat goed afgesteld als je een A-4tje er met enige weerstand onderuit kunt trekken. Als de nozzle het A-4tje niet raakt is de afstand te groot en gaat je print de mist in.
Wil je in het begin iets meer zekerheid voor die eerste laag dan stel je die in op 0,3 mm en de overige lagen op 0,2 mm. Door die dikkere eerste laag heb je iets meer kans op een betere hechting, ook als de leveling niet helemaal correct is. Sommige slicers zetten de eerste laag standaard op 0,3 mm, Cura doet dat op 0,2 mm. Maar dat kun je zelf natuurlijk aanpassen.
Persoonlijk gebruik ik een voelermaat om het bed te levelen. Dat werkt nauwkeuriger dan een 80 grams A4tje, wat overigens ook werkt als je weet hoeveel weerstand je moet voelen bij het afstellen. Rob52 zegt het al, je moet wel een beetje weerstand voelen als je het papiertje onder de nozzel door haalt.
Om het levelen goed onder te knie te krijgen kan je een kalibratie print gebruiken. Deze heb ik zelf vaker gebruikt Kalibratie print . Je kunt de print in je slicer laden en ik zou hem printen met een laagdikte van 0.1 mm. Als de print klaar is kan je de dikte van elk afzonderlijk vlakje meten met een schuifmaat. Het verschil in dikte geeft aan waar je nog iets in de afstelling kunt verbeteren. Probeer het maar eens aantal keren en je krijgt als snel meer gevoel met het bed levelen
Tja ik weet niet waarom, maar ik heb iets met Orcabot printers
Het bed strakker gezet en een simpel blokje geprint.
Het laaste stukje ging niet lekker, maar ik denk dat we wat zijn opgeschoten.
Nozzle stond toch te hoog.
Zal eens kijken naar de kalibratieprint of welke maat gebruiken jullie ( voelermaat )
edwin1001 schreef: ↑26/02/25, 16:21
Het laaste stukje ging niet lekker, maar ik denk dat we wat zijn opgeschoten.
Nozzle stond toch te hoog.
Als je goed kijkt naar de brim (dat vlak rond het blokje), dan zie dat daar nog duidelijk afzonderlijke lijnen te zien zijn. Die horen in elkaar te vloeien waardoor het er meer als een aaneengesloten vlak uitziet. Je nozzle staat dus nog iets te hoog. Wat de oorzaak hoger is kan ik zo niet beoordelen.
Een andere mogelijkheid kan zijn dat je extruder niet goed is gecalibreerd. Dat wil zeggen dat er bij het voeden van 100 mm filament er ook daadwerkelijk 100 mm uit de nozzle komt en niet bijvoorbeeld 80 mm waardoor je lijnen te dun worden. Daarover staan voldoende video's op Youtube om te laten zien hoe je dat controleert en eventueel corrigeert.
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut