telkens vastzitten filament na een paar lagen

Extruder probleem

Is je keuze van 3D-printer gemaakt en aangekocht, maar je hebt nadien nog een vraag? Heb je een probleem met een 3D print, en zoek je hulp? Dan is dit z'n plek.
Fritsov
Netherlands

telkens vastzitten filament na een paar lagen

Bericht door Fritsov »

Hallo,

Laat ik beginnen met de configuratie:
Ender 5 plus met Bl-touch
Ender direct drive
6 mm nozzle
th3d OS.
Filament: eSun PETG black en eSun PLA blak, OWL PLA blue.
Slicer: Cura
flow 96%
nozzle temp: 245
bedtemp: 85

De steps/mm voor de extruder heb ik gecontroleerd en bij een feed van 10 cm komt er exact 10 cm filament doorvoer door de extruder.

Ik heb een paar problemen waar ik niet uit kom maar laat ik beginnen met het meest urgente.
Elke keer als ik print ontstaat er een extrusie probleem na een paar lagen printen. Het filament zit gekruld in de extruder. Dus niet in de hotend maar direct na de tandwielen in de uitmondig van de extruder.

Ik kan deze natuurlijk vervangen maar daarmee is de oorzaak niet opgelost. Zoals gezegd De e-steps/mm zijn gecontroleerd en die is op de mm nauwkeurig.

Vraag:
1. Hoe kan ik dit wederkerende probleem oplossen en wat adviseren/gebruiken jullie als betaalbare extruder voor deze machine die hobbymatig gebruikt wordt. Hebben jullie een link naar een goed voorstel?

Ik hoor graag van jullie.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Fritsov op 08/09/25, 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Ch3vr0n
Site Admin
Contacteer:
Belgium

Bericht door Ch3vr0n »

Je geeft bepaalde instellingen, maar diegene die het belangrijkste zouden zijn zoals filament en bed temp laat je weg. Ik zat te denken aan heat creep, maar dat kan het bijna niet zijn want de E5Plus is een open frame printer.

Sent from my Pixel 10 Pro XL using Tapatalk

Bambulab X1C + 4 AMS

PrusaXL 5 Toolhead Edition

Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing via klipper op een Raspberry PI 5, BigTreeTech SKR Mini E3 v3 & EBB42 v1.2.
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie
Fritsov
Netherlands

Bericht door Fritsov »

Dank je voor je snelle reactie. Ik heb de informatie toegevoegd. Het is geen heatcreap. De Nozzle is vrij, handmatig doorvoeren zonder extruder komt er perfect filament uit. Ik zou heel graag advies willen voor een oplossing of andere extruder want deze is nu naar zijn grootje.
Hardy
Netherlands

Bericht door Hardy »

Met een 0.6mm nozzle zou je dit eigenlijk sowieso niet meer moeten hebben. Draait de hotendfan wel/voldoende? Wanneer het coolend niet snel genoeg het filament afkoelt bij retraction dan heb je ook dit soort problemen.
Groeten Hardy

Zelfbouw Ultifaker 20x20 Ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER via CanBus
3DWim
Netherlands

Bericht door 3DWim »

Hallo Frits ?,

Laten we bij het begin beginnen: hoe ervaren printer ben je zelf, hoe oud is de printer, wat heb je al geprobeerd op te lossen/aan te passen, ik zie iets wat duidelijk kapot gesmolten is, wat is het en wat is de relatie dan met je printer/probleem?
Groet,
Wim

To quote or not to quote

Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
Fritsov
Netherlands

Bericht door Fritsov »

Bedankt allemaal voor de reacties.
Laat ik beginnen met mijn ervaring.

Ik teken hobbymatig in freecad wat items die ik nodig ben. Dat print ik vervolgens uit. Ervaring met 3Dprinten is denk ik onvoldoende. Nadat dit probleem opgelost zou zijn zou ik nog andere aanvullende vragen gaan stellen, maar eerst dit probleem. Ook niet onbelangrijk te melden is dat op dit moment ik PETG print in een enclosure en de fan minimaal laat draaien.

De printer is een paar jaar oud, ik heb vooralsnog een instelling van flow oplossing gezocht. De steps gecontroleerd door 10cm door te voeren. Ander filament want daar lag eerder een probleem. Ik had OWL filament die niet consistent in dikte was en zelfs over de maatvoering kwam.
Ik heb een Red lizard hotend besteld en er ligt een linaire rail upgrade klaar. Maar zoals gezegd eerst dit probleem oplossen anders gaat het allemaal een beetje door elkaar lopen.

Is dit voldoende toegevoegde informatie?
PrintEngineer
Netherlands

Bericht door PrintEngineer »

Toen ik de foto voor de eerste keer bekeek was mijn eerste indruk, dit ontwerp is te heet geprint. En puur op onderbuikgevoel denk ik dus ook dat dit een temperatuur gerelateerd probleem is
Tja ik weet niet waarom, maar ik heb iets met Orcabot printers
Fritsov
Netherlands

Bericht door Fritsov »

Dat zou kunnen maar komt niet overeen met de temptower die eerst is uitgeprint. Wat op beeld wellicht niet helemaal goed zichtbaar is,is dat het filament naar beneden is gedrukt maar niet naar beneden kan. Er ontstaat hierdoor een samengeperst filament. Ik dacht eerst dat het aan de temperatuur zou liggen maar deze heb ik gemonitoord en deze blijft constant op de ingestelde waarde. De nozzle heb ik daarom van 0.4 naar 0.6 mm gebracht. Doordat het een samenpersing is van filament, die door meer aanvoer dan afvoer lijkt te worden veroorzaakt, heb ik de flow aangepast maar het resultaat komt niet.
PrintEngineer
Netherlands

Bericht door PrintEngineer »

Als je bijvoorbeeld 100 mm filament extrudeert, loopt het er dan loodrecht uit?
Tja ik weet niet waarom, maar ik heb iets met Orcabot printers
Fritsov
Netherlands

Bericht door Fritsov »

een video lukte me niet te uploaden daarom maar hier een paar foto's
Bij 100 mm gaat het filament recht naar beneden.
1. Afbeelding
2. Afbeelding
3. Afbeelding
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in