Hoe verkom ik dit
Stringin
-
Patrickjhl

Hoe verkom ik dit
Hoe krijg ik deze print sterk en zonder draadjes .elke x als de nozzel even weggaat van de print veroorzaakt het zo.n draadje...warom gaat de nozzel steeds even weg het lijkt me beter als die continu op de print door blijft printen de print breekt snel op de naadjes.hoe verkom ik dit
Je geeft niet heel veel informatie. Zoals welk materiaal print je en wat zijn je instellingen en met welke printer. Maar ik doe een gooi zonder die info en alleen met wat je vertelt en de foto. Als ik het zo zie lijkt het op een niet standaard PLA of PetG en die materialen kunnen een andere instelling vereisen. Het feit dat je zegt dat de nozzle telkens even weg gaat lijkt erop te duiden dat je een camera met een laptime functie aangeschakeld hebt staan. Daarbij gaat de printkop na elke geprinte laag even opzij om een foto te maken. Het ligt eraan welke printer je hebt en welke software je gebruikt hoe je dit uit zet. Maar dat wil niet zeggen dat daarmee ook meteen de stringing over is. De printkop blijft dan in ieder geval wel doorgaan met printen.
Bambu Lab P1S Combo - TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Door meer info te geven , met welke printer je print , welk filament gebruik je , wat is de print .
Zo zijn het een paar standard vragen maar wel belangrijk om B.V. de oorzaak te herkennen .
Met vriendelijke groet
Wim
Prusa Core One .
Wim
Prusa Core One .
-
Patrickjhl

Oke ik print met de bambulab a1 het filament is esun petg
PetG kan meer stringing geven dan PLA. Er zijn diverse oorzaken voor, maar dat wisselt per gebruiker. Maar algemeen gelden de volgende zaken.
PETG is van zichzelf wat “plakkerig”, en op bepaalde printers zie je daardoor snel stringing. Dat komt vaak door te hoge temperatuur, te veel retract en het standaard “wipe” gedrag van de nozzle. Dat is dan weer specifiek iets van de A1 heb ik begrepen.
Temperatuur iets omlaag. PETG van eSun print vaak te heet op de standaardprofielen. Nozzle: 230–235 graden.
Te heet -> stringing
Te koud -> slechte hechting
230–235 graden is meestal goed.
Retract verminderen, PETG houdt niet van veel retract. Retract distance: 0,6–0,8 mm. Retract speed 25–35 mm/s. Te veel retract geeft juist stringing.
Wipe while retracting uitzetten. PETG én wipe -> gegarandeerd draden. Zet dit uit in het filamentprofiel.
Stringing verder verminderen. Travel speed: 200–250 mm/s. Cooling: 40–60 % (PETG wil geen 100 %)
PETG is van zichzelf wat “plakkerig”, en op bepaalde printers zie je daardoor snel stringing. Dat komt vaak door te hoge temperatuur, te veel retract en het standaard “wipe” gedrag van de nozzle. Dat is dan weer specifiek iets van de A1 heb ik begrepen.
Temperatuur iets omlaag. PETG van eSun print vaak te heet op de standaardprofielen. Nozzle: 230–235 graden.
Te heet -> stringing
Te koud -> slechte hechting
230–235 graden is meestal goed.
Retract verminderen, PETG houdt niet van veel retract. Retract distance: 0,6–0,8 mm. Retract speed 25–35 mm/s. Te veel retract geeft juist stringing.
Wipe while retracting uitzetten. PETG én wipe -> gegarandeerd draden. Zet dit uit in het filamentprofiel.
Stringing verder verminderen. Travel speed: 200–250 mm/s. Cooling: 40–60 % (PETG wil geen 100 %)
Bambu Lab P1S Combo - TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
-
PrintEngineer

In Ultimaker Cura heb je ook de optie Z-hop. Dan gaat bij elke verplaatsing de nozzel omhoog of het heatbed naar beneden. I.c.m. PETG en de hiervoor genoemde oorzaken krijg je een dergelijk resultaat als op de foto. Het best is om alle genoemde zaken een voor een af te pellen tot er geen stringing meer ontstaat
Tja ik weet niet waarom, maar ik heb iets met Orcabot printers
In Orca Slicer staat die Z-hop ook standaard aan en dus vermoedelijk in bambu studio ook, dit in ieder geval uitzetten, Z-hop heb je eigenlijk nooit nodig.
Groeten Hardy
Zelfbouw Ultifaker 20x20 Ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 KLIPPER, MKS-ROBIN-nano via CanBus
Zelfbouw Ultifaker 20x20 Ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 KLIPPER, MKS-ROBIN-nano via CanBus
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen