Anycubic Kobra 3 combo

Nuttige 3D print links of info zien we graag hier verschijnen.
Frits
Netherlands

Anycubic Kobra 3 combo

Bericht door Frits »

Onlangs heb ik een nieuwe printer gekocht. Het werd een Anycubic Kobra 3 combo.
Dat combo houdt in dat er een ACE bijgeleverd wordt waarmee het mogelijk is om met vier kleuren te printen.
De printer zelf voldoet wel aan mijn verwachtingen. Snel en tamelijk geruisarm. Je krijgt hem bijna kant en klaar. Alleen de printkop, het display en een kabelbeugel moet je zelf monteren. Geen probleem, een kind kan de was doen zo gezegd.
Die ACE was ook eenvoudig aan te sluiten, maar had toch een paar onhebbelijkheden.
  • Hij accepteert geen Filamenthaspels breder dan 6,5 cm en smaller dan 4,5 cm
    Hij maakt een hoop herrie tijdens het wisselen van rol
    Het filament spoelt niet goed terug en dan gaat de printer in storing
Even wat opmerkingen.
Waarom gaat het terugspoelen soms fout en het invoeren niet?
Bij nader onderzoek blijkt de haspel niet op de twee bedoelde rollen te staan.
Aan de voorkant zit de tweedelige aandrijfrol en achterin zit een meedraaiende rol, die, anders dan op de foto, twee uitsparingen in het 1/3 midden heeft.
Daardoor kun je geen smalle haspels gebruiken, die vallen in die uitsparing.
Nu blijken mijn haspels niet altijd exact de zelfde diameter te hebben. De kleinste geeft de meeste problemen. Waarom?
De haspel raakt de bodem van de kast. Hij rust dus niet op de beide rollen.
Bij laden trekt het filament de haspel tegen de aandrijfrol. Gaat goed. Maar bij terugspoelen drukt het filament de haspel van de aandrijfrol en dan moet de filamentmotor meer kracht leveren. Gevolg het filament gaat niet ver genoeg terug en de printer ziet dan twee filamenten: STORING!

1. De aandrijfrollen voor 1 haspel. Slechts 1 zo'n rol wordt door een andere rol aangedreven. Bij mijn ACE zat de tweede rol wat los op de as. Het kan dan gebeuren dat de haspel juist op die losse rol gaat leunen. Dan wil het draaien ook niet meer. Ik heb dat rolletje op de as vastgelijmd.
Afbeelding

2. Dit is mijn verbeterde achterste rol geworden. Geen 12 mm, maar 14 mm in doorsnede, waardoor de haspel de bodem niet meer raakt. Gelukkig raakt hij nog net niet de deksel. De vervelende uitsparing heb ik ook weggelaten.
Afbeelding

Voordat je dat allemaal hebt uitgevogeld ben je wel een dag en een slapeloze nacht verder. Maar dan heb je ook wat.

Het in vier kleuren printen is leuk, maar het vreet filament en tijd. De printtijd werd driemaal zolang, door het veelvuldig wisselen van kleur.
Bezint eer ge begint. :mrgreen: Het kan, maar het moet wel echt noodzakelijk zijn wil ik het gaan toepassen. Elk model is anders natuurlijk. Soms valt het mee. Houd de kleuren zoveel mogelijk verticaal gescheiden.

Al met al ben ik wel blij met die Kobra 3.

Hij kan alleen automatisch levelen en over extruder callibreren heeft niemand een woord gerept in de handleiding.
Ik had er ook geen behoefte aan, hij print netjes. :roll:
Groeten uit Hoogeveen.

3 Printers: Artillery Genius, Anycubic Kobra 3 combo en een Elegoo Neptune 4 plus
Software: ik ontwerp met Design Spark Mechanical 6.0.3 en Cura 5.6.0
Hardy
Netherlands

Bericht door Hardy »

Gefeliciteerd met de nieuwe printer, is een erg leuk ding zo te zien en voor een schappelijke prijs, maar inderdaad is multicolor printen op deze manier is geen pretje, daarom hou ik het ook maar gewoon op mono printen, voor functionele prints is het ook meestal niet van toepassing.
Wie toch graag met meer kleuren wil gaan printen dan is dit veel interessanter (Bambu killer) en nu tijdelijk als kickstarter zelfs nog aantrekkelijker.
Groeten Hardy

Zelfbouw Ultifaker 20x20 Ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER via CanBus
PrintEngineer
Netherlands

Bericht door PrintEngineer »

Het is een mooie machine met alle functies die erop zitten, en van de andere kant ook weer jammer van de onhebbelijkheden. Gelukkig heb je er dan wel weer een oplossing voor kunnen bedenken
Tja ik weet niet waarom, maar ik heb iets met Orcabot printers
3DWim
Netherlands

Bericht door 3DWim »

Mooie printer. Maar als ie nieuw is zou ik met klachten ook reclameren.
Tip: maak die lange rollen iets dunner en schuif er een schiliconenslang overheen. Dit geeft meer grip en minder geluid (zachter materiaal).
Groet,
Wim

To quote or not to quote

Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
Frits
Netherlands

Bericht door Frits »

Reclameren? Wat denk je dat 123-3D met deze problemen doet? Waarschijnlijk zullen ze beweren dat de haspel niet deugt.
Denk je dat ze dat naar de fabrikant doorsturen? Ik heb niets aan een nieuwe ACE, want die vertoont waarschijnlijk de zelfde problemen.
Die lange rollen hebben geen grip nodig. Ze dragen alleen de haspel.

Toegevoegd in 4 uren 20 minuten 45 secondes:
Er is nog iets dat deze printer niet kan.
Bij mijn oude printer kon ik het printen op een door mij gekozen moment pauzeren en dan het filament verwisselen om in een andere kleur verder te printen.
Bij deze Anycubic Kobra 3 kun je wel pauzeren, maar dan is het filament niet te wisselen. :cry:
Wat hij wel detecteert is een eventuele filament breuk. Dan kun je nieuw filament invoeren en het printen hervatten.
Dat doet hij niet onzichtbaar :evil:
Kleur wisselen moet dus via de ACE gebeuren.

Je bent gewaarschuwd. :lol:
Groeten uit Hoogeveen.

3 Printers: Artillery Genius, Anycubic Kobra 3 combo en een Elegoo Neptune 4 plus
Software: ik ontwerp met Design Spark Mechanical 6.0.3 en Cura 5.6.0
Wim62
Netherlands

Bericht door Wim62 »

Ik denk dat je deze printer te overhaast hebt gekocht , je had er iets meer research naar moeten doen .
En pauzeren van een print zal best wek kunnen , maar naar een beetje zoekwerk zal het toch wel ergens geschreven staan , want het is wel een belangrijke functie voor B.V. magneten of moeren aan te brengen .
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4S
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in