Klipper updaten

Wil je zelf een printer bouwen, heb je er eentje gebouwd en zit je met een vraag. Dan is dit z'n plek.
Puffeltje
Netherlands

Klipper updaten

Bericht door Puffeltje »

Mijn Klipper geeft bij opstarten telkens de melding dat klipper van MCU verouderd is en opgewaardeerd moet worden. Ik heb de volgende klipper-gerelateerde items aan elkaar hangen met een CANbus:
  • moederbord printer Bigtreetech Manta M8P (voorzien van raspberry pi CM4
  • moederbord printkop Bigtechtree EBB36
  • moederbord ERCF Bigtreetech ERCF V1
Wat ik ervan begrepen heb is dat klipper van het moederbord M8P verouderd is (V0.12). EBB36, ERCF en CM4 zijn al naar V0.13
2026-05-11 23 09 28.png
Het probleem is dat als ik de beschrijvingen mag geloven dit niet met een SD-geheugenkaart opgewaardeerd kan worden maar dat het via Putty gedaan moet worden. Het lullige is dat ik met de volgende opdracht de MCU niet zie:

Code: Selecteer alles

ls /dev/serial/by-id/
Hier krijg ik de melding:

Code: Selecteer alles

cannot access '/dev/serial/by-id/': No such file or directory

Als ik kijk in '/dev' zie ik ook geen map 'serial'. Mogelijk dat ik naar de verkeerde locatie kijk.

Wie heeft enig idee hoe ik MCU kan voorzien van een nieuwe klipperversie?
Ender 5 Plus omgebouwd naar Mercury One.1 , voorzien van BigTreeTech Manta M8P V2, raspberry pi CM4, EBB36, Phaetus Rapido Hotend 2 UHF - DFR0550 display - Klipper met CANbus
PrintEngineer
Netherlands

Bericht door PrintEngineer »

Als ik de melding op internet opzoek heeft het te maken met USB communicatie. Het zou kunnen liggen aan de USB driver of kabel die niet geschikt is voor het transport van data
Tja ik weet niet waarom, maar ik heb iets met Orcabot printers
Hardy
Netherlands

Bericht door Hardy »

Ik heb dit probleem ook gehad destijds na een klipper update, ik heb mij toen ook wezenloos gezocht, maar uiteidelijk blijkt dat je alleen de EBB opnieuw moet flashen, met "make menuconfig" maak je een nieuwe bin file aan en die dan in de "OUT" map van klipper komt te staan, deze flash je dan opnieuw via de USB-C connector in de controller van je EBB, je kunt dit met katapult doen of met de STM32cube programmer, daarna zou de melding weg moeten zijn.
https://www.st.com/en/development-tools ... t-software

Zie ook mijn topic van destijds: viewtopic.php?t=823
Groeten Hardy

Zelfbouw Ultifaker 20x20 Ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 KLIPPER, MKS-ROBIN-nano via CanBus
Puffeltje
Netherlands

Bericht door Puffeltje »

@PrintEngineer , de enige USB welke ik op de M8P heb aangesloten is een goed werkende camera (maar de M8P kan uiteraard intern een USB naar CANbus gebruiken)
@Hardy , de EBB draait al op V0.13

Op zich werkt de printer, dat is het probleem niet, maar ik wil van de meldingen af. Ik ga kijken hoe ik Klipper op de M8p kan opwaarderen. Maar voor de zekerheid eerst een backup trekken van alle bestanden voor het fout gaat.
Ender 5 Plus omgebouwd naar Mercury One.1 , voorzien van BigTreeTech Manta M8P V2, raspberry pi CM4, EBB36, Phaetus Rapido Hotend 2 UHF - DFR0550 display - Klipper met CANbus
Hardy
Netherlands

Bericht door Hardy »

Mijn printers werkte ook gewoon door, maar ik wilde ook van die melding af, dus blijkt dat je alleen de EBB moet reflashen, verder niets, alleen bij mijn eerste poging ging er bij helemaal iets fout (zie topic), vermoedelijk ergens mijn eigen schuld, bij mijn tweede printer heb ik alleen de EBB opnieuw geflasht en daarna was de melding weg.

Toegevoegd in 46 minuten 2 secondes:
facepalm.gif
facepalm.gif (255.21 KiB) 11 keer bekeken
Ik lees nu pas hoe het bij jou zit, het is inderdaad de software van het manta bord die je moet update, zou met een SD kaartje moetn kunnen toch?
Groeten Hardy

Zelfbouw Ultifaker 20x20 Ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 KLIPPER, MKS-ROBIN-nano via CanBus
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer