Orcabot v0.43 Onderwerp is opgelost

Is je keuze van 3D-printer gemaakt en aangekocht, maar je hebt nadien nog een vraag? Heb je een probleem met een 3D print, en zoek je hulp? Dan is dit z'n plek.
PrintEngineer
Netherlands

Bericht door PrintEngineer »

Dit is het laatste bericht van de vorige pagina:

Een machine waarbij de instellingen, elektronica en mechanische componenten niet goed op elkaar zijn afgestemd, zal deze ook een slechter resultaat leveren. En bij al die prachtige machines die tegenwoordig op de markt verschijnen is het rekenwerk al voor je gedaan en daarom presteren ze zoals ze presteren. Het gaat pas spelen als je aanpassingen aan de machine doorvoert zoals ik dat doe. Als je niets aan een fabrieksmachine veranderd hoef je ook nooit opnieuw naar de techniek te kijken. Dan is het al zo optimaal mogelijk op elkaar afgestemd
Tja ik weet niet waarom, maar ik heb iets met Orcabot printers
Hardy
Netherlands

Bericht door Hardy »

Wim62 schreef: 16/10/25, 22:47 In theorie en op papier is het mooi , en je kan rekenen tot dat je een ons weegt . Maar het belangrijkste is het resolutaat wat er op het printbed komt .
Het is ook wat je maar interesseert, met alleen maar printen ben je ook wel een keer klaar, PrintEngineer vind dit erg leuk om het allemaal uit te zoeken volgens mij, en daar is ook niks mis mee toch? Hij wil alles kunnen onderbouwen waarom iets is zoals het is en heeft blijkbaar de mogelijkheden hiervoor, ik vind het ook wel best interessant.
Groeten Hardy

Zelfbouw Ultifaker 20x20 Ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER via CanBus
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Ik blijf het ook volgen.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Wim62
Netherlands

Bericht door Wim62 »

Ik blijft het ook volgen . Want ik vind het wel leuk als iemand aan 3Dprinters sleutelt uit groot moeders tijd .😊
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4S
PrintEngineer
Netherlands

Wie mij een beetje kent weet dat ik de techniek van een printer eigenlijk leuker vind dan het printen zelf. In combinatie met mijn onderzoekende karakter vormt een 3D printer voor mij een echt onderzoeksobject.

Vorig jaar toen ik gescreend en getest ben voor mijn nieuwe baan bleek uit de uitslag dat ik maar 0,63% match met het Nederlans gemiddelde, en dus een ware zonderling ben. En dat er maar weinig mensen zijn die mijn interesses en drijfveren begrijpen ben ik wel aan gewend geraakt. Dus vind er iets van als je wil....
PrintEngineer
Netherlands

Afgelopen weekend ontdekte ik dat het op de Orcabot v0.43 toegepaste BTT SKR 1.4 turbo mainboard ernstige kuren begon te vertonen. Dit hergebruikte board heeft ook op de door mij omgebouwde CTC A13 gezeten, en na het slopen van deze printer is het board naar de Orcabot verhuisd. De X- en Y-as schoten bij elke beweging zonder aanwijsbare reden zomaar een aantal centimeters door. In eerste instantie dacht ik aan problemen met de drivers of de voeding, maar die bleken na wat onderzoek in orde te zijn.

Dus ben ik maar stap voor stap alles gaan nalopen en heb steeds iets kunnen uitsluiten. Eindconclusie van het onderzoek was een defecte chip op het mainboard. Onder een vergrootglas kon ik zien dat er een piepklein gaatje in een van de hoeken van de chip zat die daar zeker niet hoort te zitten. De bewuste chip is dus defect en het mainboard helaas afgeschreven.

En omdat ik altijd best tevreden was over de prestaties de BTT SKR 1.4 turbo, heb ik gisteren een nieuwe besteld. En voor wie denkt, “waarom kies weer voor zo ’n verouderd mainboard?”, tja alles is nu qua ontwerp en firmware op elkaar afgestemd en ik wil niet de behuizing moeten herontwerpen. Dus 1:1 vervangen is het snelst en dan weet ik dat het weer werkt.

En nee, ik ben zeker niet vergeten om mijzelf af te vragen waarom het board defect is geraakt. Door het onderzoek ben er ook achter gekomen hoe het defect heeft kunnen ontstaan. Bij het ombouwen van 8 bits naar 32 bits heb ik best veel verbindingen gesoldeerd om stekker storingen te voorkomen. En bij het solderen van de bedrading heb ik een paar solderingen net iets te dicht langs elkaar gelegd, waardoor het buigen van de draden een kortsluiting naar een van de stappen motoren heeft veroorzaakt. De stepper driver en motor hebben het overleeft, maar de bewuste chip dus niet. Zo zie je maar, een foutje is snel gemaakt
Ch3vr0n
Site Admin
Contacteer:
Belgium

Bericht door Ch3vr0n »

je mag blij zijn dus dat er geen vonkjes zijn aan te pas gekomen. En zo blijf je bezig hé met knutselen.
Bambulab X1C + 4 AMS

PrusaXL 5 Toolhead Edition

Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing via klipper op een Raspberry PI 5, BigTreeTech SKR Mini E3 v3 & EBB42 v1.2.
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie
PrintEngineer
Netherlands

Ik was er vrijdagavond bij toen de printer kuren kreeg en heb het zaterdagavond onderzocht. Pech zit net als een ongeluk in een klein hoekje. Jammer is wel dat ik nu geen functionele printer meer heb en dus ook niet verder kan met andere projecten. Maar dat is het risico van de DIY hobbyist die geen kant en klare super printer wil kopen
Wim62
Netherlands

Bericht door Wim62 »

Daarom gebruiken fabrikanten stekkertjes in plaats van solderen , duur foutje .
Het is het zelfde als diesel in een benzine auto gooien 🤣.
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4S
Hardy
Netherlands

Bericht door Hardy »

PrintEngineer schreef: 20/10/25, 13:25 En omdat ik altijd best tevreden was over de prestaties de BTT SKR 1.4 turbo, heb ik gisteren een nieuwe besteld. En voor wie denkt, “waarom kies weer voor zo ’n verouderd mainboard?
Zo verouderd is dit toch ook niet, kan best nog goed mee komen, is vergelijkbaar met mijn MKS SgenL met ook een LPC1768 controller, ik heb tevens ook nog een MKS Sgenl_v2 in gebruik waarvan ik de LPC1769 heb opgeblazen op ongeveer dezelfde manier zoals jij dat gedaan hebt, maar heb daarvan gewoon de chip vervangen en werkt ook weer.
Groeten Hardy

Zelfbouw Ultifaker 20x20 Ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER via CanBus
PrintEngineer
Netherlands

De BTT SKR 1.4 turbo is in die zin verouderd dat er geen LAN, WiFi, camera poort, 250 Mhz processor, 4 keer zoveel EEPROM geheugen en een dubbele Z-motor aansluiting op zit. Het board is overigens nog wel in productie, maar wordt volgend jaar uitgefaseerd. Tenslotte staat de derde opvolgende generatie al in de startblokken om gelanceerd te worden. En die bordjes hebben dan de AI functionaliteit aan boord
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in