Warping langwerpig model

Is je keuze van 3D-printer gemaakt en aangekocht, maar je hebt nadien nog een vraag? Heb je een probleem met een 3D print, en zoek je hulp? Dan is dit z'n plek.
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 3 months en 3 days old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
XXL66
Belgium

Warping langwerpig model

Bericht door XXL66 »

hallo,

Ik ben als newbie gestart met 3D printen. Eerste project is een glas stroken snijder. Ik heb wat onderdelen met succes in PLA/PHA geprint. Echter een langer onderdeel (315mm) trekt krom en vervormt wat. Nu ben ik gaan zoeken hoe ik dit (warping) kan voorkomen. Naast een verwarmd printbed (wat uiteraard het geval is) lees ik dat je een verwarmde behuizing kan toepassen. Mijn QIDI 4 plus heeft de mogelijkheid om de printkamer te verwarmen maar de instructies van de printer is de kamer open te laten, de ventilator draait ook op max bij het printen (behalve de eerste laag).

Wat ik misschien wel verkeerd heb gedaan is het model niet laten afkoelen?

Hoe lang moet je een model op het printbed laten afkoelen, of maakt dit niet uit?

Bedankt.
QIDI 4 plus (°20-1-2025)
Puffeltje
Netherlands

Bericht door Puffeltje »

Print je deze lange onderdelen ook in PLA, of iets anders?
Ender 5 Plus omgebouwd naar Mercury One.1 , voorzien van BigTreeTech Manta M8P V2, raspberry pi CM4, EBB36, Phaetus Rapido Hotend 2 UHF - DFR0550 display - Klipper met CANbus
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Als het PLA is dan zou je hechting eens moeten controleren. Is die verder okay dan kun je een brim gebruiken i.p.v. een skirt. Tenzij je dit al doet, dan zal er toch iets met de hechting zijn. PLA hoeft niet in een verwarmde kamer, liever niet zelfs. ABS/ASA daarentegen liever wel. En dan weinig of geen koeling.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
XXL66
Belgium

Bericht door XXL66 »

Het is in PLA, de hechting is goed, dat is het probleem niet. Ik was de plate elke keer met water en zeep en gebruik de meegeleverde stick (chinese prit) voor betere hechting. Ik moet een gelijkaardig stuk printen, heb de wanden wat dunner gezet en zal eens wachten tot het volledig afgekoeld is.
QIDI 4 plus (°20-1-2025)
PrintEngineer
Netherlands

Bericht door PrintEngineer »

Kijk vooral ook naar de part cooling en de extruder temperatuur. Kromtrekken is meestal het gevolg van temperatuuropbouw in het te printen voorwerp
Tja ik weet niet waarom, maar ik heb iets met Orcabot printers
Ch3vr0n
Site Admin
Contacteer:
Belgium

Bericht door Ch3vr0n »

Behuizing verwarming in voor PLA is het slechts wat je kan doen. Dat in combinatie met de hitte van het printbed die de behuizing al opwarmt gaat voor het "heat creep" fenomeen zorgen die je nozzle verstopt. Behuizing verwarming is enkel nodig bij ABS en hoger (ASA), PET (niet PETG),...
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing via klipper op een Raspberry PI 5, BigTreeTech SKR Mini E3 v3 & EBB42 v1.2.
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 4 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
XXL66
Belgium

Bericht door XXL66 »

ok, bedankt voor de reacties.
QIDI 4 plus (°20-1-2025)
3DWim
Netherlands

Bericht door 3DWim »

Hallo ???,
A) zorgt dat je print bed vlak is en uitgelijnd. Vaak is het vervormd naar de randen toe.
B) verhoog je print bed temperatuur zodat je print niet snel afkoelt. Je print trekt krom omdat het langer duurt voor de volgende laag erover heen komt. En dus weer even opwarmt.
Groet,
Wim

To quote or not to quote

Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen