Ik wordt 'gek', krijg de instellingen niet meer goed

Vragen over het gebruik van een de printer, toepassingen etc...
Clemens
Netherlands

Ik wordt 'gek', krijg de instellingen niet meer goed

Bericht door Clemens »

Meerdere prima prints gemaakt van hetzelfde bestand (ik heb een set van 15 nodig.)
Maar laatste 2 dagen lukt het gewoon niet meer. Ik heb al 1001 instellingen ietsje wezen veranderen. Maar ik krijg gewoon geen goede hechting aan de PEI plaat. Iemand tips. Mijn creativiteit is even op welke parameter ik aan moet draaien. Ik heb creality CR20 Pro met 0,4 mm nozzle. En Cura slicer, In basis standaard Dynamic kwaliteit (0,16) PLA op hot-end 210 ºC en 65 ºC bed.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Frits
Netherlands

Bericht door Frits »

Maak die plaat eens schoon met een beetje alcohol. En misschien nog een keer levelen.
Groeten uit Hoogeveen.

2 Printers: Artillery Genius en een JGmaker Artist-D PRO duo printer
Software: ik ontwerp met Design Spark Mechanical 6.0.3 en Cura 5.6.0
Clemens
Netherlands

Bericht door Clemens »

Alcohol is dat 'bio ethanol' of iso-propanol ?
Ch3vr0n
Site Admin
Contacteer:
Belgium

Bericht door Ch3vr0n »

Iso propanol, maar da's enkel goed voor een snelle reiniging tussen prints. Der gaat niks boven een gewone milde zeep (niet van dat organisch 'zacht voor de handen' gedoe) en water voor een echt goeie reiniging van vetten en oliën van handen en filament restanten

Sent from my Pixel 7 Pro using Tapatalk

Bambulab X1C + 4 AMS

PrusaXL 5 Toolhead Edition

Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing via klipper op een Raspberry PI 5, BigTreeTech SKR Mini E3 v3 & EBB42 v1.2.
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie
Clemens
Netherlands

Bericht door Clemens »

Ik heb het PEI bed schoongemaakt met nagelborstel en afwasmiddel na drogen (theedoek + opwarmen op printer) nog even afgenomen met 2-propanol. In de instellingen vond ik in expert mode een instelling om de eerste laag langzamer te printen. Die heb ik 50% lager gezet.
Zowaar ik kreeg hele mooie 1e laag. Dit zag er goed uit en ben met zoemende printer rustig gaan slapen.

Maar helaas ik, kwam er geen goede print uit. Ik heb de printer s'nacht laten draaien. s'ochtends kon ik het eindresultaat de asbak ik . De krim was zo sterk (heet dat Wraping?) dat na 80% printen de box los kwam van plaat en de laatste 20 % de hoteind de PLA in de lucht heeft verpreid tot mooi kluwen.
Heb nu nieuw plan. Ik zoek oud profief en kijken of die wel werkt. Rationeel wat aan knopjes draaien? Ik weet niet meer welke aan welke parameter ik moet sturen. Vandaar eerst maar dit plan proberen. Terug naar 'fabrieksinstelling' wat ik eerst probeerde werkte i.i.g. niet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
3DWim
Netherlands

Bericht door 3DWim »

tsja, waar begin je dan?
Controleer eerst eens: temperatuur kop, dan die van bed, dan kalibreren.
Kromtrekken komt door temperatuur bed te laag of afkoeling item te groot. Maar de lagen hechten ook niet dus te koud of te weinig materiaal > kalibreren.
Print dan gewoon een blokje van 10,10,10mm
En wijzig daarna de wanddikte want die klopt ook niet.
Groet,
Wim

To quote or not to quote

Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
Clemens
Netherlands

Bericht door Clemens »

Ik ontdekte nog een bug. De extrudere motor maakt ander geluid dan gebruikelijk. Vooral bij snelle terug beweging retour. Ik had idee dat deze slipte. Ik heb nu het wietje vervangen door nieuwe en dat nu lijkt dat opgelost. Volgens mij veroorzaakte dat nu juist de 'spinrag' in mijn print.
Wim62
Netherlands

Bericht door Wim62 »

Je moet een printer ook niet nachts laten draaien want dan hebt je totaal geen controle als er iets mis gaat . En nu hebt zoveel instellingen verandert dat je de bomen niet meer door het bos ziet 😂
Ik zou beginnen met de extruder en de nozzle schoon te maken en net wat 3DWim zegt de printer opnieuw kalibreren , en de slicer terug zetten naar de standaard instellingen van jou printer .
En als je iets verander in je instelling in de slicer of printer schrijft het dan op dan weet je de volgende keer wat wel en wat niet goed gaat .
Ik zelf hebt ook wel eens lange prints van plus minus 8 ,9 uur , dan plan ik het in zodat ik er in de beurt ben en als er dan iets mis gaat dat ik dan in kan grijpen
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4S
PrintEngineer
Netherlands

Bericht door PrintEngineer »

Het is denk ik de meest gemaakte fout. Er gaat iets mis en dan begint de 3D artiest uit onmacht allerlei parameters te veranderen zonder te weten wat de oorzaak van het probleem is. In dit geval was het hoogstwaarschijnlijk de drive gear van de extruder die los zat op de as, of anders een te lage veerdruk op het drukwieltje. In beide gevallen is het een mechanisch euvel, wat geprobeerd is met software instellingen op te lossen. Nu je weet waar het aan lag zou ik terug gaan naar de parameters waarmee je was begonnen, en een nieuwe print starten. Grote kans dat het in een keer goed gaat
Tja ik weet niet waarom, maar ik heb iets met Orcabot printers
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in