Tikkende extruder op afveeglijn links printbed

Vragen over het gebruik van een de printer, toepassingen etc...
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 8 months en 4 weeks old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
Wim62
Netherlands

Bericht door Wim62 »

Dit is het laatste bericht van de vorige pagina:

Als ik zo naar die foto kijkt , valt er nog wel wat te verbeteren .
En wat ik niet snap waarom je onder de temperatuur van de fabrikant print , deze geeft tussen de 195-235 gr aan .
Hoe lager de temperatuur hoe stroopiger het filament de nozzle verlaat en hoe slechter de print .
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4S
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Ik zou toch echt eens een temperatuurtoren printen. Die staan standaard al in Cura als je die vanuit Marktplaats installeert. De AutoTowers Generator.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Matwheels
Netherlands

Bericht door Matwheels »

Hoi,
Bedankt voor de opmerkingen over de temperatuur. Op de foto resultaat te zien van printen met 215 (binnen de marge fabrikant) en mijn proefondervindelijk resultaat met 185 graden.
Zie foto

Gr Matje
Bijlagen
20240731_203126.jpg
Ender 3V2 Modeltreinen schaal H0 en N
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Dat kan dus inderdaad het geval zijn. Zoals al eerder genoemd kan de werkelijke temperatuur afwijken van hetgeen de printer aangeeft. Dus misschien print jij wel met 2010 graden terwijl er op de display 185 graden staat. Daarom zijn er van die handige temperatuurtorens te printen om uit te zoeken welke temperatuur die jou printer aangeeft hoort bij het beste resultaat. Maar goed als jij met 185 graden goede resultaten bereikt zou ik me er verder niet druk over maken.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Hardy
Netherlands

Bericht door Hardy »

185 vs 215 is ook nogal een groot verschil, zonder temp-tower weet je gewoon niets.
Groeten Hardy

Zelfbouw Ultifaker 20x20 Ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER via CanBus
Matwheels
Netherlands

Bericht door Matwheels »

Jammer dat de temperatuur de focus krijgt terwijl ik daar geen probleem mee heb. Volgens mij had mij printer een ander onverklaarbaar probleem.

Wat mij betreft mag dit draadje gesloten worden
Ch3vr0n
Site Admin
Contacteer:
Belgium

Bericht door Ch3vr0n »

Dat temperatuur de focus krijgt is niet zonder reden. 185 is wel aan de lage kant voor PLA, althans als het gewone PLA is tenminste. PLA Meta (niet matte) zou printbaar zijn tot 170° maar das een ander type. Een hogere temperatuur zorgt er namelijk voor dat je lagen beter aan elkaar hechten, en ieder filament heeft andere instellingen voor een optimaal print resultaat en moet dus apart gekalibreerd worden. Stringing etc kan dan apart worden aangepakt.

Een te lage temperatuur kan slechte laag verbindingen geven, evenals overmatig "stringing (dunne filament draadjes) en andere ongewenste effecten, nu de andere kant is ook correct. Mijn sunlu PLA is net omgekeerd, die print het beste rond 230° voor snelle printers zoals m'n X1C. 230° is zelfs boven PLA+ temperatuur in in PETG territorium. Zak ik de temperatuur naar 205/210 dan zou dat wel werken op men CR10 Max die max 60/70mm/s gaat) maar op m'n X1C geeft dat overmatig stringing.

Dus echt abnormaal is 180° niet, t'is gewoon geen veel voorkomende temperatuur voor PLA. Je moet uiteraard de temperatuur gebruiken die voor jouw het beste resultaat oplevert, ik persoonlijk zou graag zo'n toren zien puur om het verschil te zien tussen jouw 180° en bvb een meer courante temperatuur zoals 200-205 maar t'is aan jouw de keuze uiteraard.
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing via klipper op een Raspberry PI 5, BigTreeTech SKR Mini E3 v3 & EBB42 v1.2.
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 4 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
3DWim
Netherlands

Bericht door 3DWim »

Misschien niet abnormaal. Maar topic gaat over tikkende extruder dus verstopping. Dat heeft 9 van de 10 keer te maken met materiaal dat niet smelt of niet snel genoeg smelt.
Groet,
Wim

To quote or not to quote

Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
Matwheels
Netherlands

Bericht door Matwheels »

Dank voor reactie Ch3vr0n, helder.

Zoals ik eerder vermelde was probleem opgelost van het tikken bij de eerste 2 lijnen door het monteren van mijn direct drive. Maar blijft toch interessant om de mogelijke oorzaak te analyseren.

Gr Matje
PrintEngineer
Netherlands

Bericht door PrintEngineer »

Je hebt nu de volledige extruder gewisseld en waarschijnlijk is de nozzel gelijktijdig mee vervangen. Om uit te sluiten of het toch niet de nozzel was zou je die nu van de andere extruder naar deze moeten overzetten en kijken wat er gebeurd
Tja ik weet niet waarom, maar ik heb iets met Orcabot printers
Matwheels
Netherlands

Bericht door Matwheels »

Nozzle vorige extruder getest in de huidige direct drive, geen problemen.
Laatst gewijzigd door Matwheels op 02/08/24, 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in