Printen op een ondergrond

Is je keuze van 3D-printer gemaakt en aangekocht, maar je hebt nadien nog een vraag? Heb je een probleem met een 3D print, en zoek je hulp? Dan is dit z'n plek.
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 11 months en 3 weeks old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
Stefanic
Berichten: 4
Lid geworden op: 30/05/23, 15:29
Belgium

Printen op een ondergrond

#1

Bericht door Stefanic »

Ik zoek een manier om een vlakke structuur te printen met klinknagels.
Tekenen is geen probleem (Tinkercad heb ik al vrij goed onder de knie) maar het probleem is dat iets 'vlak' printen niet zo evident lijkt.
Ik print met een Ender 3(V1) met PLA. Ik print momenteel aan 110graden op een bed van 60graden (glasplaat). 0.4mm nozzle.
Dat lukt allemaal wel maar een vlak, geprint in het vlak van de plaat heeft toch een lijnpatroon. Je kan dan wel zeggen, print onder een hoek, met een hoop ondersteuning, of verticaal, maar een plaatje van minder dan één mm op z'n kant printen... En het gaat dan toch over vlakken van bv. 20cm x 2cm

En wat wil ik uiteindelijk: een vlakke eventueel zelfs flexibele 'plaat', met daarop rijen/patronen klinknageltjes.
En dan bedacht ik (ik heb het nog niet geprobeerd, ik wil eerst eens polsen bij de ervaringsdeskundigen wat die er van denken...):
Ik leg een dunne polystyreen modelbouwplaat van 0.5 of 0.2mm op het glasbed (evtl vastmaken met wat tape) en print daar rechtstreeks de klinknagels op, dus enkel maar 'puntjes' PLA.
Polystyreen smelt maar boven 90graden, dus lijkt het me wel dat ik dit op een bedje van 60graden kan gebruiken en daarop printen. Vraag is natuurlijk of PLA gaat hechten op die polystyreen.

Benieuwd naar de reacties.
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 498
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#2

Bericht door Rob52 »

Stefanic schreef: 30/05/23, 16:10 Ik print momenteel aan 110graden op een bed van 60graden (glasplaat)
Lijkt me stug dat je PLA bij een temperatuur van 110 graden print. Zal wel een tikfoutje zijn en 210 graden moeten zijn. Pla van 210 graden ga je niet op polystyreen printen dan smelt het polystyreen gewoon weg. En lijnen zul je altijd blijven zien met een 3d filamentprinter.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Stefanic
Berichten: 4
Lid geworden op: 30/05/23, 15:29
Belgium

#3

Bericht door Stefanic »

Inderdaad 210graden natuurlijk :oops: ...
Bestaat er misschien PLA in dunne platen (0.2mm bv. )? Dat zou natuurlijk een alternatief zijn... Uiteindelijk heb ik enkel een dunne 'houder´ nodig om die PLA-puntjes te kunnen positionneren.
IanNendels
Berichten: 5
Lid geworden op: 28/04/23, 13:32
Locatie: Lage Zwaluwe
Netherlands

#4

Bericht door IanNendels »

Weet niet of je ook al gehoord hebt over de term 'strijken'? als je dat aan zet dan gaat de hete nozzle met PLA onder druk op de zelfde hoogte als de toplaag nogmaals over je print en maakt het dan veel gladder. misschien dat het dan vlak genoeg is.

Toegevoegd in 4 minuten 58 secondes:
hier een screenshot van de optie strijken in Cura
Afbeelding
Gebruikersavatar
3DWim
Berichten: 307
Lid geworden op: 26/09/22, 20:04
Netherlands

#5

Bericht door 3DWim »

Ik snap het denk ik (niet helemaal): je wilt dus alleen de klinknagels printen?
Maar hoe groot zijn die dan?
Groet,
Wim

To quote or not to quote


Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
Wim62
Berichten: 356
Lid geworden op: 25/09/22, 17:12
Locatie: Arnhem
Netherlands

#6

Bericht door Wim62 »

Volgen wat ik gelezen hebt in zijn voor stel ronde wil hij projecten maken in schaal 1/32 .
Maar een vlak printen zonder lijnen met een 3Dprinter zal niet gaan zoals al eerder hierboven is gezegd .
Wil je het toch vlak hebben dat zal je moeten plamuren en op kleur spuiten , op schuren .
En daarna de klinknagels erop lijmen .
Strijken instellen in de slicer kan ook , maar honderd procent vlak wordt het ook niet
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4
Stefanic
Berichten: 4
Lid geworden op: 30/05/23, 15:29
Belgium

#7

Bericht door Stefanic »

Dank voor de Cura-tip. Dat ga ik eens bekijken/proberen.

3dwim: ik wil een vlak oppervlak met daarop klinknagels. Daar ik de printbovenzijde niet vlak kreeg (strijkoprie nog te proberen) wilde ik eigenlijk de klinknagels ineens op iets ´bestaand´ vlak printen, vanuit het idee: als een vlakke basis al bestaat, waarom zou je eedan eerst printen. Ik heb ondertussen online al PLA- platen van 1mm dikte gevonden, waarop je kan 3D-printen.

Maar als ik natuurlijk zelf een laagje van 0.2mm kan printen, dan strijken, en dan klinknagels printen (dotjes van 0.4mm is ok voor mij) is dat ook prima natuurlijk.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten