Advies transparant PLA filament 1.75

Vragen over het gebruik van een de printer, toepassingen etc...
Matwheels
Netherlands

Advies transparant PLA filament 1.75

Bericht door Matwheels »

Beste lezers,

Ik ben benieuwd naar ervaringen gebruiken aanschaf transparant PLA filament 1.75 en vooral naar;

- doorzichtigheid helder / mat
- merk

Groet Matje
Ender 3V2 Modeltreinen schaal H0 en N
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Dat hangt van diverse factoren af. Ik heb maar 1 rol transparant liggen en heb er niet bijzonder veel mee geprint. De dingen die het resultaat beïnvloeden zijn onder andere;
- Merk
- Printtemperatuur. Hoe hoger de temperatuur hoe transparanter en glanzender het resultaat. Maar er is natuurlijk wel een grens.
- Laagdikte. Zowel de individuele laagdikte als de totale laagdikte hebben invloed op het resultaat. Hoe dikker het totaal hoe minder doorzichtig.
- Printsnelheid heeft ook wat invloed maar niet zoveel. Eigenlijk is dat hetzelfde als de printtemperatuur. Langzamer geeft meer temperatuur op dezelfde plek.

Wat betreft het eindresultaat en werkelijke transparantie is het niet direct vergelijkbaar met een stukje plexiglas of zo. Het is doorzichtig maar gaat toch meer richting melkglas maar niet zo wit dan. Stel je er dus niet van voor dat je er als een ruit doorheen kunt kijken. Maar met wat experimenteren kun je er wel een aardig resultaat mee krijgen. Het eerste punt, namelijk het merk, zal waarschijnlijk ook wel aardig van invloed zijn. Ik heb maar 1 rol van OWL filament. Mogelijk dat andere, meer gerenommeerde merken, een beter resultaat geven.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Matwheels
Netherlands

Bericht door Matwheels »

Dank je Rob,

Temperatuur is wel een belangrijke voor transparantie.indien ik ga aanschaffen zeker met deze instelling experimenteren.
Ik zal mijn verwachtingen vwb doorzichtigheid op een laag pitje zetten, dan valt het resultaat wellicht beetje mee.

Ik wacht eventuele verdere reacties af mbt advies merk.

Gr Matje
Ender 3V2 Modeltreinen schaal H0 en N
SIM3D
Netherlands

Bericht door SIM3D »

Hi Matje,

Ik print zelf altijd rond kerst transparante waxinelicht houders voor familie en vrienden.
Zelf heb ik deze vaker gebruikt: https://elektronicavoorjou.nl/product/p ... 5-mm-1-kg/ Deze is van Gembird, niet een heel bekend merk. Maar het print prima.
Let wel op ik print het altijd voor LED lampjes die niet warm worden. Anders is PETG beter geschikt.
Ook hoef je geen glas heldere transparantie te verwachten. Het is vooral Lichtdoorlatend.
Verder print ik vaak met Polymaker filamenten. Daar heb ik op mijn Bambu Lab printer nog nooit gezeik mee gehad.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in