fietswielen

problem met fijne stukken

Is je keuze van 3D-printer gemaakt en aangekocht, maar je hebt nadien nog een vraag? Heb je een probleem met een 3D print, en zoek je hulp? Dan is dit z'n plek.
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 10 months en 1 week old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
lieven wynants
Belgium

fietswielen

Bericht door lieven wynants »

hallo ?

heeft iemand met dit probleem al ervaring mee?
fiets wiel.jpg
hoe zou ik dit euvel kunnen oplossen?
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Typisch gevalletje zwaartekracht. De spaken hangen als (zeer) dun en relatief lang element los in de "lucht" tijdens het printen voordat ze de tegenovergestelde plek tegenkomen waar ze weer vast komen te zitten. Daarom hebben de horizontale spaken ook het meeste probleem. Je zult handmatig extra ondersteuningen moeten plaatsen. Daarbij een zo klein mogelijk contactvlak kiezen zodat ze er later weer zo goed mogelijk af te halen zijn. Te zien aan het voorbeeld zul je waarschijnlijk wel z'n 2 extra punten per spaak nodig hebben om doorzakken te voorkomen.

Het hangt er ook vanaf welke instellingen je gebruikt bij het automatisch genereren van support. De ene instelling geeft veel minder dan de andere.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
lieven wynants
Belgium

Bericht door lieven wynants »

thx rob voor de reactie

ik had eerst gekozen voor een automatische ondersteuning van de supporten, maar dit was nog erger.
uiteindelijk heb ik het manueel gedaan en uitgaan van de ondersteuningen dit bekomen.

ik heb daar voor wel een andere file gebruikt waar de spaken veel minder dik waren dit was een catastroof
IMG-probleem.jpeg
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Tja, ook resin printen heeft z'n beperkingen. Zal ook een deel trial and error worden.
Wim62
Netherlands

Bericht door Wim62 »

En daarom gebruiken weinig mensen een resin printer .
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4S
Banditoz
Netherlands

Bericht door Banditoz »

Resin heeft voordelen als je heel gedetaileerd wilt printen zoals voor miniatuur/ treinbaan etc. Voor mij is het chemische aspect en de risico's die daar bij horen de reden om er niet aan te beginnen.
Hobby gebruiker, ender 3 pro met bigtreetech manta E3EZ met klipper/mainsail, ender 5 pro met E3EZ, CB2 en EBB36 met klipper/mainsail en orbiter extruder met orbiter sensor en een creality k1.
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

De doelgroep voor resin printen is gewoon een heel andere dan voor filamentprinten. Het vergt ook een heel andere benadering. Maar voor beide zijn er uitgebreide mogelijkheden. Resin printen vind ik op zich heel interessant, maar helaas heb ik er geen onderwerpen voor om te printen. Anders was ik er wel mee doorgegaan.
3DWim
Netherlands

Bericht door 3DWim »

hallo ?
heeft iemand met dit probleem al ervaring mee?
Nee ik denk het niet.
Ik vrees dat u een beginnersfout maakt door te denken dat een 3D printer "alles" kan printen.
Dat is niet zo.

Stel dat ik een fietswiel zou willen printen, maat staat er niet bij, maar stel, dan zou ik het in delen doen. Want ik ken de beperkingen. Dus naaf en wiel apart en de spaken helemaal niet of te dik maar in ieder geval los.
Groet,
Wim

To quote or not to quote

Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
PrintEngineer
Netherlands

Bericht door PrintEngineer »

Nu heb ik persoonlijk nul ervaring met resin printen en weet dus niet of mijn redenatie klopt. Wanneer bij fragiele onderdelen als de spaken support gebruikt (wat in dit geval absoluut noodzakelijk lijkt), zou dat m.i. over de hele lengte van iedere spaak nodig zijn. Dit in tegenstelling tot FDM techniek, waar je met minder support hetzelfde kunt bereiken. De kans dat je bij het verwijderen van het (filament) support de spaken breekt is tamelijk groot. Dus ik vraag mij af of zo 'n wiel (met een tussen haakjes minder geavanceerde resin printer) wel kans maakt om er als perfecte print uit te komen
Tja ik weet niet waarom, maar ik heb iets met Orcabot printers
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Je hoeft de spaken niet over de gehele lengte te ondersteunen. Maar de mate waarin dat wel moet is sterk afhankelijk van de dikte van de spaken. Waarschijnlijk zul je die dus dikker moeten printen dan de werkelijke verhouding aangeeft. Hele dunne staanders werken wel als ze maar loodrecht op het printbed staan, maar dat is hier dus niet het geval. Maar ook dan zijn er fysieke beperkingen.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in